Przebudowa kosztem drzew? Ul. Szczecińska może już nie być tak zielona
Wiele wskazuje na to, że jedna z najbardziej zazielenionych ulic w Łodzi, może utracić ten tytuł w konsekwencji zaplanowanej tam inwestycji. Za sprawą przyszłego połączenia z pobliską drogą szybkiego ruchu przebudowana ulica Szczecińska znacznie zwiększy swoją rolę komunikacyjną. Niestety koncepcja przebudowy ulicy budzi uzasadnione niepokoje osób zatroskanych o łódzką zieleń.
– Władze miasta chwalą się tym, ile nowych drzew zasadzą przy ulicach, a na Szczecińskiej szykuje się rzeź niemal wszystkich drzew po jej wschodniej stronie na odcinku trzech kilometrów. We wstępnych wyliczeniach mówi się o około 600 drzewach, które zostaną wycięte. Tak naprawdę będzie ich znacznie więcej, bo duża część z nich jest zakwalifikowana jako zbiorowiska leśne, a więc wzięta pod uwagę jako powierzchnia – mówi łódzki społecznik Kosma Nykiel.
Zagrożeniem dla zieleni jest przewidziany w koncepcji 5-metrowy bufor wzdłuż ulicy, o którego pozostawienie wnioskowała Łódzka Spółka Infrastrukturalna.
– Trzeba jeszcze raz zastanowić się nad tą koncepcją. Należy przedyskutować z ŁSI plany związane z tym odcinkiem i wybrać takie rozwiązanie, które pozwoli zachować jak największą liczbę drzew – dodaje społecznik.
Po przebudowie Szczecińska pozostanie ulicą o dwóch jezdniach po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Prace zakładają remont pętli autobusowej przy ul. Rojnej, budowę ciągów pieszo-rowerowych, nowych chodników oraz wjazdów docelowych do posesji. Na ulicy zmieni się oświetlenie oraz sygnalizacja świetlna. Przystanki MPK Łódź zyskają nowe perony i wiaty.
Przetarg na budowę ul. Szczecińskiej. Najniższą ofertę złożyła firma Trakcja
Wraz z początkiem listopada poznaliśmy wykonawców ubiegających się o realizację inwestycji na ul. Szczecińskiej. Do przetargu zgłosiło się pięć firm, przy czym najtańszą ofertę złożyła Trakcja, która zaproponowała kwotę 87 605 620,75 zł,Pozostałe oferty to Budimex S.A. – 96 551 067,33 zł; Strabag Sp. z o. o. – 108 710 854,16 zł; konsorcjum firm Kobylarnia S.A./Mirbud S.A. – 109 438 550,61 zł; konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o. o./Lantania S.A. – 110 660 831,34 zł.
Wiele wskazuje na to, że to właśnie Trakcja zostanie wyłoniona jako zwycięzca przetargu. Firma jest już znana mieszkańcom jako wykonawca remontu Bulwarów Północnych i Placu Wolności. Niestety w obu przypadkach prace nie przebiegają zgodnie z wyznaczonym pierwotnie harmonogramem. Czy mieszkańcy powinni obawiać się kolejnych przedłużających się remontów?
– Tak naprawdę działania Trakcji w niczym nie różnią się od sumienności i terminowości wykonywanych prac na innych budowach w mieście. Moniuszki, Śmigłego-Rydza, Obywatelska, Wojska Polskiego? To nie jest jeden wykonawca, który zawodzi – w Łodzi mamy do czynienia z problemem systemowym – tłumaczy Kosma Nykiel.
Firmę Trakcja zapytaliśmy o to, z czego wynikają opóźnienia na już prowadzonych budowach w mieście i jak w tym kontekście wyglądają plany rozbudowy ul. Szczecińskiej.
– Istotny wpływ na tempo prowadzonych robót i dotrzymanie pierwotnego harmonogramu prac ma szereg kwestii, na które Trakcja S.A. jako wykonawca przedmiotowej inwestycji nie ma wpływu. Wśród nich należy wskazać w szczególności liczne, dodatkowe kolizje energetyczne, teletechniczne, projektowe oraz utrudnienia związane z odkrytymi reliktami. Ostatnio ujawniliśmy nawet liczne kable energetyczne z początku ubiegłego wieku, których nie było na mapach. Terminowe zakończenie inwestycji, zależne jest od ilości i zakresu dodatkowych prac, które Trakcja S.A. musi wykonać w związku z usuwaniem kolizji ujawnionych w toku prowadzonych robót – mówi rzecznik firmy Maciej Grajewski.
Wykonawca przekazał, że liczba pracowników i wykorzystywany sprzęt są dostosowane do technologii obecnie realizowanych prac.
– Po usunięciu ujawnionych, dodatkowych kolizji energetycznych i uwolnieniu frontów robót, zaangażowanie większej ilości pracowników i sprzętu będzie uzasadnione. Przy czym podkreślenia wymaga fakt, że jesteśmy w stałym kontakcie z Zamawiającym, informując o zaistniałych utrudnieniach i przeszkodach. Oczywiście będziemy starali się nadgonić harmonogram inwestycji, ale wymaga to efektywnej współpracy ze strony Zamawiającego i Inżyniera kontraktu, w szczególności w zakresie dostępnych frontów robót, gdyż wobec braku możliwości prowadzenia robót na kolejnych frontach, z przyczyn niezależnych od nas, ponosimy bardzo wysokie koszty ogólne budowy, wynikające ze zmobilizowanego sprzętu i osób – wyjaśnia rzecznik. – Zważywszy na powyższe, w związku z faktem, że odstępstwa od harmonogramu są wynikiem okoliczności na które nasza spółka nie miała wpływu, nie mamy wątpliwości co do naszych zdolności realizacji kolejnych zamówień, w tym do wykonania rozbudowy ul. Szczecińskiej w Łodzi.
Start prac budowlanych został zaplanowany na 2024 r. Zgodnie z przyjętymi w dokumentacji zapisami, budowa ma zakończyć się w 36 miesięcy.
SPRAWDŹ >>> Najmłodszy nauczyciel w Polsce uczy w Łodzi. Za wielkim sukcesem kryje się niełatwa historia
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.