Piątkowy poranek (29 listopada) można podsumować stwierdzeniem: „To mały krok dla ludzkości, ale wielki dla Łodzi i całego regionu”.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Tarcza TBM Faustyna kończy swoją pracę
Tarcza TBM Faustyna dotarła do końca swojej pracy i chwilę po godzinie 10 pojawiła się w komorze końcowej.Podczas oficjalnego ogłoszenia zakończenia drążenia tunelu pod Łodzią przez TBM Faustynę nie brakowało licznych gratulacji oraz podziękowań. Jak mówi Mariusz Serżysko z ramienia wykonawcy tunelu, to bardzo ważny moment dla całej inwestycji.
- Dla nas, dla inżynierów to jest wielka chwila. Po tym długim czasie, jak pamiętam, to był luty. Spotykaliśmy się tutaj przy pierwszych elementach tej maszyny, które zostały przywiezione, ona była taka malutka w częściach. Nie wiedzieliśmy, gdzie ona się znajdzie, ile to czasu zajmie, ale jesteśmy przed czasem - bezpiecznie, co jest najważniejsze przy tego typu inwestycjach
- mówi Mariusz Serżysko, prezes Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią.
- Jesteśmy dumni, że dokończyliśmy kolejny etap budowy tunelu średnicowego udrożnienia węzła łódzkiego. Dziękuję zarządowi województwa, zarządowi miasta Łódź no i oczywiście wykonawcy, bez którego ten szczytny cel nie mógłby zostać zrealizowany
- dodaje Paweł Dobosz, koordynator projektu, PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dotychczas dotarcie TBM Faustyny do komory końcowej zapowiadano na przełom stycznia i lutego 2025 roku. Zakończenie prac udało się więc ogłosić dwa miesiące wcześniej.
- Spotykamy się w ważnym dniu dla tej inwestycji, ale i dla Łodzi. Serdecznie dziękuję wykonawcom, bo to jest dobra informacja i udało się to zrobić prawie dwa miesiące wcześniej. Gratuluję wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że tak ta praca sprawnie poszła. Liczymy na kolejne takie spotkania przy kolejnych otwarciach i przebicia kolejnych tuneli
- zaznacza Artur Dunin, senator Koalicji Obywatelskiej.
Inwestycja, którą jest budowa tunelu kolejowego, ma ogromne znaczenie nie tylko dla Łodzi, ale i dla całego regionu.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zwiększy liczbę nowych składów - to one pojadą tunelem średnicowym w Łodzi
Województwo łódzkie, które zarządza Łódzką Koleją Aglomeracyjną zapowiada, że gdy dojdzie do uruchomienia pierwszych pociągów, będziemy mieli jeszcze więcej nowych składów.
- Jestem niezwykle dumny, że mogę być świadkiem historii, która dzieje się na naszych oczach. Kolejny etap tej inwestycji o znaczeniu pokoleniowym dla mieszkańców Łodzi i regionu łódzkiego. Nie możemy doczekać się, kiedy pierwsze pociągi pojadą. W najbliższych latach w ramach ŁKA planujemy zwiększyć liczebność taboru o 50 proc., 14 składów pociągowych już się produkuje w Bydgoszczy, aby w połowie 2026 roku być na potrzeby mieszkańców Łodzi i regionu
- zapowiada Robert Kolczyński, sekretarz województwa, Urząd Marszałkowski.
Przypomnijmy, budowa tunelu pod Łodzią ma sprawić, że przejazd z Widzewa na Żabieniec i Kaliską znacznie się skróci.
- To niezwykle ważny element całej tej inwestycji, bo jesteśmy na jej półmetku. Jej całość pozwoli na skrócenie przejazdów pomiędzy dworcem Łódź Widzew a Żabieńcem i Kaliską do 15 minut, co jest bardzo ważne z punktu widzenia komunikacji miasta, i trzymam kciuki za drugą tarczę
- mówi Paweł Jędrachowicz, przedstawiciel Urząd Miasta Łodzi.
Kiedy koniec budowy tunelu średnicowego pod Łodzią?
Choć mniejsza tarcza Faustyna swoją pracę już zakończyła, jej „większa” siostra tj. TBM Katarzyna wciąż stoi przy al. 1 Maja. Niewykluczone, że swoją pracę wznowi jeszcze w grudniu.Aktualnym terminem zakończenia budowy tunelu kolejowego na kontrakcie jest 2026 rok: czerwiec - sama inwestycja, grudzień - uruchomienie pociągów. Nie brakuje jednak zapowiedzi ze strony m.in. wiceministra infrastruktury, że pierwsze pociągi pojadą dopiero w 2027 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.