Reklama

Reklama

Województwo łódzkie w programie Kolej Plus. Jakie będziemy mieli korzyści?

Opublikowano: pt, 21 sie 2020 17:50
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Udział w projekcie ma być wsparciem rozwoju gospodarczego regionu łódzkiego.

Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber przedstawił szczegóły realizacji trzech projektów kolejowych w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus.

!reklama!

W Bełchatowie mówił o modernizacji linii Piotrków - Bełchatów z przedłużeniem do Kleszczowa oraz o połączeniu kolejowym Wielunia z Łodzią, natomiast w Opocznie zapowiadał elektryfikację trasy z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska Kamiennej.

Podczas konferencji, która odbyła się na wiadukcie kolejowym w Bełchatowie, podpisane zostały listy intencyjne z przedstawicielami samorządów Bełchatowa, Kleszczowa i Wielunia w sprawie modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej z Piotrkowa do Bełchatowa z przedłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów oraz budowy łącznika linii kolejowej nr 181 z Wielunia z linią nr 131 w miejscowości Chorzew Siemkowice.

- Udział w programie Kolej Plus jest wielką szansą dla województwa łódzkiego. Ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego miejscowości w regionie łódzkim – mówił podczas konferencji marszałek Grzegorz Schreiber. -Składamy do PKP projekty budowy i modernizacji linii kolejowych. Następnie przygotowane projekty będą musiały zostać rozpatrzone przez PKP, a po pozytywnej odpowiedzi będziemy mogli przystąpić do drugiego etapu, do prac przygotowawczych.

Jak dodał marszałek Schreiber, udział w projekcie to także wsparcie rozwoju gospodarczego regionu łódzkiego dzięki nowym ofertom inwestycyjnym oraz nowym miejscom pracy, które zostaną utworzone podczas realizacji projektów, a także po uruchomieniu nowych połączeń kolejowych ze stolicą województwa.

- W ubiegłym roku województwo łódzkie przystąpiło do rządowego programu walczącego z wykluczeniem komunikacyjnym. Samorząd województwa mocno zaangażował się tworząc sieć nowych połączeń autobusowych. Dzisiaj robimy kolejny krok – dodał marszałek.

- Dla mieszkańców Bełchatowa i okolic udział w tym programie to ogromna szansa – powiedziała prezydent Mariola Czechowska. - Na bezpośrednie połączenie z Łodzią, a przede wszystkim na rozwój gospodarczy miasta ale i całego regionu.

- Gmina Kleszczów od wielu lat zabiega o połączenie kolejowe – mówił wójt Sławomir Chojnowski - Mamy kilka stref przemysłowych, brakuje nam właśnie połączenia kolejowego, a to ogromna szansa na nowe miejsca pracy, na napływ nowych pracowników, chociażby z Bełchatowa, do strefy przemysłowej. Nowi inwestorzy to też wpływy i podatki dla gminy.

Burmistrz Wielunia Paweł Okrasa podkreślił, że porozumienie da korzyści obu stronom:

- Mieszkańcy naszego powiatu będą mogli dojechać pociągami do stolicy województwa, co poszerza spektrum działań logistycznych w zakresie gospodarczym. Będzie to również korzyść dla województwa i Łodzi. Dziś większość absolwentów wieluńskich szkół średnich wybiera uczelnie wyższe we Wrocławiu z powodu dobrego połączenia komunikacyjnego. Wierzę, że otwarcie kolejowego połączenia z Łodzią sprawi, że młodzi ludzie częściej będą wybierać uczelnie łódzkie, w których jest wysoki poziom kształcenia.

Na stacji kolejowej w Opocznie marszałek Grzegorz Schreiber przedstawił z kolei szczegóły modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna. O pieniądze na realizację tej inwestycji województwo łódzkie będzie ubiegać się wspólnie z województwem świętokrzyskim. O tym porozumieniu mówili w Opocznie marszałek Grzegorz Schreiber oraz Andrzej Bętkowski, marszałek województwa świętokrzyskiego.

- Kolej nie zna granic, ludzie jeżdżący koleją chcieliby przemieszczać się pomiędzy miejscowościami niezależnie od tego, w którym regionie one leżą. Na tym dworcu pociąg kończy bieg, a powinien jechać dalej w kierunku województwa świętokrzyskiego. I taki właśnie jest nasz cel. Program Kolej Plus daje możliwości realizacji tego celu i dlatego chcemy do niego wspólnie aplikować – mówił marszałek Grzegorz Schreiber.Na razie chcemy pozyskać pieniądze na realizację początku tej inwestycji, na dokumentację, ale będziemy to planować dalej. Już ustalamy szczegóły drugiego etapu realizacji.

- Byłoby pięknie, gdyby z tej stacji w uroczym Opocznie, czy w Skarżysku Kamiennej można było w przyszłości wsiąść do pociągu byle jakiego i choćby na dzień wpaść do Tomaszowa. Albo i dalej – dodał żartobliwie marszałek.

Projekty z Łódzkiego zgłaszane do programu Kolej Plus

1. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna” - przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi.

Długość modernizowanej linii: ok. 88 km

Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2024

2. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.

Długość modernizowanej linii: ok. 34,3 km

Długość budowanej linii: ok. 7,2 km

Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028

3. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.

Długość budowanej linii: ok. 30 km

Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028

Ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15% udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz z realizacją robót.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Źródło: Urząd Marszałkowski

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.