Reklama

Reklama

7. edycja „Komediopisania”
- konkursowe sztuki można nadsyłać do końca listopada

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: Materiał partnera

7. edycja „Komediopisania”
- konkursowe sztuki można nadsyłać do końca listopada - Zdjęcie główne

7. edycja „Komediopisania”
 | foto Materiał partnera

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Łódź po godzinach Trwa 7. edycja konkursu na napisanie współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie”, który organizowany jest w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Z uwagi na duże zainteresowanie i prośby kierowane przez autorów termin nadsyłania prac został przedłużony do końca listopada 2022. "Zapraszamy do udziału wszystkich, którzy chcą współtworzyć język współczesnej polskiej komedii w teatrze" – mówi Ewa Pilawska, dyrektorka łódzkiego Teatru Powszechnego i pomysłodawczyni konkursu. Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej. Pula nagród wynosi 70 000 zł.

„Idea, aby powołać do życia Polskie Centrum Komedii i «Komediopisanie» zrodziła się wiele lat temu z refleksji: czy jako Polacy mamy własne poczucie humoru? Czy potrafimy podejść do niego twórczo, przenosząc na scenę? Czy potrafimy w teatrze mówić o ważnych sprawach mądrze, a jednocześnie z dystansem i uśmiechem? Czy potrafimy się śmiać – także z siebie? Zależało mi na tym, aby powstało laboratorium komedii, w którym będziemy współtworzyć współczesną estetykę komedii” - przypomina Ewa Pilawska. 

„Walczymy o jakość komedii i postrzeganie jej jako pełnowartościowego gatunku, który mówi o tym samym co sztuki tragiczne, ale przy wykorzystaniu odmiennych środków. W tym sezonie zaprezentowaliśmy dwie prapremiery zupełnie różnych polskich sztuk komediowych: «Chciałem być» napisane dla nas i wyreżyserowane przez Michała Siegoczyńskiego oraz «Atrament. Wczoraj. Żyrafa» Juliusza Machulskiego w reżyserii Pawła Szkotaka. Po raz kolejny zobaczyliśmy, jak szerokie jest spectrum komedii i jakie możliwości wyrazu artystycznego daje. «Komediopisanie» jest bardzo ważną częścią tej walki o współczesne poczucie humoru - jest przestrzenią poszukiwań, zadawania pytań, konfrontowania tekstu z odbiorcą. Poza tym to jedyny w Polsce konkurs dramaturgiczny, który w całości poświęcony jest gatunkowi komediowemu” – zauważa Pilawska. „Zainteresowanie tą edycją jest duże, na prośbę autorów przesuwamy termin nadsyłania sztuk z końca sierpnia na koniec listopada” – dodaje.

Regulamin konkursu i szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Teatru Powszechnego w Łodzi pod adresem: https://powszechny.pl/pl/trwa-siodma-edycja-komediopisania/ 

Laureatów konkursu wyłoni Jury. Pula nagród wynosi 70 000 zł.

7. edycja konkursu "Komediopisanie"
odbywa się pod honorowym patronatem
Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej

O dotychczasowych edycjach „Komediopisania”

Pierwsza edycja została rozstrzygnięta w 2008 roku. Sztuki na konkurs pisali między innymi Maciej Wojtyszko, Radosław Paczocha, Paweł Mossakowski, Jarosław Jakubowski, Wojciech Bruszewski, Michał Walczak. Dzięki „Komediopisaniu” komediowe sztuki dla teatru zaczął pisać Juliusz Machulski. 

Do tej pory zorganizowaliśmy sześć edycji Ogólnopolskiego konkursu na napisanie współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie”. Pięć z nich odbyło się w trybie otwartego konkursu, w którym autorzy przesyłali swoje oryginalne, niepublikowane nigdzie wcześniej teksty komediowe opatrzone godłem na adres Teatru, a następnie jury po przeczytaniu wszystkich nadesłanych i spełniających wymogi regulaminu prac, wyłaniało zwycięzców. W sezonie teatralnym 2019/2020 w związku z wybuchem pandemii Covid19 podjęłam decyzję o przeprowadzeniu szóstej edycji «Komediopisania» w formie online. W otwartym naborze przeprowadzonym online ponad 100 chętnych zgłosiło swój akces udziału w konkursie. Warunkiem udziału było przygotowanie krótkiej formy dramaturgicznej, podstawie których wyłoniono grupę jedenastu osób, które przez dwa miesiące spotykały się online z dramaturgiem Michałem Walczakiem pod hasłem „Laboratorium Komedii Postpandemicznej” i pod jego okiem przygotowywało komediowe jednoaktówki, będące artystyczną odpowiedzią na otaczającą nas rzeczywistość. W efekcie powstało jedenaście krótkich komediowych form teatralnych. 

Na dotychczasowe edycje „Komediopisania” napłynęło łącznie ponad 1000 tekstów komediowych. Można by powiedzieć – mała biblioteka. Większość nagrodzonych sztuk została przetłumaczona na języki obce (angielski, francuski, czeski) i udostępniona jest w formie elektronicznej na stronie internetowej Polskiego Centrum Komedii. Teksty z trzech pierwszych edycji opublikowane zostały również w wydanej przez Polskie Centrum Komedii „Antologii współczesnej polskiej komedii”, która rozesłana została do instytucji kultury oraz agencji dramaturgicznych w Polsce i w Europie, stanowiąc promocję współczesnej polskiej komedii w kraju oraz – szerzej – polskiej kultury zagranicą.

Większość sztuk nagrodzonych w konkursie zostało zaprezentowanych prapremierowo w Teatrze Powszechnym, co wiązało się z podjęciem ryzyka artystycznego. Spośród sztuk konkursowych w Teatrze Powszechnym w Łodzi zrealizowane zostały: ” „Psychoterapolityka” Dominika W. Rettingera w reżyserii Marcina Sławińskiego, „Next-ex” Juliusza Machulskiego w reżyserii Justyny Celedy, „Roszada” Pawła Mossakowskiego w reżyserii Macieja Wojtyszki, „Kochanowo i okolice” Przemysława Jurka w reżyserii Aldony Figury, „Matka brata mojego syna” Juliusza Machulskiego             w reżyserii Adama Wojtyszki, „Letnisko” Freda Apke w reżyserii Bartosza Zaczykiewicza, „Życie” Jarosława Jakubowskiego w reżyserii Pawła Aignera, „Uwolnić karpia” Piotra Bulaka w reżyserii Krystyny Meissner, „Dryl” Wojciecha Bruszewskiego w reżyserii Marty Streker oraz „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory w reżyserii Pawła Szkotaka.

Sztuki z „Komediopisania” wystawiane były na scenach w Polsce i Europie. Ponadto napisane na „Komediopisanie” przez Juliusza Machulskiego sztuki „Next-ex”, „Matka brata mojego syna” i „Brancz” miały również swoje premiery (w reżyserii autora) w Teatrze Telewizji. W Teatrze Telewizji została zrealizowana także „Wizyta” Radosława Paczochy. W 2020 roku w Teatrze Telewizji na żywo (prosto z Małej Sceny łódzkiego Teatru Powszechnego) transmitowany był „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory w reżyserii Pawła Szkotaka. Była to pierwsza odsłona Teatru Telewizji na żywo w czasie pandemii.

W ramach „Komediopisania” organizowane są również czytania performatywne sztuk wyłonionych w konkursie, do przygotowania których zapraszani są studenci Wydziału Aktorskiego oraz Wydziału Reżyserii Łódzkiej Szkoły Filmowej. Teatr Powszechny w Łodzi organizuje cykle warsztatów z udziałem teoretyków i krytyków teatru oraz reżyserów teatralnych, którzy z aktorami i autorami sztuk pracują nad tekstami sztuk.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy