reklama
reklama

Polska straci szansę na 8 mld euro. Czy Łódź uratuje sytuację?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Polska straci szansę na 8 mld euro. Czy Łódź uratuje sytuację? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Komisja Europejska może wstrzymać dofinansowanie 8 mld euro na walkę ze smogiem. Przyczyną takiej decyzji może być nieefektywne realizowanie programu „Czyste powietrze”. Łódzcy radni deklarują pomoc.
reklama

Damian Raczkowski, radny miejski mówi: - Rząd Prawa i Sprawiedliwości miał czas do 21 czerwca, aby przedstawić Komisji Europejskiej rozwiązania i propozycje zmian dotyczących programu „Czyste powietrze”. Przypomnijmy, że Komisja Europejska wystosowała ultimatum, że jeśli polski rząd nie wprowadzi zmian zaproponowanych przez KE, to stracimy 8 mld euro unijnego dofinansowania na wymianę źródeł ogrzewania. Zastanawiamy się, jak to jest możliwe, że w kraju, gdzie z powodu zanieczyszczonego powietrza rocznie umiera ok. 70 tys. osób, a na liście 50 najbardziej zanieczyszczonych miast świata, aż 2/3 stanowią polskie miasta, rząd zamiast podpisywać ok. 400 tys. umów, podpisuje ich zaledwie 13,5 tys. To duża nieudolność pokazująca, że program „Czyste powietrze” okazał się fiaskiem. -

- W sytuacji gdy rząd nie radzi sobie z szybkim rozpatrywaniem wniosków i rozdzielaniem pieniędzy na wymianę nieekologicznych źródeł ogrzewania apelujemy do rządu i Ministerstwa Środowiska o przekazanie tych pieniędzy samorządom, które bardzo dobrze sobie radzą z realizacją własnych programów zmierzających do poprawy jakości powietrza. Procedury w programie „Czyste powietrze” powinny zostać znacznie uproszczone i skrócone, aby Polska nie straciła 8 miliardów euro dofinansowania na wymianę „kopciuchów” - podkreśla Damian Raczkowski.

Krzysztof Honkisz, Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ dodaje: - Od 2017 r. sukcesywnie realizujemy miejski program dotacji do wymiany źródeł ogrzewania. Pracę zorganizowaliśmy tak, by potencjalni beneficjenci naszego programu, od momentu złożenia wniosku, do otrzymania decyzji i podpisania umowy, nie czekali dłużej niż 1,5-2 miesiące. Np. w 2019 r. nabór wniosków skończyliśmy 30 marca, a już w połowie maja podpisywaliśmy pierwsze umowy z beneficjentami. W kilku przypadkach beneficjenci już nawet zakończyli już swoje inwestycje i po przeprowadzeniu procedur kontrolnych środki zostały przelane na ich konta. -

Krzysztof Honkisz zwraca również uwagę na różnicę w programach. Ten miejski mieści się zaledwie na kilku stronach, ten wojewódzki zajmuje stron kilkanaście, a procedura weryfikacji wniosków w nim zawartych jest bardzo odsunięta w czasie.

Jesteśmy gotowi by stać się beneficjentem pośrednim środków unijnych i włączyć się w realizację programu „Czyste powietrze”, dając nasze zasoby ludzkie i organizację. Liczymy, że rząd po krytycznym raporcie ze strony Komisji Europejskiej uprości procedury, a przede wszystkim rozszerzy program „Czyste powietrze”, tak by objął substancję wielorodzinną, która dominuje w dużych miastach, tak by w ramach tego programu można było wymieniać źródła ogrzewania w zasobach komunalnych, wspólnotowych i prywatnych, a nie dotyczył on tylko właścicieli domków jednorodzinnych. Miasto Łódź deklaruje gotowość do włączenia się w realizację rządowego programu „Czyste powietrze” rozszerzonego na substancję wielorodzinną i uproszczoną procedurą rozpatrywania wniosków, przyspieszającą przyznawanie dotacji wnioskodawcom – dodaje Krzysztof Honkisz.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama