reklama

Ważna decyzja dla superszybkiej kolei. Z Łodzi do Warszawy w 40 minut

Opublikowano:
Autor:

Ważna decyzja dla superszybkiej kolei. Z Łodzi do Warszawy w 40 minut - Zdjęcie główne
Autor: CPK

reklama
Udostępnij na:
Facebook
ŁódzkieTo zaledwie kilometr torów, ale właśnie od niego zaczyna się rewolucja. Centralny Port Komunikacyjny zdobył pierwszą decyzję lokalizacyjną dla linii Warszawa–Łódź. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2032 roku między miastami pojedziemy szybciej, niż dziś trwa poranny korek.
reklama

Jeden kilometr, który otwiera całą trasę

Budowa szybkiej linii kolejowej między Warszawą, Lotniskiem CPK i Łodzią wchodzi na kolejny etap. Centralny Port Komunikacyjny uzyskał pierwszą z 12 decyzji lokalizacyjnych niezbędnych dla tego kluczowego odcinka. Dokument wydał Wojewoda Mazowiecki i dotyczy fragmentu w rejonie Warszawy Zachodniej.

Choć mowa tylko o około jednym kilometrze torów, to właśnie tutaj zaczyna się wylot superszybkiej trasy w stronę Łodzi. Odcinek jest częściowo poprowadzony w tunelu i połączy się z układem torowym, który PKP PLK już wcześniej przygotowały pod inwestycję CPK.

40 minut z Łodzi do Warszawy. Na lotnisko jeszcze szybciej

Efekty tej inwestycji mają być odczuwalne dla pasażerów w całym kraju, a szczególnie w Łódzkiem. Po uruchomieniu linii Warszawa–Łódź w 2032 roku czas przejazdu między miastami skróci się do około 40 minut. Dziś taka podróż zajmuje przeciętnie około 70 minut.

reklama

Jeszcze większą zmianę odczują osoby jadące na Lotnisko CPK. Z centrum Warszawy do terminala będzie można dotrzeć w niespełna 20 minut. To mniej niż przejazd wielu tras miejskich w godzinach szczytu.

Tunel pod Łodzią coraz bliżej. Pierwsze utrudnienia już w grudniu

Równolegle przyspieszają przygotowania do drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Komora startowa na Retkini jest już gotowa, a teraz rozpoczną się prace związane z budową komory szlakowej na Karolewie.

Wykonawca inwestycji, spółka PORR, zapowiada objazdy i likwidację części parkingów. Mieszkańcy tej części miasta odczują zmiany w organizacji ruchu jeszcze w grudniu.

Tunel będzie drążony potężną tarczą TBM (Tunnel Boring Machine), której elementy mają być dostarczane do Łodzi od lutego do czerwca przyszłego roku. Montaż zaplanowano w gotowej już komorze startowej na Retkini. Właściwe drążenie ma ruszyć pod koniec 2026 roku.

reklama

Brzeziny w końcu z koleją. Historyczna zmiana dla regionu

Jedną z najbardziej przełomowych informacji dla regionu jest zapowiedź uruchomienia stacji kolejowej w Brzezinach. To jedyne miasto powiatowe w województwie łódzkim, które do tej pory nie miało dostępu do kolei.

Nowa stacja obsługiwana będzie przez pociągi AeroExpress kursujące między Warszawą a Łodzią oraz RegioExpressy ze Skierniewic i Łowicza. Dla mieszkańców oznacza to realną zmianę jakości życia i symboliczny koniec wieloletniego wykluczenia komunikacyjnego północno-wschodniej części regionu.

Pierwsza taka linia w historii Polski

Prace projektowe na liczącym około 140 kilometrów odcinku Warszawa–Łódź są na finiszu. CPK złożyło już 8 z 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne, posiada komplet decyzji środowiskowych oraz 9 z 14 decyzji wodno-prawnych.

reklama

To właśnie ten odcinek ma być pierwszą linią Kolei Dużych Prędkości w historii Polski.

– Uzyskaliśmy pierwszą z 12 potrzebnych decyzji lokalizacyjnych. Ten odcinek przeciera inwestycyjne szlaki

– podkreśla Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.

Spółka pozyskała już około 500 mln zł unijnego wsparcia na studia i projekty, w tym 280 mln zł na odcinek Warszawa–Łódź. W przyszłym roku CPK planuje ubiegać się o kolejne, miliardowe dotacje – zarówno na budowę następnych fragmentów linii, jak i na drążenie tunelu pod Łodzią.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo