reklama
reklama

Czwartek z historią: Ulica Piotrkowska na archiwalnych zdjęciach. Zobacz, jak się zmieniła jedna z najdłuższych ulic handlowych w Europie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Czwartek z historią: Ulica Piotrkowska na archiwalnych zdjęciach. Zobacz, jak się zmieniła jedna z najdłuższych ulic handlowych w Europie - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
20
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Historia Łodzi To jedna z najdłuższych ulic handlowych w Europie i jednak z najpopularniejszych w Polsce. Zobaczcie, jak bardzo zmieniła się w ostatnim czasie.
reklama

Ulica Piotrkowska tym roku obchodzi swoje 200. urodziny. Patrząc na archiwalne zdjęcia widać, jak bardzo się zmieniła. Dziś w ramach cyklu "Czwartek z historią" zapraszamy do zwiedzenia tej "kultowej" ulicy. 

Ulica Piotrkowska w Łodzi. Tak wyglądała dawniej 

Długość ul. Piotrkowskiej wynosi ok. 4,5 km, jej szerokość jest zaś zróżnicowana i zasadniczo zwiększa się z północy na południe. Jak informuje Archiwum Państwowe w Łodzi, w części północnej wynosi ok. 17 m, natomiast w południowej wzrasta do ok. 26 m. Jest unikatowym w skali kraju zespołem XIX - wiecznej wielkomiejskiej zabudowy. Początkowo pełniła funkcję traktu biegnącego przez Puszczę Łódzką, łączącego Piotrków (ówczesną stolicę guberni piotrkowskiej) ze Zgierzem i Łęczycą.
 
Granicznymi punktami ulicy Piotrkowskiej są dwa place. Od północy pl. Wolności ograniczający ul. Piotrkowską oraz pl. Niepodległości ograniczający ją od południa.

Nazwa „ulica Piotrkowska” pojawiła się po raz pierwszy w 1823 r.,  gdy burmistrz Czarkowski i budowniczy obwodowy Durring sprawdzali ulice Starego Miasta i oznaczali je słupami, na których umieszczano tablice z ich nazwami. Tam, gdzie dzisiaj biegnie ulica Nowomiejska, umieszczono pierwszy słup z napisem „ulica Piotrkowska”. Przy niej fabrykanci otwierali reprezentacyjne magazyny oraz sklepy z  luksusowymi towarami - informuje AP w Łodzi. 

Anna Kaniewska dodaje, że to tutaj koncentrowało się życie kulturalne miasta, dzięki teatrom, kinom, domom zabaw, restauracjom, cukierniom i kawiarniom. Wygodne środki komunikacji dawały łatwe połączenie z innymi dzielnicami miasta. Już w 1840 r. po Piotrkowskiej jeździły dorożki, a pięćdziesiąt osiem lat później pojawił się pierwszy w Królestwie Polskim tramwaj elektryczny. Ulica Piotrkowska stopniowo stawała się centralnym miejscem w Łodzi, na którym skupiało się i tętniło życie jej mieszkańców.

(źródło: Archiwum Państwowe w Łodzi)

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama