Katastrofa i kosztowny paraliż
Tunel średnicowy w Łodzi od ponad roku stoi w miejscu. Co chwilę pojawiają się nowe pomysły, jak przerwać impas, by móc wznowić drążenie.Obecnie inwestycja czeka na decyzję, która wreszcie może przesądzić o jej przyszłości. Chodzi o wykup jednej z kamienic znajdujących się nad trasą drążenia. Bez tego tarczę „Katarzyna” trudno będzie ponownie uruchomić.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią miała być jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w kraju. Z pięciu nitek o łącznej długości 7,5 km, cztery są już gotowe. Ostatnia część inwestycji, przebiegająca pod centrum miasta, od jesieni 2024 r. pozostaje sparaliżowana. Do wydrążenia zostało zaledwie 800 metrów. Najtrudniejsze 800 metrów.
We wrześniu ubiegłego roku zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja 23, dokładnie nad miejscem, gdzie pracowała maszyna TBM „Katarzyna”. Kilka miesięcy później osunął się grunt pod sąsiednim budynkiem przy al. 1 Maja 21. To pod nim tkwi obecnie gigantyczna tarcza, uwięziona pod ziemią od ponad roku. Mieszkańcy trzech kamienic zostali ewakuowani, a wykonawca inwestycji od tamtej pory ponosi koszty ich zakwaterowania, a to około 2 mln zł miesięcznie.
Bez wykupu kamienicy tarcza nie ruszy
Na tym jednak problemy się nie kończą. Aby ponownie uruchomić tarczę i kontynuować drążenie, konieczne jest wzmocnienie gruntu oraz ingerencja w prywatną nieruchomość. Sęk w tym, że lokatorzy kamienicy przy 1 Maja 21 nie godzą się na kolejne prace, obawiając się o swoje bezpieczeństwo. PKP PLK rozpoczęła więc przygotowania do negocjacji w sprawie wykupu budynku. To obecnie najpoważniej rozważany scenariusz.
- Bezpieczeństwo mieszkańców oraz transparentność działań są dla nas priorytetem. Uruchomienie tarczy TBM Katarzyna, zgodnie z aktualnym harmonogramem przedstawionym przez wykonawcę i jego publicznym, bezwarunkowym oświadczeniem, planowane jest na 16 stycznia 2026 r. PBDiM prowadzi prace nad dodatkowymi zabezpieczeniami, uzupełniając dotychczasowe działania stabilizujące podłoże poprzez betonowe iniekcje kompensacyjne
- tłumaczy Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK.
- Na chwilę obecną, wraz z wykonawcą działamy w ramach obecnie obowiązującej umowy oraz przyjętej technologii drążenia. Głównymi wyzwaniami dla inwestora i wykonawcy budowy podziemnego połączenia Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są: zły i awaryjny stan techniczny budynków na trasie tunelu oraz niekorzystne warunki gruntowe (bardzo zróżnicowany geologicznie teren)
- dodaje Wilgusiak.
Jak podkreśla rzecznik, PKP wspólnie z Miastem Łódź prowadzi dialog z lokatorami i przygotowuje dla nich propozycje mieszkań. Do końca października 27 z 35 rodzin złożyło już wymagane wnioski. Lokale, przed ich przekazaniem, zostaną wyremontowane.
Finansowanie projektu jest zabezpieczone - zapewnia PKP PLK - jednak postój TBM generuje kolejne wydatki. Koszt inwestycji, pierwotnie wycenionej na 1,3 mld zł netto, już wzrósł o miliard, m.in. po dodaniu trzeciego podziemnego przystanku Łódź Koziny. Nowy, ostrożny termin zakończenia tunelu to 2029 r., choć przedstawiciele branży wskazują, że wszystko zależy od tego, kiedy „Katarzyna” znowu ruszy.
- Równolegle prowadzone są mediacje z wykonawcą w zakresie waloryzacji kontraktu i urealnienia harmonogramu inwestycji. PLK SA, przy udziale Prokuratorii Generalnej RP, uwzględniając specyfikę kontraktu związaną z drążeniem tuneli, zmodyfikowała dotychczasowy koszyk waloryzacyjny. Zmiany obejmują wskaźniki odnoszące się do najbardziej kosztotwórczych elementów kontraktu. Propozycja wyceny kosztów inwestycji w oparciu o nowy mechanizm zostanie przedstawiona wykonawcy na przełomie listopada i grudnia
- dodaje rzecznik
Jedna odmowa może zrujnować plan
Najtrudniejszą częścią jest jednak sytuacja prawna. PLK Obowiązujące przepisy wymagają jednomyślnej zgody wszystkich właścicieli lokali. Wystarczy brak zgody jednej osoby, by cały proces został zablokowany. Lokatorzy z al. 1 Maja 21 przedstawili już komplet oczekiwań dotyczących wyceny, ale negocjacje formalnie dopiero ruszają.Jak podkreśla rzecznik PKP PLK, przeszkodą są też przepisy. PKP nie może tak po prostu wykupić kamienicy. Zarówno wykup nieruchomości nad tunelem, jak i inne formy wsparcia poszkodowanych mieszkańców wymagają zmian legislacyjnych.
Należy zaznaczyć, że proces nabycia nieruchomości będzie możliwy pod warunkiem spełnienia kilku kluczowych kryteriów:
- ustalona cena musi być zgodna z wyceną nieruchomości przygotowaną przez biegłego rzeczoznawcę,
- wszyscy właściciele muszą wyrazić zgodę na transakcję za ustaloną stawkę.
- Brak zgody choćby jednego właściciela uniemożliwia realizację całego procesu. W najbliższym czasie odbędą się kolejne spotkania z mieszkańcami
- dodaje Rafał Wilgusiak.
Tunel średnicowy w Łodzi miał być gotowy w 2021 r., tymczasem dziś mówi się już o zakończeniu prac dopiero w 2029 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.