reklama
reklama

5 najczęstszych awarii kombajnów. Jak się na nie przygotować? Jak im zapobiegać?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

5 najczęstszych awarii kombajnów. Jak się na nie przygotować? Jak im zapobiegać? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Materiały partnerskie Późne lato to okres najbardziej intensywnych żniw w naszych warunkach klimatycznych. A to oznacza, że w najbliższym czasie kombajny będą pracować pełną mocą, nierzadko również po zachodzie słońca. Intensywna eksploatacja może przyczyniać się do powstawania usterek. Wyjdą również na jaw awarie, którymi nie zajęliśmy się wcześniej. Wrogiem sprzętu jest też zmęczenie właściciela, który po kilkunastu godzinach często nie ma już siły na przeprowadzenie szybkiej naprawy albo chociażby na dokładne oczyszczenie maszyny. To właśnie dlatego kombajny mają tendencję do psucia się dokładnie wtedy, kiedy są najbardziej potrzebne. Tymczasem każdy dzień przestoju w trakcie żniw może mieć fatalne skutki. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja kombajnów wypożyczanych, których użytkownicy nie zawsze przykładają wagę do dbania o nie swój sprzęt. Sprawdź, jakie części zamienne warto mieć pod ręką w oparciu o najczęściej występujące awarie kombajnów i dowiedz się, którym usterkom można zapobiegać.
reklama

Przewężanie i rozciąganie pasów napędowych

Są takie awarie, które możemy trochę odwlec w czasie, ale prędzej czy później i tak wystąpią. Nie wynikają one z nieprawidłowego użytkowania czy z zaniedbania sprzętu, ale z naturalnego zużywania się elementów. Podlegają im przede wszystkim te części, które pracują w najtrudniejszych warunkach – a do takich właśnie zaliczyć należy pasy napędowe. Główną siłą działającą na pasy napędowe jest tarcie. Dodatkowo w trakcie żniw wszechobecny pył przedostaje się do wnętrza maszyny i również osiada na pasach, jeszcze bardziej zwiększając opór. Pasy poruszają się w zamkniętym, zapętlonym obiegu, co z kolei powoli niszczy strukturę składających się na nie włókien. Efektem jest ich rozciąganie się oraz przewężanie, a nawet pękanie. Nieprawidłowa struktura pasa napędowego może prowadzić do dalszych usterek, a przede wszystkim zmniejsza efektywność prac. To dlatego zapasowe pasy napędowe należą do tych części do kombajnów, które zawsze warto mieć pod ręką, aby naprawa była możliwa nawet wówczas, gdy do awarii dojdzie po zamknięciu sklepów.  

Ścieranie i pękanie łożysk

Kolejnym elementem kombajnu szczególnie narażonym na ekstremalne warunki pracy są łożyska. Również i w ich przypadku ma miejsce intensywne tarcie, a dodatkowo pracują one pod naciskiem. W pierwszej kolejności musimy pamiętać o regularnym smarowaniu. Z uwagi na szybsze wysychanie smaru w wysokich temperaturach, konieczność takiej konserwacji może zachodzić nawet codziennie. To właśnie zbyt mała ilość smaru jest najczęstszą przyczyną błyskawicznego ścierania się łożysk, co w konsekwencji prowadzi do ich pękania. Nawet jeśli zadbamy o te niewielkie, ale kluczowe elementy, to prędzej czy później i tak poziom ich zużycia da się we znaki i zajdzie konieczność wymiany. Łożyska wraz z oprawami oraz inne części niezbędne do naprawy kombajnu, znajdziesz w polskim sklepie internetowym dla rolników pod adresem https://www.blaut-rol.pl/.  

Usterki skrzyni biegów i sprzęgła

Podobnie jak we wszystkich pojazdach mechanicznych, również w kombajnach może dochodzić do awarii sprzęgła i skrzyni biegów. W ich przypadku, zwłaszcza w starszych konstrukcyjnie modelach, są one jednak powszechniejsze niż w samochodach osobowych. Z czego to wynika? Przede wszystkim z błędu ludzkiego – zbyt szybko wrzucamy kolejne przełożenia, niedbale operujemy sprzęgłem, nie dostosowujemy przełożenia do aktualnego zapotrzebowania kombajnu. Naprawa usterki sprzęgła czy całej skrzyni biegów w kombajnie może się okazać bardzo kosztowna, dlatego w tym przypadku naprawdę warto przede wszystkim pilnować się, aby nie popełniać niemądrych błędów.  

Awarie elementów elektrycznych

Usterki w obrębie instalacji elektrycznej zdarzają się przede wszystkim w starszych kombajnach. W polskich gospodarstwach nadal pracuje mnóstwo wschodnich i zachodnich kombajnów wyprodukowanych w latach 70. czy 80., w których przepalanie się kontrolek i lampek jest problemem tak powszechnym, że część użytkowników wręcz się przyzwyczaiła do pracy bez tego czy tamtego światła. Na szczęście wymiana bezpieczników i innych, mniejszych elementów instalacji, jest zarówno łatwe, jak i niedrogie. Części zamienne zawsze warto więc mieć w zapasie.  

Sezonowe pożary kombajnów

Zdecydowanie najbardziej niebezpiecznymi usterkami kombajnów są ich pożary. Wynikają one najczęściej z zapłonu smaru połączonego z pyłem, na skutek iskry z akumulatora lub układu elektrycznego. Jedynym sposobem zapobiegania pożarom jest bardzo dokładne oczyszczanie kombajnu po pracy oraz odłączanie akumulatora.     

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama