Kilka dni temu rozpoczęły się prace nad projektem ustawy dającej pieszym bezwględne pierwszeństwo, gdy tylko zaczną się zbliżać do pasów. Nowe przepisy mają m.in. uszczegółowić, czym jest ustąpienie pierwszeństwa pieszym. W projekcie ustawy czytamy:
„Ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku lub – w przypadku oczekiwania na możliwość wejścia na przejście dla pieszych – powstrzymania się od wejścia na nie”.
Pierwszeństwo wejścia na jezdnię piesi będą mieli wtedy, gdy odpowiednio zasygnalizują taki zamiar. Z projektu przepisów wynika, że za zasygnalizowanie zamiaru wejścia na pasy będzie należało uznać już samo stanięcie pieszego bezpośrednio przed przejściem. Pierwszeństwo pieszych nie będzie jednak bezwględne, gdyż w zapisach projektu ustawy wyjątek ma stanowić sytuacja, w której pieszy będzie zobowiązany ustąpić pierwszeństwa tramwajowi.
„Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju” – czytamy w poselskim projekcie.
Z przepisów nie wynika jednak, jaka miałaby być minimalna odległość od pasów, w której powinien znaleźć się pieszy, by kierowcy byli zobowiązani ustąpić mu pierwszeństwa. Jeżeli projekt ustawy zostanie przegłosowany, wówczas kierowcy od 1 stycznia 2021 r. będą mieli obowiązek zatrzymywać się przed pasami i umożliwić przejście pieszym, gdy tylko ci będą znajdą się przed przejściem.
Wydaje się, że uzasadnione pozostają obawy, czy procedowane nowe przepisy przyczynią do bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, czy nie pogorszą statystyk wypadków na przejściach dla pieszych. „Nietrudno przy tym o wrażenie, że dalej ogromne pole do interpretacji pozostaje w kwestii oceny zachowania i ustalenia stopnia przyczynienia się do kolizji obu stron” – zauważa Tomasz Okurowski z "Auto Świat".
Źródło: Auto Świat
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.