reklama

Senator Kwiatkowski: ok. 12 tys. zł za mkw. To propozycja dla poszkodowanych przy tunelu w Łodzi

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: PAP

Senator Kwiatkowski: ok. 12 tys. zł za mkw. To propozycja dla poszkodowanych przy tunelu w Łodzi - Zdjęcie główne
Autor: Screen/FB Krzysztof Kwiatkowski | Opis: Senator zaprezentował senacki projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym

reklama
Udostępnij na:
Facebook
ŁódzkieWstępne szacunki wskazują, że za metr kwadratowy mieszkania wykupowanego od osób poszkodowanych inwestycją kolejową w Łodzi zaproponuje się ok. 12 tys. zł - poinformował senator Krzysztof Kwiatkowski podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.
reklama

Senator prezentował we wtorek senacki projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Dotyczy on poszkodowanych przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi, która została wstrzymana we wrześniu 2024 r., po tym, jak nad tarczą drążącą zawaliła się część kamienicy.

- Według wstępnych wyliczeń, jakie mamy, mówi się nawet, że ta formuła przyjęcia wartości odtworzeniowej, niepomniejszonej o stopień zużycia nieruchomości, może dawać nawet wartość około 12 tys. zł z metra. Uważam, że jest to już taka propozycja, która w dużej części jest propozycją z punktu widzenia mieszkańców niezwykle interesującą

- powiedział senator.

Wartość odtworzeniowa i ochrona mieszkańców

Jak podkreślił Kwiatkowski, projekt stanowi odpowiedź na problemy, które pojawiły się przy realizacji inwestycji tunelowej w silnie zurbanizowanej części Łodzi. W wyniku nieprzewidzianych anomalii gruntowych doszło do wstrzymania drążenia tunelu, zawalenia jednej z kamienic oraz pęknięć i osiadań kolejnych budynków, co zmusiło wielu mieszkańców do opuszczenia lokali.

reklama

Projekt ma uzupełnić obowiązujące przepisy, które – jak wskazywał Kwiatkowski – nie zapewniają wystarczającej ochrony osobom faktycznie dotkniętym skutkami decyzji lokalizacyjnych, w tym lokatorom niebędącym właścicielami nieruchomości. Nowe regulacje mają wprost umożliwić finansowanie przez inwestora, czyli PKP PLK, m.in. kosztów najmu lokali zastępczych oraz wypłat odszkodowań ustalanych przez wojewodę.

Istotnym elementem projektu jest także wprowadzenie możliwości zmiany decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w sytuacjach nadzwyczajnych, których nie dało się przewidzieć na etapie jej wydawania. Ma to – według senatora – stworzyć realne narzędzia prawne do dokończenia inwestycji, przy jednoczesnym zabezpieczeniu interesów mieszkańców.

reklama

Kwiatkowski podkreślił, że zastosowanie wartości odtworzeniowej bez uwzględniania zużycia budynków ma szczególne znaczenie w Łodzi, gdzie wiele mieszkań znajduje się w zabytkowych kamienicach, a lokatorzy ponieśli znaczne nakłady na ich modernizację. Projekt ma charakter kompensacyjny i – jak tłumaczył senator – ma zarówno naprawić skutki dotychczasowych zdarzeń, jak i stworzyć rozwiązania możliwe do wykorzystania przy kolejnych inwestycjach tunelowych w przyszłości.

Stanowisko senatora Kwiatkowskiego poparł obecny podczas posiedzenia komisji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Ceny rynkowe i dalsze prace nad ustawą

Według danych Narodowego Banku Polskiego średnia cena transakcyjna metra kwadratowego mieszkania w Łodzi na rynku pierwotnym w trzecim kwartale tego roku wynosiła 9 tys. 837 zł, a na rynku wtórnym 8 tys. 112 zł.

reklama

Posłowie zaproponowali do projektu kilka poprawek, m.in. o charakterze doprecyzowującym, dotyczących rekompensat wypłacanych przez inwestora i skierowali go do drugiego czytania w Sejmie.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi została wstrzymana we wrześniu 2024 r. po tym, jak nad tarczą drążącą zawaliła się część kamienicy. Od tego czasu ok. 250 lokatorów z kilku kamienic w obszarze oddziaływania tarczy mieszka w hotelach i wynajętych mieszkaniach.

Ochrona dla poszkodowanych

Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym koncentruje się na usprawnieniu realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych i ochronie interesów społecznych. Proponowane zmiany mają na celu przede wszystkim ułatwienie kontynuowania inwestycji kolejowych w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych trudności, umożliwiając wojewodzie zmianę decyzji o lokalizacji linii kolejowej.

reklama

Dodatkowo projekt wprowadza mechanizmy ochrony lokatorów mieszkań dotkniętych inwestycjami, którzy nie są właścicielami - zobowiązuje do zapewnienia finansowania najmu lokali zamiennych przez inwestorów takich jak PKP PLK lub CPK.

Dokument przewiduje też możliwość czasowego korzystania z ruchomości lub praw majątkowych osób trzecich w sytuacjach kryzysowych, na przykład w przypadku siły wyższej związanej z budową tunelu. Zaproponowano też wydłużenie okresu ważności decyzji środowiskowej dla inwestycji kolejowych, zwłaszcza tuneli, do dwudziestu lat.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo