reklama
reklama

Tunel średnicowy w Łodzi. Będzie kolejne opóźnienie. PKP PLK tłumaczą

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński

Tunel średnicowy w Łodzi. Będzie kolejne opóźnienie. PKP PLK tłumaczą - Zdjęcie główne

Po zawaleniu się części kamienicy przy al. 1 Maja w Łodzi będzie opóźnienie na budowie tunelu średnicowego. | foto Tomasz Śliwiński

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźPo zawaleniu się części kamienicy przy al. 1 Maja w Łodzi będzie opóźnienie na budowie tunelu średnicowego. PKP PLK przyznało, że zdarzenie to spowoduje zmiany w harmonogramie prac. Terminy zakończenia poszczególnych etapów będą zależały od tego, jakie będzie tempo drążenia tunelu.
Reklama lokalna
reklama

Budowniczy tunelu średnicowego złożył w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dokumentację, która ma być podstawą do wydania decyzji o wznowieniu budowy wstrzymanej po zawaleniu się części kamienicy na trasie budowy. Tarcza TBM "Katarzyna" nie ruszy jednak z miejsca, bo dokumentacja wymaga uzupełnienia i urząd czeka na dodatkowe dokumenty - dowiedziała się PAP.

Tunel średnicowy w Łodzi: Nieplanowany przestój tarczy

"Wykonawca inwestycji - PBDiM jest w trakcie kompletowania wymaganej przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego dokumentacji, która potwierdzi możliwość bezpiecznego wznowienia robót na podstawie przeprowadzonej oceny stanu technicznego oficyn dotkniętych zdarzeniem"

reklama

- potwierdził tę informację Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

Przyznał też, że zdarzenie, do jakiego doszło w kamienicy przy al. 1 Maja 23, spowoduje zmiany w harmonogramie prac na budowie tunelu. Nieplanowany przestój tarczy TBM trwa już 20 dni - od 7 września.

"Terminy zakończenia poszczególnych etapów będą zależały od tego, jakie będzie tempo drążenia tunelu przez TBM"

- przekazał PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

Dodał, że cały czas pracuje komisja, która ma wyjaśnić przyczyny zawalenia się części budynku przy al. 1 Maja 23. W Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Łodzi ma powstać specjalistyczna ekspertyza, która wskaże sposoby napraw oraz wzmocnień uszkodzonych elementów budynku.

reklama

"Czekamy na decyzję nadzoru budowlanego, która da zielone światło dla kontynuacji drążenia tunelu. Przede wszystkim jednak zależy nam na spełnieniu wszystkich wymogów bezpieczeństwa. Chciałbym podkreślić, że stan budynków w najbliższym sąsiedztwie drążonego tunelu jest na bieżąco monitorowany. Urządzenia pomiarowe potwierdzają stabilny stan kamienic"

- powiedział PAP Rafał Wilgusiak.

Dodał, że grunt na trasie tunelu i stan techniczny kamienic był badany przed rozpoczęciem inwestycji, a budynki zabezpieczono metodą iniekcji kompensacyjnej (wprowadzenie mieszanki betonowej w podłoże pod kamienicami), aby stworzyć dodatkowy fundament stabilizujący grunt.

"Dzięki tej metodzie, tarcza bezpiecznie przeszła pod kilkunastoma budynkami o złym i awaryjnym stanie technicznym. Niemniej, w związku ze zdarzeniem przy Al. 1 Maja 23, podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu ponownej analizy stanu technicznego budynków, pod którymi będzie przechodzić tarcza TBM, drążąc tunel do Dworca Łódź Fabryczna. W razie potrzeby, zastosowane zostaną dodatkowe środki zabezpieczenia budynków"

reklama

- dodał Wilgusiak.

Kiedy mieszkańcy wrócą do mieszkań?

Z powodu problemów na budowie tunelu z budynków przy al. 1 Maja i Próchnika w Łodzi wyprowadzono 250 osób, które mieszkają w hotelach i nie wiadomo, kiedy będą mogły wrócić do swoich mieszkań. Jak poinformowały PKP PLK, nastąpi to dopiero po wyjściu tarczy TBM spod budynków i sprawdzeniu, czy będzie to bezpieczne. Wobec lokatorów, którzy stracili mieszkania budowniczy tunelu i magistrat szukają odpowiednich mieszkań.

Fragment kamienicy przy Al. 1 Maja 23 w Łodzi runął w sobotę, 7 września 2024 r. Osunęła się ściana oficyny, a znajdujące się w niej mieszkania uległy zniszczeniu. W chwili katastrofy tarcza drążąca tunel znajdowała się pod budynkiem na głębokości 17 m od stropu tunelu do powierzchni gruntu. Nikt nie ucierpiał, bo mieszkańcy zostali wcześniej przesiedleni do hoteli. Jednak stracili praktycznie wszystko, co znajdowało się w mieszkaniach.

Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".

Według najnowszego harmonogramu budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych pociągi mają jechać pod Łodzią od grudnia 2026 r. 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama