Jeden kilometr, który otwiera całą trasę
Budowa szybkiej linii kolejowej między Warszawą, Lotniskiem CPK i Łodzią wchodzi na kolejny etap. Centralny Port Komunikacyjny uzyskał pierwszą z 12 decyzji lokalizacyjnych niezbędnych dla tego kluczowego odcinka. Dokument wydał Wojewoda Mazowiecki i dotyczy fragmentu w rejonie Warszawy Zachodniej.Choć mowa tylko o około jednym kilometrze torów, to właśnie tutaj zaczyna się wylot superszybkiej trasy w stronę Łodzi. Odcinek jest częściowo poprowadzony w tunelu i połączy się z układem torowym, który PKP PLK już wcześniej przygotowały pod inwestycję CPK.
40 minut z Łodzi do Warszawy. Na lotnisko jeszcze szybciej
Efekty tej inwestycji mają być odczuwalne dla pasażerów w całym kraju, a szczególnie w Łódzkiem. Po uruchomieniu linii Warszawa–Łódź w 2032 roku czas przejazdu między miastami skróci się do około 40 minut. Dziś taka podróż zajmuje przeciętnie około 70 minut.Jeszcze większą zmianę odczują osoby jadące na Lotnisko CPK. Z centrum Warszawy do terminala będzie można dotrzeć w niespełna 20 minut. To mniej niż przejazd wielu tras miejskich w godzinach szczytu.
Tunel pod Łodzią coraz bliżej. Pierwsze utrudnienia już w grudniu
Równolegle przyspieszają przygotowania do drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Komora startowa na Retkini jest już gotowa, a teraz rozpoczną się prace związane z budową komory szlakowej na Karolewie.Wykonawca inwestycji, spółka PORR, zapowiada objazdy i likwidację części parkingów. Mieszkańcy tej części miasta odczują zmiany w organizacji ruchu jeszcze w grudniu.
Tunel będzie drążony potężną tarczą TBM (Tunnel Boring Machine), której elementy mają być dostarczane do Łodzi od lutego do czerwca przyszłego roku. Montaż zaplanowano w gotowej już komorze startowej na Retkini. Właściwe drążenie ma ruszyć pod koniec 2026 roku.
Brzeziny w końcu z koleją. Historyczna zmiana dla regionu
Jedną z najbardziej przełomowych informacji dla regionu jest zapowiedź uruchomienia stacji kolejowej w Brzezinach. To jedyne miasto powiatowe w województwie łódzkim, które do tej pory nie miało dostępu do kolei.Nowa stacja obsługiwana będzie przez pociągi AeroExpress kursujące między Warszawą a Łodzią oraz RegioExpressy ze Skierniewic i Łowicza. Dla mieszkańców oznacza to realną zmianę jakości życia i symboliczny koniec wieloletniego wykluczenia komunikacyjnego północno-wschodniej części regionu.
Pierwsza taka linia w historii Polski
Prace projektowe na liczącym około 140 kilometrów odcinku Warszawa–Łódź są na finiszu. CPK złożyło już 8 z 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne, posiada komplet decyzji środowiskowych oraz 9 z 14 decyzji wodno-prawnych.To właśnie ten odcinek ma być pierwszą linią Kolei Dużych Prędkości w historii Polski.
– Uzyskaliśmy pierwszą z 12 potrzebnych decyzji lokalizacyjnych. Ten odcinek przeciera inwestycyjne szlaki
– podkreśla Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.
Spółka pozyskała już około 500 mln zł unijnego wsparcia na studia i projekty, w tym 280 mln zł na odcinek Warszawa–Łódź. W przyszłym roku CPK planuje ubiegać się o kolejne, miliardowe dotacje – zarówno na budowę następnych fragmentów linii, jak i na drążenie tunelu pod Łodzią.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.