reklama
reklama

TBM Faustyna rozpoczęła drążenie kolejnego tunelu pod Łodzią. Najnowsze zdjęcia z placu budowy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: PKP PLK/Marcin Tomaszewski

TBM Faustyna rozpoczęła drążenie kolejnego tunelu pod Łodzią. Najnowsze zdjęcia z placu budowy - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
20
zdjęć

Tarcza TBM Faustyna | foto PKP PLK/Marcin Tomaszewski

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości Łódź Zgodnie z zapowiedziami o ruszeniu tarczy TBM Faustyna w lutym stało się – wystartowało drążenie kolejnego tunelu kolejowego pod Łodzią. PKP PLK podkreślają, że kolejny etap to także kilkaset metrów do wydrążenia oraz zdradzają, jaki będzie kolejny etap tej ważnej dla Łodzi inwestycji.
reklama

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią trwa.

Tarcza TBM Faustyna ruszyła dalej

Na przełomie 2023/2024 roku PKP PLK zapowiadały, że tarcza TBM Faustyna drążenie trzeciego tunelu rozpocznie jeszcze w lutym. Na dwa dni przed końcem miesiąca ogłoszono, że udało się rozpocząć kolejny etap prac.

- Tarcza TBM Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego tunelu na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec Mniejsza maszyna wykona drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny

- informuje Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Gdzie jest mała i duża tarcza drążąca tunel kolejowy pod Łodzią?

Kolejny etap prac możliwy to skutek  przeniesienia tarczy nad torami kolejowymi, do którego doszło w drugiej połowie stycznia 2024 r.

- Na odcinku o długości ok. 750 metrów powstanie trzeci z 4 jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Po wybudowaniu drugiego tunelu maszyna TBM została podzielona na części i przeniesiona nad z torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. W kolejnym etapie poszczególne człony o łącznej długości 110 metrów oraz ciężarze ponad 1,3 tys. ton przeszły konserwację i wymianę zużytych elementów m.in. części skrawających. Następnie podłączono niezbędne elementy. Sprawne ukończenie operacji pozwoliło na start maszyny

- tłumaczy.

Łącznie powstaną cztery tunele kolejowe, które finalnie połączą dworzec Łódź Fabryczną z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

- Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej

- zapowiada.

Jednocześnie prace wykonywane są przy trzech przystankach kolejowych tj. Łódź Koziny przy Drewnowskiej, Łódź Polesie przy Manufakturze oraz Łódź Śródmieście przy Kościuszki/Zielona.

Kiedy koniec budowy tunelu kolejowego pod Łodzią?

Na start dalszej pracy czeka również duża tarcza, najpierw jednak konieczne jest wzmocnienie gruntu po kamienicami w centrum miasta.

- Duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenie dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna. Prace są wykonywane z myślą o bezpieczeństwie i komforcie mieszkańców

- zapewnia.

Aktualny termin ukończenia prac przy budowie tunelu kolejowego pod Łodzią to koniec 2024 r. - w 2025 roku ma dojść do fazy końcowej, czyli wykończenia i przystanków kolejowych do ruchu. Dla podróżnych ten termin oznacza, że pierwszą szansę na przejazd pociągiem pod ulicą Piotrkowską w Łodzi mają mieć po 14 grudnia 2025 r. – tego dnia wejdzie w życie rozkład jazdy na okres 2025/2026 r.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama