Między obojętnością a baśnią. Pierwsze pokazy filmowe podczas 13. FKA
Oto jedne z najbardziej wyczekiwanych produkcji. „Przygotowaliśmy dla widzów Kamery Akcji emocjonalne trzęsienie ziemi. Filmy Agnieszki Smoczyńskiej i Agi Woszczyńskiej znacznie poszerzą granice, które rzadko przekracza się w polskim kinie i zdecydowanie wkradną się w widownię w wywrotowy sposób. Całość dopełni nagrodzone w Cannes «IO» Jerzego Skolimowskiego” - zapowiada Malwina Czajka, dyrektorka festiwalu. Po międzynarodowym sukcesie „Córek dancingu” i „Fugi”, Agnieszka Smoczyńska była bohaterką sekcji „Filmoznawca-Filmowiec” podczas ósmej edycji FKA. Tym razem utalentowana twórczyni, podbijająca filmową arenę międzynarodową, powraca z „Silent Twins” – filmem-baśnią, choć opartym o rzeczywistą historię opisaną w reportażu Marjorie Wallace. Nagrodzony przez publiczność festiwalu w Cannes długimi owacjami na stojąco film, opowiada historię milczących bliźniaczek, które żyją w swoim własnym, magicznym świecie. Niedostatek słów Smoczyńska przekuła w żywe obrazy oraz emocjonalną muzykę. Choć „Silent Twins” jest pełen empatii, ta wielobarwność wydaje się pozorna – jest to w gruncie rzeczy obraz o systemowym rasizmie i wykluczeniu. Film będzie można obejrzeć przedpremierowo podczas Kamery Akcji.„Cicha ziemia”, wyprodukowana przez łódzkie studio Lava Films, określana jest przez krytyków niezwykle udanym debiutem utrzymanym w duchu „Turysty” Rubena Östlunda, szwedzkiego kandydata do Oscara z 2014 roku. Ten inteligentny i gęsty film Woszczyńskiej, choć rozgrywa się podczas włoskich wakacji, nie ma w sobie grama sielskości. Czy głównej parze bohaterów uda się zachować małżeńskie status quo? Do czego doprowadzi odwracanie wzroku od dramatów rozgrywających się tuż obok? Film Agi Woszczyńskiej zyskał uznanie Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) na tegorocznym festiwalu w Salonikach.
Zachwyty w środowisku filmowym wzbudził także „IO” Jerzego Skolimowskiego, który zdobył Nagrodę Jury podczas festiwalu w Cannes. W swoim najnowszym dziele autor skutecznie nawiązuje do klasyka światowego kina – filmu „Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona – czyniąc osiołka głównym bohaterem. Tak jak francuski reżyser dążył do ukazania rzeczywistości duchowej poprzez rzeczywistość materialną, Skolimowski stworzył uniwersalną przypowieść o kondycji współczesnego świata. „IO” opisywany jest przez krytyków jako obraz surrealistyczny i uparty - tak uparty, jak jej bohater - w swojej symbolice i ostrym pesymizmie.
Krytycznie w mowie i piśmie
Kamera Akcja to festiwal, który krytykę filmową ma zapisaną w swoim DNA. Także i w tym roku odbędą się konkursy Krytyk Pisze i Krytyk Mówi, niezmiennie promujące i wspierające dalszy rozwój początkujących krytyków. Laureatami ostatnich edycji konkursu Krytyk Pisze zostali autorzy spełniający się na łamach czasopism „Film&TV Kamera”, „Kino”, „Przekroju” czy „Gazety Wyborczej”, m.in. wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka Julia Palmowska, Marcin Prymas, Mateusz Demski, autorka bloga „Filmowe odloty” Patrycja Mucha oraz Dawid Dróżdż. Tekstom pełnym krytycznego sznytu tradycyjnie przyglądać się będą znane twarze krytyki filmowej w dwóch składach jurorskich: Jury Twórców oraz Jury Krytyków. „W jury zasiądą profesjonaliści, a wśród nich Milenia Fiedler, montażystka, współautorka ponad 240 filmów fabularnych, dokumentalnych, seriali i spektakli Teatru Telewizji, członkini Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej, a także Rektorka Szkoły Filmowej w Łodzi. W poprzednich latach zgłoszone teksty oceniali m.in. Michał Oleszczyk, Diana Dąbrowska, Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Kaja Krawczyk-Wnuk, Bartosz Żurawiecki czy Marcin Radomski. W tym roku ponownie poszukujemy autorów o lekkim piórze, umiejących balansować pomiędzy ostrym językiem a wrażliwością” – zachęca Agnieszka Hawryluk, koordynatorka konkursów. Organizatorzy czekają na teksty do 12 września 2022 roku.Krytyk Mówi natomiast – skierowany do twórców vlogów, podcastów, wideoesejów oraz audycji o charakterze filmowym – przybierze po raz kolejny formę plebiscytu. Spośród wszystkich zgłoszeń wybrana zostanie Złota Dziesiątka Konkursu Krytyk Mówi, która powalczy o tytuł laureata w głosowaniu wśród publiczności Festiwalu Kamera Akcja. Podczas poprzedniej edycji, po długiej i wyrównanej walce zwyciężył Jarosław Tokarski – „Celuloid i światło”. Laureatem Krytyk Mówi w ubiegłych latach został także ceniony krytyk filmowy i filmoznawca Michał Oleszczyk – autor „SpoilerMastera - Podcastu do słuchania po seansie”, a swoje pierwsze kroki w konkursie stawiała Diana Dąbrowska, kuratorka projektu „Kieślowski 2.0” oraz dyrektorka artystyczna festiwalu Hommage à Kieślowski w Sokołowsku. Nabór do konkursu otwarty jest do 25 września 2022 roku.
---
13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.