Powracają wielkie tytuły. Teatr Muzyczny przygotowuje się do sezonu
Co zatem zobaczymy? na pewno znakomicie przyjętą przez publiczność „Miss Saigon” i rodzinny powrót na „Madagaskar”. W repertuarze znajdzie się również wiele pozycji gościnnych, a wśród nich już we wrześniu w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur – zobaczymy premierowy koncert „Znikające Miasto”.MIŁOŚĆ W CIENIU WOJNY – „MISS SAIGON” WRACA W PAŹDZIERNIKU
„Miss Saigon” – uważana jest za jeden z najbardziej poruszających musicali wszech czasów. W czerwcu zagościła z sukcesem na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi. Opowieść o wielkiej miłości powróci do repertuaru teatru w październiku.
Po ogłoszeniu wyników castingu można już było się spodziewać wiele: Robert Rozmus, Sylwia Banasik, Katarzyna Łaska, Tomasz Steciuk, Marcin Franc… To nazwiska, które gwarantowały najwyższy poziom wokalny spektaklu. Pewną niewiadomą była rola Kim - Joanny Gorzała, debiutującej na profesjonalnej scenie. Wiemy już, że osiemnastolatka nie tylko znakomicie uniosła rolę, ale zaczarowała publiczność talentem oraz sceniczną dojrzałością.
W spektaklu reżyserowanym przez Zbigniewa Maciasa i pod kierownictwem muzycznym Macieja Pawłowskiego oprócz wybranych w drodze castingu solistów możemy zobaczyć też zespół wokalny, kilkunastoosobowy chór, tancerzy i kaskaderów. Łącznie z orkiestrą to ponad 100 osób. Zderzenie świata Wschodu i Zachodu, atmosfera wojny i klimat sajgońskiego klubu nocnego wymagają rozmachu realizacyjnego także w warstwie wizualnej. W inscenizacji łódzkiej słynny helikopter ląduje, a potem odlatuje, o co zadbał odpowiedzialny za oprawę spektaklu Grzegorz Policiński. Nie brakuje tam wietnamskich domków, symbolicznych pomników, czy Statui Wolności w bikini, rodem z amerykańskiego snu Szefa. Znakomicie poprowadzone światła i plastyczna scenografia tworzą pełen wyrazu świat.
Autorką kostiumów do spektaklu jest Zuzanna Markiewicz. To pod jej okiem pracownia krawiecka teatru uszyła wietnamskie gorsety, kimona, klubowe marynarki i mundury.
Akcja musicalu „Miss Saigon” rozpoczyna się w 1975 roku, kiedy konflikty kulturowe i ideologiczne świata w gwałtowny sposób wydawały się koncentrować w jednym mieście – Sajgonie. Amerykański żołnierz - Chris, zakochuje się z wzajemnością w Kim, wietnamskiej prostytutce. Upadek Sajgonu rozdziela parę. Chris w Stanach Zjednoczonych rozpoczyna nowe życie, zaś Kim rodzi chłopca i czeka na powrót ukochanego, żyjąc w poniżeniu, nędzy i strachu. Kiedy Chris dowiaduje się, że jest ojcem, postanawia jednak wrócić na Wschód i zmierzyć się z przeszłością.
W postać Chrisa w łódzkiej inscenizacji wcielają się Marcin Franc, Maciej Pawlak, Marcin Januszkiewicz i Jan Traczyk, w rolę Kim – Sylwia Banasik oraz wspomniana już Joanna Gorzała. Edyta Krzemień i Agnieszka Przekupień kreują z kolei postać Ellen – obie te kreacje zostały zauważone przez publiczność i krytyków. Podobnie jak Marcin Jajkiewicz, który występuje w roli Johna, przyjaciela Chrisa. Postać Gigi stworzyły Ewa Spanowska i pierwsza polska Kim – Katarzyna Łaska. Uwagę publiczności zwaca też postać Thuy’a – kuzyna Kim, kreowana przez Marcina Sosińskiego. Zmiennikiem w tej roli jest Michał Piprowski.
Prapremiera „Miss Saigon” miała miejsce na West Endzie w Londynie w 1989 roku. Musical grany był tam przez 10 lat, a kolejne 10 na Broadwayu – w sumie dano ponad osiem tysięcy trzysta przedstawień. Natomiast dwadzieścia pięć lat po premierze, w maju 2014 roku, na West Endzie odbyła się premiera nowej wersji i właśnie tę wersję pokazuje Teatr Muzyczny w Łodzi. Najbliższy spektakl zobaczymy 2 października.
PACZKA Z NOWOJORSKIEGO ZOO NA KOLEJNYM GIGANCIE
„Madagaskar – musicalowa przygoda”, czyli teatralna wersja popularnego animowanego filmu, gwarantuje udaną zabawę całej rodziny. Interaktywna, nowoczesna formuła, piękne melodie i świetne kostiumy oraz znakomici wykonawcy, a więc wszystko co sprawia, że dynamiczne multimedialne widowisko nie pozostawi publiczności obojętną. Spektakl powróci na afisz jesienią, pierwszy raz 23 października.„Madagaskar – musicalowa przygoda” reżyseruje Jakub Szydłowski. To roztańczony musical dla dzieci i nie tylko, opowiadający o przygodach paczki niezwykłych bohaterów. Lew Alex, zebra Marty, hipopotamica Gloria oraz żyrafa Melman żyją sobie spokojnie w nowojorskim ZOO. Ucieczka jednego ze zwierząt kończy się dla całej czwórki przymusowym zesłaniem do Afryki. Los ma, jak się okaże, na skazańców inny pomysł – nieprzewidzianą wizytę na wyspie Madagaskar, niepodzielnie rządzonej przez wyginającego śmiało ciało Króla Juliana.
Widowisko zrealizowane jest z rozmachem. Za efektowaną choreografię, inspirowaną ruchem zwierząt odpowiada Jarosław Staniak. Zwraca też uwagę barwny świat tropikalnej wyspy, który wykreował scenograf – Grzegorz Policiński i bogactwo kostiumów opracowanych przez Dorotę Sabak.
Światowa premiera „Madagaskaru – musicalowa przygoda" miała miejsce w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku. Autorami muzyki i tekstów piosenek są George Noriega i Joel Someillan (autorzy m.in. przebojów Shakiry i Rickiego Martina), natomiast libretta stworzył Kevin Del Aguila. Za polski tekst odpowiedzialność przyjął Bartosz Wierzbięta. Łódzka premiera, pod muzycznym kierownictwem Michała Kocimskiego, odbyła się 8 października ubiegłego roku. Spektakl ponownie zagości na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi już 23 października.
ZNIKAJĄCE MIASTO - KONCERT FINAŁOWY FESTIWALU ŁÓDŹ CZTERECH KULTUR
Efektowna warstwa wizualna i gwiazdorska obsada. Festiwal Łódź Czterech Kultur zabierze publiczność w niezwykłą muzyczną podróż do Znikającego miasta. To Finałowy koncert festiwalu, który odbędzie się w Teatrze Muzycznym w Łodzi, 14 września. Przewodnikami w tej podróży będą Krzysztof Zalewski, Mona Mur, Mela Koteluk, Ralph Kamiński, wirtualny Arek Jakubik i Leszek Biolik – szef muzyczny całego przedsięwzięcia oraz Matylda Damięcka, odpowiedzialna za oprawę wizualną.
– Pomysł na koncert pojawił się w chwili, gdy uświadomiliśmy sobie, jak ważnym tematem dla łódzkich muzyków jest ich miasto. CKOD, L.Stadt, 19 Wiosen, NOT, Psychocukier, Bieleński i wielu innych nagrywali w ostatnich latach dziesiątki utworów, wręcz całe płyty, traktujące na różne sposoby o mieście, w którym żyją. Ta „obsesja” łódzkości jest czymś zupełnie wyjątkowym i uznaliśmy, że warto ruszyć tym tropem – wyjaśnia Marcin Tercjak, kurator muzyczny Festiwalu Łódź Czterech Kultur.
Twórcy koncertu będą szukać odpowiedzi na pytanie, czym był i jest wyjątkowy, nieulegający zatraceniu pierwiastek, który stanowi o charakterze Łodzi. Z drugiej strony chcą też ukazać uniwersalność „miejskich” doświadczeń i dlatego w programie obok utworów L.Stadt, 19 Wiosen, czy Henryka Debicha, znajdą się również utwory, które nie powstały w Łodzi.
– Dla mnie ten koncert to również bardzo osobista wypowiedź. Pochodzę ze Śląska i wychowałem się w wielkiej aglomeracji, gdzie zderzają się energie przemysłu i sztuki – dodaje Leszek Biolik, szef muzyczny koncertu. – Sięgamy po utwory powstałe w sercach takich miast. Utwory, które opisują miejską rzeczywistość, definiują wielkomiejskie współistnienie – podkreśla i dodaje, że w czasie koncertu usłyszymy między innymi Most zespołu L.Stadt i Miasto NOTu w wykonaniu Meli Koteluk, czy Ulicę Aya RL i Kombinat Republiki w interpretacji Ralpha Kaminskiego.
Festiwalowa muzyczna podróż będzie nas przenosić w czasie ku współczesności, a nawet dalej. – Żyjemy w nieustannej konsekwencji naszych wyborów. Naszą przyszłość tworzymy codziennie, dokonując następnych. Odlatujemy w wirtualną rzeczywistość, a algorytmy, tworzą nowe pragnienia i zarządzają naszym światem…
Temu aspektowi poświęcona została także warstwa wizualna koncertu, za którą odpowiedzialność przyjęła Matylda Damięcka, reżyserująca wydarzenie.
– Ten koncert będzie dla mnie pretekstem, aby opowiedzieć krótką, kolażową historię naszej najbliższej przyszłości. Historię o trudnej relacji Człowieka z Ziemią, którą sobie zawłaszczył – zapowiada.
Na scenie oprócz niej i wspomnianych już wyżej Meli Koteluk i Ralpha Kaminskiego, zobaczymy także Krzysztofa Zalewskiego, Monę Mur oraz Arka Jakubika… wirtualnie. Wystąpi też Leszek Biolik z zespołem.
Bilety na wrześniowe wydarzenie w cenie 60-80 zł w zależności od strefy można kupować w kasie Teatru Muzycznego oraz online.
Źródło: Teatr Muzyczny w Łodzi
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.