Tarcza TBM Faustyna to jedna z dwóch tarcz, które drążą tunel pod Łodzią - jej drugą "siostrą" jest znacznie większa TBM Katarzyna, która od kilku miesięcy stoi pod al. 1 Maja.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią - tarcza TBM Faustyna kończy swoją misję
Mniejsza tarcza zdążyła już nie tylko wydrążyć wszystko, co miała zaplanowane, ale także i wydostać się na powierzchnię.
- Największy fragment TBM Faustyny, czyli głowica o wadze 419 ton został wydobyty na powierzchnię z komory końcowej. Maszyna po rozebraniu na części i ich zabezpieczeniu czeka na kolejne zadanie. Tymczasem w jednotorowych tunelach trwa wylewanie drugiej warstwy betonu
- mówi Piotr Grabowski, rzecznik prasowy wykonawcy tunelu kolejowego pod Łodzią, firma Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią informuje o TBM Faustyna
Przypomnijmy, tarcza TBM Faustyna zakończyła drążenie 29 listopada 2024 - relacja z wydarzenia dostępna na portalu TuLodz.pl: Sukces na budowie tunelu kolejowego pod Łodzią. TBM Faustyna dotarła do komory końcowej [ZDJĘCIA]
- Wydrążyła 4,5 km jednotorowych tuneli. Wybrała przy tym ponad 200 tys. m3 ziemi i ułożyła blisko 2 tys. betonowych pierścieni. Kończy się proces jej demontażu. Długość Faustyna to 109 metrów, a jej pełna waga to 1359 ton. Dlatego, by ją wydobyć na powierzchnię musiano rozebrać urządzenie na mniejsze części. Wyciąganiem ich z komory końcowej zajmują się dwa żurawie gąsienicowe. Tarcza i głowica są już na zewnątrz. Trwają prace przy wydobywaniu „ogona” TBM, który był zapleczem technicznym maszyny. Oprócz TBM z tunelu należało usunąć także instalacje wentylacyjne, wodne, elektryczne oraz taśmociąg służący do wywożenia urobku
- dodaje Grabowski.
Kolejne elementy maszyny będą teraz odpowiednio zabezpieczone i zaczekają na kolejne zadanie.
- Faustyna została zbudowana przez niemiecką firmę Herrenknecht AG, która jest liderem w produkcji TBM. Maszyna okazała się bardzo sprawnym i świetnie działającym urządzeniem. Po rozebraniu i wyjęciu spod ziemi jej elementy są zabezpieczane i chowane pod plandekami. Sprawdzona w trudnym, łódzkim gruncie czeka teraz na kolejne zadania. Tunele wydrążone przez Faustynę są już zalewane betonem, na którym ułożone zostaną tory
- podkreśla rzecznik.
Na najbliższe tygodnie zaplanowano ukończenie wylewki świeżego betonu, a także montaż pierwszych torów kolejowych.
- Pierwsza warstwa betonowego podłoża, a także elementy systemu odwodnienia są gotowe w trzech tunelach. W poprzednim tygodniu rozpoczęto układanie mat antywibracyjnych i wylewanie drugiej warstwy betonu, a już wiosną wykonawca spodziewa się pierwszych elementów torowiska w małych korytarzach. Prace w ostatnim, czwartym tunelu ruszą, gdy usunięte zostaną z niego wszystkie elementy TBM
- podsumowuje PBDiM.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.