Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią trwa.
Tarcza TBM Faustyna ruszyła dalej
Na przełomie 2023/2024 roku PKP PLK zapowiadały, że tarcza TBM Faustyna drążenie trzeciego tunelu rozpocznie jeszcze w lutym. Na dwa dni przed końcem miesiąca ogłoszono, że udało się rozpocząć kolejny etap prac.
- Tarcza TBM Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego tunelu na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec Mniejsza maszyna wykona drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny
- informuje Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Gdzie jest mała i duża tarcza drążąca tunel kolejowy pod Łodzią?
Kolejny etap prac możliwy to skutek przeniesienia tarczy nad torami kolejowymi, do którego doszło w drugiej połowie stycznia 2024 r.
- Na odcinku o długości ok. 750 metrów powstanie trzeci z 4 jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Po wybudowaniu drugiego tunelu maszyna TBM została podzielona na części i przeniesiona nad z torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. W kolejnym etapie poszczególne człony o łącznej długości 110 metrów oraz ciężarze ponad 1,3 tys. ton przeszły konserwację i wymianę zużytych elementów m.in. części skrawających. Następnie podłączono niezbędne elementy. Sprawne ukończenie operacji pozwoliło na start maszyny
- tłumaczy.
Łącznie powstaną cztery tunele kolejowe, które finalnie połączą dworzec Łódź Fabryczną z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
- Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej
- zapowiada.
Jednocześnie prace wykonywane są przy trzech przystankach kolejowych tj. Łódź Koziny przy Drewnowskiej, Łódź Polesie przy Manufakturze oraz Łódź Śródmieście przy Kościuszki/Zielona.
Kiedy koniec budowy tunelu kolejowego pod Łodzią?
Na start dalszej pracy czeka również duża tarcza, najpierw jednak konieczne jest wzmocnienie gruntu po kamienicami w centrum miasta.
- Duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenie dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna. Prace są wykonywane z myślą o bezpieczeństwie i komforcie mieszkańców
- zapewnia.
Aktualny termin ukończenia prac przy budowie tunelu kolejowego pod Łodzią to koniec 2024 r. - w 2025 roku ma dojść do fazy końcowej, czyli wykończenia i przystanków kolejowych do ruchu. Dla podróżnych ten termin oznacza, że pierwszą szansę na przejazd pociągiem pod ulicą Piotrkowską w Łodzi mają mieć po 14 grudnia 2025 r. – tego dnia wejdzie w życie rozkład jazdy na okres 2025/2026 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.