Ważnym instrumentem pomocy finansowej są subwencje finansowe z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR).
!reklama!
Uwzględniając fakt, iż wysokość otrzymanych subwencji przez firmy z sektora MŚP może sięgać kwoty 3.500.000 zł, a podmiot udzielający pomocy w ramach subwencji ma szerokie możliwości kontroli sposobu wydatkowania środków pomocowych z zastrzeżeniem możliwości żądania ich zwrotu, przedsiębiorcy z duża rozwagą winni podejść do kwestii wydatkowania tych środków.
Dla ustalenia dopuszczalnego przeznaczenia środków z subwencji PFR, niezbędne jest sięgnięcie do:
- ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 roku Szczególne instrumenty wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2,
- Regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich firm”.
- umowy zawartej z PFR S.A.
Przeznaczenie środków z subwencji
Przedsiębiorca będzie uprawniony do wykorzystania otrzymanej subwencji na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym:
- kosztów wynagrodzeń pracowników (należy przy tym pamiętać, że w przypadku uzyskania innej finansowej pomocy od państwa nie można "dublować" pokrywania tych samych wydatków z różnych źródeł, tzn. jeśli przedsiębiorca będący pracodawcą jest beneficjentem programu tarczy PFR oraz innego wsparcia, na przykład z funduszu gwarantowanych świadczeń pracowniczych, to może on pokryć pensję i składki ubezpieczeniowe danego pracownika tylko z jednego programu),
- kosztów zakupów towarów i materiałów,
- kosztów usług obcych,
- bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego,
- kosztów najmu (lub innych umów o podobnym charakterze) nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej,
- wszelkich należności o charakterze publicznoprawnym,
- zakupu urządzeń i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej,
- na przedterminową spłatę kredytów powyżej 25% kwoty przyznanej Subwencji (ograniczenie nie dotyczy pożyczek i rat leasingowych, z zachowaniem pozostałych ograniczeń),
- na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego podmiotu (zakaz akwizycji),
- na płatności do właściciela, ani osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem podmiotu, który otrzymał subwencję.
O ile dwa pierwsze wyłączenia nie powinny budzić poważniejszych wątpliwości, to ustalenie kręgu podmiotów powiązanych, może sprawić sporo kłopotu. Wynika to z fakt, bardzo szerokiej definicji podmiotów powiązanych funkcjonującej w naszym porządku prawnym. W przypadku wątpliwości w tym zakresie, mając na względzie poważne konsekwencje związane z niewłaściwym przeznaczeniem środków z subwencji, zasadnym będzie skorzystanie z pomocy specjalisty.
Niemniej istotną kwestią, jest również należyte ewidencjonowanie wydatkowania środków przyznanych w ramach subwencji, pozwalające w przyszłości bezproblemowo sprostać ewentualnej kontroli ze strony instytucji przekazującej środki. Sposób ewidencjonowania tych wydatków będzie ściśle powiązany z formą prawną beneficjenta, sposobem prowadzenia księgowości i specyfiką prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku wątpliwości w powyższym zakresie również zasadne będzie skorzystanie z pomocy specjalisty.
Materiał powstał we współpracy
z Kancelarią Radców Prawnych Primo Lege
Ossowski Tosik Kuniewski
spółka komandytowa.
primolege.pl
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.