Reklama

Reklama

Opony zimowe. Używane czy nowe? Jakie wybrać? Kiedy zmienić? Poradnik

Opublikowano: śr, 29 wrz 2021 15:56
Autor:

Opony zimowe. Używane czy nowe? Jakie wybrać? Kiedy zmienić? Poradnik  - Zdjęcie główne

Wymiana i kupno zimowych opon? Sprawdźcie nasz poradnik.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Łódź po godzinach Odpowiedni komplet zimowego ogumienia to lepsze przystosowanie naszego samochodu do trudnych warunków jezdnych, a w konsekwencji gwarancja bezpieczeństwa. Zapewnienie krótkiej drogi hamowania i dobre zachowanie w zakrętach, okażą się niezwykle istotne, kiedy drogi pokryje warstwa śniegu i lodu. Na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas zakupu opon zimowych? Kiedy zmienić opony? Podpowiadamy.

Reklama

Dlaczego zimowe opony zapewnią nam bezpieczeństwo? 

Radykalna zmiana temperatury i warunków pogodowych za oknem przypomina nam, że chłodne pory roku zbliżają się wielkimi krokami. To najlepszy czas, by zastanowić się, czy stary komplet zimowych opon wciąż nadaje się do eksploatacji i zapewni nam bezpieczeństwo na drodze podczas kolejnej zimy.

Opony zimowe optymalnie sprawdzają się w warunkach kiedy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7-6 stopni Celsjusza.  Dzięki specjalnej konstrukcji bieżnika opona sprawdzi się w kontakcie z oblodzoną nawierzchnią czy powstającym na jezdni błotem pośniegowym. Cechą charakterystyczną zimowego ogumienia jest większe przesycenie gumowej mieszkanki krzemionką, co zapewnia jej twardnieniu w niskich temperaturach.

Producenci oferują różne typy opon zimowych, które należy dobrać do strefy klimatycznej, w której planujemy ich użytkowanie. Przyjęło się, że w Polsce kupujemy opony alpejskie, tworzone z myślą o drogach odśnieżanych, dodatkowo podsypywanych piaskiem, solą lub innymi środkami pozwalającymi uzyskać lepszą przyczepność.

Oznaczenia i rozmiar opon zimowych

3PMSF (three peak mountain snow flake) to oficjalne oznaczenie Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy w Unii Europejskiej, które powinna mieć każda zimowa opona. Dzięki temu mamy pewność, że ogumienie jest dostosowane do zimowych warunków i w takich zostało przetestowane przez producenta.

W odróżnieniu od opon letnich na „zimówkach” możemy znaleźć również oznaczenie M+S (mud + snow). Oznacza to, że opona została zaprojektowana z myślą o nawierzchni pokrytej błotem i śniegiem, ale producent nie miał obowiązku przetestowania jej w najtrudniejszych warunkach.

Przed przystąpieniem do zakupu nowych opon należy upewnić się, że znamy rozmiar ogumienia. Opony letnie i zimowe mają ten sam rozmiar, opisany jako ciąg cyfr i liter umieszczonych na bocznej ścianie ogumienia. Przykładowo w oznaczeniu 205/55 R16 pierwsza liczba odpowiada szerokości opony w milimetrach, druga to procentowa wartość tej szerokości, a trzeci odnosi się do średnicy felgi mierzonej w calach.

Tanie opony zimowe? Dylemat między używanymi a nowymi

„Tanie a dobre” – tak chciałby kupić każdy. Niestety decyzja o kupnie opon używanych nie jest taka prosta, a na pewno wymaga od nas większej wiedzy na temat charakterystyki produktu. Przy zachowaniu pewnych zasad, zakup opon używanych może jednak stanowić rozsądną alternatywę dla nowych „zimowek". Decydując się na tę opcję częściej możemy pozwolić sobie na kupno opon wyższej klasy od bardziej cenionego producenta.

Podczas zakupu zwracajmy uwagę na uszkodzenia zewnętrzne – opona nie powinna mieć ubytków, śladów po nacięciach czy wybrzuszeniach. Wszystkie opony kompletu oceńmy pod kątem zużycia bieżnika. W przypadku opon zimowych powinien on wynosić min. 4 mm. Ze względu na zachodzące procesy starzenia gumy producenci twierdzą, że maksymalny czas użytkowania kompletu opon to 10 lat – podczas zakupu zwracajmy na to uwagę.

Zmiana opon na zimowe? Kiedy powinniśmy to zrobić?

Większość z nas numer do wulkanizatora wykręca wraz z opadami pierwszego śniegu. Wymienić opony z letnich na zimowe powinniśmy wtedy, kiedy dobowa temperatura spada poniżej 7-6 stopni Celsjusza. W tej temperaturze opony letnie twardnieją, przez co znacznie pogarszają się ich właściwości jezdne. W zależności od wyliczeń producentów i wyników testów przyjmuje się, że różnica między drogą hamowania na oponach letnich, a nowych oponach zimowych jest o 200% dłuższa na niekorzyść tych pierwszych.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.