reklama
reklama

Ile w Łodzi jest ścieżek rowerowych, ile stacji napraw, ile wypożyczalni? Jeździsz po mieście rowerem? Musisz to wiedzieć

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Ile w Łodzi jest ścieżek rowerowych, ile stacji napraw, ile wypożyczalni? Jeździsz po mieście rowerem? Musisz to wiedzieć - Zdjęcie główne

Coraz więcej ludzi wybiera rower, jako środek komunikacji | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Łódź po godzinach Zamiast stać w korkach, albo czekać na spóźniony tramwaj łodzianie przesiadają się na rower. Zachęca do tego nie tylko trudna sytuacja komunikacja w mieście, ale również finanse, no i teraz pogoda.
reklama

Jak jeździ się łodzianom po mieście, czy władze dbają o cyklistów i jak dużo wykonuje się inwestycji tego typu? Mamy najnowszy raport Centrum Rowerowego. Sprawdźcie, jak Łódź wypada pod tym kontem w porównaniu z innymi dużymi polskimi miastami, m.in. z Poznaniem, Warszawą, Lublinem, Gdańskiem, Radomiem, Rzeszowem, czy Kielcami. 

Rowery w Łodzi. Jak miasto dba o cyklistów? 

Autorzy raportu przyznają, że polskie miasta stają się coraz bardziej przyjazne rowerzystom. Nie możemy jednak mówić o dynamicznie zachodzących metamorfozach, a jedynie stopniowych zmianach, których nadrzędnym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Prowadzone w tym celu działania wymagają zaangażowania zarówno od miejskich urzędników, jak i lokalnych społeczników, uwypuklających problemy, z którymi borykają się miłośnicy dwóch kółek. 

Centrum rowerowe informuje, że od 2018 roku w Łodzi powstało 230,3 km dróg rowerowych. Wynik ten, mimo iż imponuje, to niesie za sobą smutny fakt – miasto w latach 2021-2022 nie podjęło się ich rozbudowy, a cykliści nie doczekali się nowych tras.

Taki przypadek nie jest odosobniony. Problem pojawił się nie tylko w Łodzi, ale też w Szczecinie czy Gdańsku. Sytuacja być może ma związek z i planami dotyczącymi rozbudowy infrastruktury dla cyklistów, które okazały się sporym wyzwaniem dla włodarzy Łodzi. Rowerowa część inwestycyjna na lata 2015-2020 nie powiodła się zgodnie z założeniami, dlatego niektóre koncepcje ponownie pojawiły się na liście strategicznych realizacji na lata 2021-2030. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że w przyszłości mieszkańcy doczekają się nowych tras

 - informuje Patrycja Adamczyk, z centrum. 

Jak podaje, w Łodzi tak samo, jak w Gliwicach, znajdziemy 21 stacje napraw rowerów. To jeden z wyższych wyników spośród 20 miast branych pod uwagę. W raporcie więcej jest ich tylko w Warszawie, Poznaniu i Gdyni.

Cieszy fakt, że w razie awarii, rowerzyści mogą za darmo skorzystać z takiego udogodnienia. Dużym ułatwieniem może być w przypadku niespodziewanego uszkodzenia pojazdu możliwość przewożenia jednośladu komunikacją publiczną. Nikt nie zażąda pobrania opłat za to, że wejdziemy do autobusu czy tramwaju z dwoma kółkami.

Łódź jest jednym z nielicznych miejsc, w których znajdziemy specjalne znaki drogowe, wskazujące konieczność ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom, z czego mieszkańcy mogą być naprawdę dumni.  

Rowery publiczne. Ile kosztuje wypożyczenie?

W Łodzi działają dwie niezależne wypożyczalnie. Oferują one w „tradycyjne” rowery, tych elektrycznych na razie jeszcze brak. Patrycja Adamczyk dodaje, że  kto z różnych powodów nie chce lub nie może mieć własnych dwóch kółek, ma do dyspozycji Łódzki Rower Publiczny. Dysponuje on 1500 sztukami (1 przypada na ok. 448 mieszkańców), znajdującymi się na 150 stacjach (1 przypada na prawie 2 km kw). System rowerów funkcjonuje przez 9 miesięcy w roku.

Aby wypożyczyć pojazd, należy uiścić opłatę. Ta początkowa wynosi 20 zł – to dość drogo, ale taką samą kwotę pobiera się również w Szczecinie, Poznaniu czy Lublinie. Mimo wszystko warto skorzystać z Łódzkiego Roweru Publicznego, ponieważ pierwsze 20 minut przejazdu są darmowe, a łączny koszt pierwszej godziny wynosi tylko symboliczną złotówkę.

Bezpieczeństwo rowerzystów. Jak wypadła Łódź?

Jednym z punktów, które w swoim raporcie zawarło Centrum Rowerowe, jest bezpieczeństwo cyklistów. Jak pod tym względem wypadło nasze miasto? Niestety, nie ma się czym pochwalić. Jak czytamy: "Skutkiem braku inwestowania w infrastrukturę rowerową może być pogarszające się bezpieczeństwo. Choć w raporcie obejmującym dane za 2021 rok pisaliśmy o zadowalających wynikach w tym temacie, obecnie nie możemy ponowić takiej informacji"

Okazuje się, że przemieszczanie się rowerem po naszym mieście nie należało do najbezpieczniejszych aktywności dla miłośników dwóch kółek w 2022 roku. Zwiększyła się liczba wypadków. Łódź miała ich na swoim koncie aż 435 (0,65 wypadków z udziałem rowerzystów przypada na 1000 mieszkańców), kiedy rok wcześniej było ich 369. -  Jest to niewątpliwie aspekt, który powinien wzbudzić zainteresowanie władz miasta i stać się priorytetowym na liście spraw wymagających poprawy - uważa Patrycja Adamczyk, z Centrum Rowerowego.

Podaje również, że wyniki głosowania Budżetu obywatelskiego w Łodzi w porównaniu z rokiem 2021 mogą być niezadowalające dla miłośników dwóch kółek. W 2022 roku odsetek projektów rowerowych wybranych do realizacji spadł z 11% do zaledwie 5.  - To bardzo mało, jak na metropolię, która nadal potrzebuje inwestować w infrastrukturę, by nie pogrążyć się w stagnacji. Wynik może być rezultatem braku porozumienia na linii mieszkańcy – urząd miasta Łodzi. Budżet obywatelski, mimo iż ma łączyć, to w tym przypadku najwyraźniej dzieli - mówi.    

Według badań Głównego Urzędu Statystycznego z 2021 r. jazda na rowerze jest umiejętnością opanowaną przez 95,9% Polek i Polaków. Jednocześnie to aktywność, którą regularnie uprawia aż 64,8% z nas. 

Miasta dla rowerzystów. Tak wyglądają statystyki

 Czy jednak w polskich miastach możemy czuć się bezpiecznie, jeżdżąc na jednośladzie? Centrum Rowerowe podaje, że oficjalne statystyki pokazują, że w poddawanych ich analizie miastach liczba zdarzeń drogowych z udziałem cyklistów wzrosła rok do roku (2021 vs 2022) o 7,2 punktów procentowych. Oznacza to, że brało w nich udział aż o 306 osób więcej. Porównując statystyki, możemy zauważyć, że ofiar śmiertelnych również jest więcej – to 16 rowerzystów, czyli 0,35% wszystkich uczestników niebezpiecznych sytuacji na drogach. Ciężko ranni stanowią 11,05% osób z grupy biorących udział w zdarzeniach drogowych, natomiast 26,1% stanowią poszkodowani w stopniu lekkim.

Raport, który przygotowało centrum, powstał przy współpracy z Sebastianem Gruszką z Fundacji na Rowerze. Jego zdaniem, dla każdego definicja miasta przyjaznego rowerzystom może być inna i składać się może z różnych elementów. 

Nawet jeśli wiele z nich będzie wspólne, to każdy rowerzysta może mieć inne priorytety.  Wspólnym mianownikiem definicji „miasta dla rowerzystów” powinno być bezpieczeństwo. Jeśli miasto potrafi zadbać o bezpieczeństwo podróżującego w nim rowerzysty, to z założenia jest ono przyjazne

 - mówi. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama