Przewężanie i rozciąganie pasów napędowych
Są takie awarie, które możemy trochę odwlec w czasie, ale prędzej czy później i tak wystąpią. Nie wynikają one z nieprawidłowego użytkowania czy z zaniedbania sprzętu, ale z naturalnego zużywania się elementów. Podlegają im przede wszystkim te części, które pracują w najtrudniejszych warunkach – a do takich właśnie zaliczyć należy pasy napędowe. Główną siłą działającą na pasy napędowe jest tarcie. Dodatkowo w trakcie żniw wszechobecny pył przedostaje się do wnętrza maszyny i również osiada na pasach, jeszcze bardziej zwiększając opór. Pasy poruszają się w zamkniętym, zapętlonym obiegu, co z kolei powoli niszczy strukturę składających się na nie włókien. Efektem jest ich rozciąganie się oraz przewężanie, a nawet pękanie. Nieprawidłowa struktura pasa napędowego może prowadzić do dalszych usterek, a przede wszystkim zmniejsza efektywność prac. To dlatego zapasowe pasy napędowe należą do tych części do kombajnów, które zawsze warto mieć pod ręką, aby naprawa była możliwa nawet wówczas, gdy do awarii dojdzie po zamknięciu sklepów.
Ścieranie i pękanie łożysk
Kolejnym elementem kombajnu szczególnie narażonym na ekstremalne warunki pracy są łożyska. Również i w ich przypadku ma miejsce intensywne tarcie, a dodatkowo pracują one pod naciskiem. W pierwszej kolejności musimy pamiętać o regularnym smarowaniu. Z uwagi na szybsze wysychanie smaru w wysokich temperaturach, konieczność takiej konserwacji może zachodzić nawet codziennie. To właśnie zbyt mała ilość smaru jest najczęstszą przyczyną błyskawicznego ścierania się łożysk, co w konsekwencji prowadzi do ich pękania. Nawet jeśli zadbamy o te niewielkie, ale kluczowe elementy, to prędzej czy później i tak poziom ich zużycia da się we znaki i zajdzie konieczność wymiany. Łożyska wraz z oprawami oraz inne części niezbędne do naprawy kombajnu, znajdziesz w polskim sklepie internetowym dla rolników pod adresem https://www.blaut-rol.pl/.
Usterki skrzyni biegów i sprzęgła
Podobnie jak we wszystkich pojazdach mechanicznych, również w kombajnach może dochodzić do awarii sprzęgła i skrzyni biegów. W ich przypadku, zwłaszcza w starszych konstrukcyjnie modelach, są one jednak powszechniejsze niż w samochodach osobowych. Z czego to wynika? Przede wszystkim z błędu ludzkiego – zbyt szybko wrzucamy kolejne przełożenia, niedbale operujemy sprzęgłem, nie dostosowujemy przełożenia do aktualnego zapotrzebowania kombajnu. Naprawa usterki sprzęgła czy całej skrzyni biegów w kombajnie może się okazać bardzo kosztowna, dlatego w tym przypadku naprawdę warto przede wszystkim pilnować się, aby nie popełniać niemądrych błędów.
Awarie elementów elektrycznych
Usterki w obrębie instalacji elektrycznej zdarzają się przede wszystkim w starszych kombajnach. W polskich gospodarstwach nadal pracuje mnóstwo wschodnich i zachodnich kombajnów wyprodukowanych w latach 70. czy 80., w których przepalanie się kontrolek i lampek jest problemem tak powszechnym, że część użytkowników wręcz się przyzwyczaiła do pracy bez tego czy tamtego światła. Na szczęście wymiana bezpieczników i innych, mniejszych elementów instalacji, jest zarówno łatwe, jak i niedrogie. Części zamienne zawsze warto więc mieć w zapasie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.