Organizatorzy ogłosili też pierwsze filmowe hity oraz sekcje tematyczne imprezy. I co najważniejsze - sprzedaż karnetów na tegoroczny Festiwal, który odbędzie się w dniach 22-30 listopada, rusza już 22 października.
RETROSPEKTYWA JANY ŠEVČÍKOVEJ
Jana Ševčíková jest jedną z przedstawicielek czeskiej szkoły „czaso-zbiorczego dokumentu” (časozberný dokument). Na realizację swych filmów poświęca całe lata cierpliwie obserwując bohaterów i kreśląc ich intymne portrety. Zajmowała się życiem Rusinów na terenach dzisiejszej Rumunii, zrealizowała także m.in. dokument o dzieciach prowadzących koczowniczy tryb życia cyrkowców, pochylała się też nad losami czeskich emigrantów w Banacie, czy życiem w armeńskim mieście Gyumri, dotkniętym przez trzęsienie Ziemi. Jej ostatni dokument "Oprzyj drabinę o niebo" został nagrodzony Czeskim Lwem, najważniejszą nagrodą filmową w Czechach. Reżyserka przyjeżdża do Łodzi razem z retrospektywą swoich filmów, które prezentowane będą w większości z oryginalnych taśm 35 i 16 mm.
NOWE HORYZONTY WSPÓŁCZESNEGO KINA
Taśma filmowa to również cichy bohater sekcji Nowe Horyzonty Współczesnego Kina powstałej w ścisłej współpracy z głośnym wrocławskim festiwalem Romana Gutka. W jej ramach będą prezentowane cztery tytuły, z czego aż trzy (“Przynęta” Marka Jenkina, “Ray&Liz” Richarda Billinghama, “Siła ognia” Olivera Laxe’a) zostały zrealizowane na taśmie 16 mm , zaś czwarty (“Bacurau” Klebera Mendonçy Filho) nie tylko powstał na taśmie 35 mm, ale także w formacie CinemaScope, w którym nakręcono klasyczne westerny.Jenkin, czyli podwójny zwycięzca ostatniego festiwalu Nowe Horyzonty (Nagroda Jury i Nagroda Publiczności) obserwuje Kornwalię, która podlega niszczycielskiej ekonomicznej presji. Laxe (Nagroda Jury canneńskiego Un Certain Regard) wraca do rodzinnej Galicji, by tam dostrzec zalążek znaczącej kulturowej zmiany. Z kolei dla Filho (Nagroda Jury w Cannes) brazylijska prowincja jest polem kluczowej socjopolitycznej bitwy, od której przebiegu zależy los nas wszystkich. Billingham (Nagroda Specjalna Jury w Locarno) odkrywa przed nami własną przeszłość, w trudne dzieciństwo spędzone na obrzeżach Birmingham, by tam właśnie odnaleźć wzór na społeczne wykluczenie. Wszyscy wymienieni wyżej twórcy świadomie poruszają się po obrzeżach: geograficznych, ale też i filmowych. Ich kino manifestuje potrzebę autorskiego głosu, własnego stylu i własnej drogi, niezależnego od obowiązujących komercyjnych trendów.
MŁODE KINO IZRAELSKIE
Kolejna z sekcji 24. FKE Cinergia zatytułowana została „Niepozorna szarża. Nowe kino z Izraela” i stanowi przegląd najciekawszych debiutów młodych izraelskich twórców. Składa się nań dziewięć tytułów, które pozwolą polskim widzom poznać niemal nieobecną w naszym obiegu kinowym kinematografię i porównać jak debiutują polscy reżyserzy, a jak ci z Izraela – czy istnieje podobieństwo tematów, wniosków i narzędzi filmowych?
- Nam te produkcje z Izraela przede wszystkim wydały się bardzo różnorodne oraz bardzo dojrzałe. Twórcy nie obawiają się hermetyczności, często portretują swoją kulturę i panujące tu zwyczaje z bliska i bez dystansu. Mówią o obyczajach i normach wprost, bez autocenzury, tabu, czy poczucia wstydu. Często też stawiają trudne pytania, dotyczące nie tylko ich ojczyzny, ale w ogóle kondycji ludzkiej. Są tu pozycje, które mogą zaskoczyć - mówi dyrektor artystyczna Cinergii Anna Serdiukow.
FILMOWE HITY
Program Cinergii to również głośne, festiwalowe perełki – filmy szeroko komentowane od momentu premiery i często długo wyczekiwane przez publiczność. Tak jest na przykład w przypadku „Malowanego ptaka” Vaclava Marhoula - ekranizacji głośnej, wzbudzającej kontrowersje powieści Jerzego Kosińskiego, gdzie Naturalistyczny zapis okropieństw II wojny światowej ukazany został oczami małego żydowskiego chłopca. Zaprezentowany premierowo we wrześniu na MFF w Wenecji film jest czeskim kandydatem do Oscara 2019 dla Najlepszego Filmu Nieanglojęzycznego.Po tegorocznej canneńskiej premierze głośno było z kolei o „Tommaso” Abla Ferrary –poruszającym filmie, który jest osobistym dziełem twórcy „Złego porucznika”. Można uznać je za rodzaj intymnego dziennika będącego zapisem dekonstrukcji toksycznej męskości – z jej zazdrością, agresją, seksualnymi frustracjami i uzależnieniami.
Głośno komentowany w Cannes był również film "Matthias i Maxime".
"- Xavier Dolan wraca do swych korzeni " - pisali zachwyceni krytycy, zaś najnowsze dzieło twórcy kultowych "Wyśnionych miłości" to historia wieloletniej męskiej przyjaźni, która zmienia się pod wpływem niewinnego pocałunku zaaranżowanego na potrzeby filmu znajomej...
Kolejny z głośnych tytułów, które znajdziemy w programie Cinergii to „O nieskończoności” Roya Anderssona. Poetycka opowieść o ludzkim życiu z jego wszystkimi zaletami i wadami, okraszona niebanalnym humorem i przepuszczona przez osobisty, artystyczny filtr twórcy „Pieśni z drugiego piętra", „Do Ciebie, Człowieku”, czy nagrodzonego weneckim Złotym Lwem „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”.
Ostatnim z ujawnionych festiwalowych hitów jest „Bunuel w labiryncie żółwi” - osadzona w latach 30. XX wieku surrealistyczna hiszpańska animacja opowiadająca historię powstawania krótkometrażowego dokumentu Luisa Bunuela "Ziemia bez chleba". Film Salvadora Simó wyróżniony został m.in. Nagrodą Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy.
WIDZ W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI
W tym roku Festiwal Cinergia otwiera się również na doświadczenia wirtualnej rzeczywistości, co jest związane z wchodzącymi coraz śmielej do kina nowymi technologiami spod znaku VR. Nawiązując do początków kina, gdy sztuka filmowa prezentowana podczas jarmarków, w namiotach wędrownych sztukmistrzów, czy na zapleczach sklepów, nie była jeszcze narracyjna, ale oparta na wrażeniu i atrakcji, Organizatorzy proponują kino VR jako Nowe Kino Atrakcji pozwalające doświadczyć się zmysłami i poprzez wrażenie realności poczuć się jego częścią. Kuratorem sekcji VR jest Paweł Jóźwiak-Rodan – związany z Łodzią twórca filmów dokumentalnych i fabularnych. W chwili obecnej na studiach doktoranckich w Szkole Filmowej w Łodzi, realizuje badania nad filmem w Wirtualnej Rzeczywistości oraz vlogami internetowymi.
JAK NALEŻY FINANSOWAĆ KULTURĘ?
Problem poszukiwania funduszy na projekty kulturalne dotyka praktycznie wszystkich. W ramach wydarzeń branżowych 24. FKE CINERGIA znajdą się także rozmowy o „Modelach finansowania kultury w Polsce”, a wsparcia w tym temacie udzielą przedstawiciele Fundacji Ambitna Polska – apolitycznego think-tanku ukierunkowanego na rozwój potencjału społecznego Polaków. W dyskusji, którą pokierujei związany z Thomas Jefferson Research Center dr Janusz Wdzięczak, wezmą udział przedstawiciele środowisk ekonomistów, przedsiębiorców i managerów kultury.
AKREDYTACJE I BILETY NA 24. FKE CINERGIA
Stacjonarna i internetowa sprzedaż akredytacji na tegoroczny Festiwal ruszy już 22 października. Karnety i bilety na pojedyncze seanse pojawią się wraz z pełnym programem imprezy, czyli 6 listopada. Kinomanów z pewnością bardzo ucieszy fakt, że ceny pozostały równie atrakcyjne, jak w roku ubiegłym.Zatem zapraszamy do Łodzi w dniach 22-30 listopada 2019.
24. Forum Kina Europejskiego CINERGIA
Strona festiwalowa: www.cinergiafestival.pl
FB: www.facebook.com/ForumKinaEuropejskiegoCinergia/
Źródło: Cinergia
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.