Reklama

Reklama

Piramida żywieniowa odejdzie do lamusa. Jak zdrowo jeść?

Opublikowano: czw, 2 sty 2020 14:09
Autor:

Piramida żywieniowa odejdzie do lamusa. Jak zdrowo jeść? - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Polacy nie rozumieją piramidy żywieniowej, jest dla nich nieczytelna, dlatego będzie zamieniona na talerz – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Reklama

Przypomnijmy, że u podstaw piramidy żywienia znajdują się aktywności oraz produkty spożywcze, które stanowią podstawę zdrowego stylu życia. Ostatni taki schemat został opracowany w Instytucie Żywności i Żywienia w 2016 r., pod kierunkiem prof. dr hab. n. med. Mirosława Jarosza, a wcześniejszy w roku 2009. Zasada piramidy żywienia jest taka, że im wyższy szczebel piramidy, tym zalecana ilość żywności jest mniejsza. Zdaniem ekspertów, Polacy nie potrafią czytać tego schematu, dlatego wymaga on zmiany.

Polecamy: Dobra wiadomość dla chorych na astmę. Nowoczesny środek na liście leków refundowanych

Piramidę żywieniową zastąpi talerz

Jak czytamy w czwartkowym wydaniu DGP, piramida żywieniowa nie jest zrozumiała dla Polaków, dlatego trwają prace nad przygotowaniem bardziej czytelnego schematu żywienia. W codziennym doborze odpowiednich produktów spożywczych piramidę miałby zastąpić talerz – osobny wariant dla mięsożernych i wegetarian. Nowy pomysł opracowuje Instytut Żywności i Żywienia.

"Chcemy, żeby przekaz był czytelny i prosty. Tak, aby każdy rozumiał na pierwszy rzut oka, co jest zdrowe i jak powinna wyglądać prawidłowa dieta" –  wyjaśnia Grzegorz Juszczyk, szef IŻŻ.

DGP zauważa, że wprowadzenie nowej wizualizacji schematu żywienia będzie wymagało wymiany ulotek, książek, czy podręczników szkolnych, w których zasady żywienia dotychczas pokazywano w formie piramidy. W opinii ekspertów, nie można dłużej zwlekać z wprowadzeniem nowej wizualizacji schematu żywienia, a koszty z tym związane będzie należało ponieść wcześniej czy później.

10 elementarnych zasad zdrowego odżywiania*:

  • Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny).
  • Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego, co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: ¾ warzywa i ¼ owoce.
  • Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  • Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem albo kefirem i – częściowo – serem.
  • Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg / tyg.). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
  • Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
  • Unikaj spożycia cukru i słodyczy. Zastępuj je owocami i orzechami.
  • Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.
  • Pamiętaj o piciu wody – co najmniej 1,5l dziennie.
  • Nie spożywaj alkoholu.

* Wytyczne Instytutu Żywności i Żywienia

Źródło: DGP / IŻŻ

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.