reklama
reklama

Ze Szczecińskiej zniknie zieleń? Czerwone flagi wokół planów przebudowy ulicy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Ze Szczecińskiej zniknie zieleń? Czerwone flagi wokół planów przebudowy ulicy - Zdjęcie główne
reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźNa początku listopada miasto poinformowało, że do przetargu na przebudowę ul. Szczecińskiej przystąpiło pięć firm. Kolejny krok w stronę realizacji inwestycji przypomina o środowiskowych zagrożeniach, jakie niesie ze sobą budowa. Przetrwanie wielu drzew na bujnie zazielenionej dotąd ul. Szczecińskiej stanęło pod znakiem zapytania.
reklama

Przebudowa kosztem drzew? Ul. Szczecińska może już nie być tak zielona 

Wiele wskazuje na to, że jedna z najbardziej zazielenionych ulic w Łodzi, może utracić ten tytuł w konsekwencji zaplanowanej tam inwestycji. Za sprawą przyszłego połączenia z pobliską drogą szybkiego ruchu przebudowana ulica Szczecińska znacznie zwiększy swoją rolę komunikacyjną. Niestety koncepcja przebudowy ulicy budzi uzasadnione niepokoje osób zatroskanych o łódzką zieleń. 

– Władze miasta chwalą się tym, ile nowych drzew zasadzą przy ulicach, a na Szczecińskiej szykuje się rzeź niemal wszystkich drzew po jej wschodniej stronie na odcinku trzech kilometrów. We wstępnych wyliczeniach mówi się o około 600 drzewach, które zostaną wycięte. Tak naprawdę będzie ich znacznie więcej, bo duża część z nich jest zakwalifikowana jako zbiorowiska leśne, a więc wzięta pod uwagę jako powierzchnia – mówi łódzki społecznik Kosma Nykiel. 

reklama

Zagrożeniem dla zieleni jest przewidziany w koncepcji 5-metrowy bufor wzdłuż ulicy, o którego pozostawienie wnioskowała Łódzka Spółka Infrastrukturalna. 

– Trzeba jeszcze raz zastanowić się nad tą koncepcją. Należy przedyskutować z ŁSI plany związane z tym odcinkiem i wybrać takie rozwiązanie, które pozwoli zachować jak największą liczbę drzew – dodaje społecznik. 

 

reklama

Po przebudowie Szczecińska pozostanie ulicą o dwóch jezdniach po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Prace zakładają remont pętli autobusowej przy ul. Rojnej, budowę ciągów pieszo-rowerowych, nowych chodników oraz wjazdów docelowych do posesji. Na ulicy zmieni się oświetlenie oraz sygnalizacja świetlna. Przystanki MPK Łódź zyskają nowe perony i wiaty. 

reklama

Przetarg na budowę ul. Szczecińskiej. Najniższą ofertę złożyła firma Trakcja 

Wraz z początkiem listopada poznaliśmy wykonawców ubiegających się o realizację inwestycji na ul. Szczecińskiej. Do przetargu zgłosiło się pięć firm, przy czym najtańszą ofertę złożyła Trakcja, która zaproponowała kwotę 87 605 620,75 zł,

Pozostałe oferty to Budimex S.A. – 96 551 067,33 zł; Strabag Sp. z o. o. – 108 710 854,16 zł; konsorcjum firm Kobylarnia S.A./Mirbud S.A. – 109 438 550,61 zł; konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o. o./Lantania S.A. – 110 660 831,34 zł.

Wiele wskazuje na to, że to właśnie Trakcja zostanie wyłoniona jako zwycięzca przetargu. Firma jest już znana mieszkańcom jako wykonawca remontu Bulwarów Północnych i Placu Wolności. Niestety w obu przypadkach prace nie przebiegają zgodnie z wyznaczonym pierwotnie harmonogramem. Czy mieszkańcy powinni obawiać się kolejnych przedłużających się remontów? 

reklama

– Tak naprawdę działania Trakcji w niczym nie różnią się od sumienności i terminowości wykonywanych prac na innych budowach w mieście. Moniuszki, Śmigłego-Rydza, Obywatelska, Wojska Polskiego? To nie jest jeden wykonawca, który zawodzi – w Łodzi mamy do czynienia z problemem systemowym – tłumaczy Kosma Nykiel. 

Firmę Trakcja zapytaliśmy o to, z czego wynikają opóźnienia na już prowadzonych budowach w mieście i jak w tym kontekście wyglądają plany rozbudowy ul. Szczecińskiej. 

– Istotny wpływ na tempo prowadzonych robót i dotrzymanie pierwotnego harmonogramu prac ma szereg kwestii, na które Trakcja S.A. jako wykonawca przedmiotowej inwestycji nie ma wpływu. Wśród nich należy wskazać w szczególności liczne, dodatkowe kolizje energetyczne, teletechniczne, projektowe oraz utrudnienia związane z odkrytymi reliktami. Ostatnio ujawniliśmy nawet liczne kable energetyczne z początku ubiegłego wieku, których nie było na mapach. Terminowe zakończenie inwestycji, zależne jest od ilości i zakresu dodatkowych prac, które Trakcja S.A. musi wykonać w związku z usuwaniem kolizji ujawnionych w toku prowadzonych robót – mówi rzecznik firmy Maciej Grajewski.

Wykonawca przekazał, że liczba pracowników i wykorzystywany sprzęt są dostosowane do technologii obecnie realizowanych prac. 

– Po usunięciu ujawnionych, dodatkowych kolizji energetycznych i uwolnieniu frontów robót, zaangażowanie większej ilości pracowników i sprzętu będzie uzasadnione. Przy czym podkreślenia wymaga fakt, że jesteśmy w stałym kontakcie z Zamawiającym, informując o zaistniałych utrudnieniach i przeszkodach. Oczywiście będziemy starali się nadgonić harmonogram inwestycji, ale wymaga to efektywnej współpracy ze strony Zamawiającego i Inżyniera kontraktu, w szczególności w zakresie dostępnych frontów robót, gdyż wobec braku możliwości prowadzenia robót na kolejnych frontach, z przyczyn niezależnych od nas, ponosimy bardzo wysokie koszty ogólne budowy, wynikające ze zmobilizowanego sprzętu i osób – wyjaśnia rzecznik. – Zważywszy na powyższe, w związku z faktem, że odstępstwa od harmonogramu są wynikiem okoliczności na które nasza spółka nie miała wpływu, nie mamy wątpliwości co do naszych zdolności realizacji kolejnych zamówień, w tym do wykonania rozbudowy ul. Szczecińskiej w Łodzi. 

Start prac budowlanych został zaplanowany na 2024 r. Zgodnie z przyjętymi w dokumentacji zapisami, budowa ma zakończyć się w 36 miesięcy.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama