Reklama

Czym jest model AIDA

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: Materiał partnera

Czym jest model AIDA - Zdjęcie główne

Czym jest model AIDA | foto Materiał partnera

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Materiały partnerskie Jeśli interesuje Cię temat technik marketingowych, koniecznie musisz poznać model AIDA. Opracowano go przeszło dziewięćdziesiąt lat temu, ale mimo czasu, który upłynął cieszy się nadal bardzo dużą popularnością. Wynika ona oczywiście ze skuteczności opartych na nim działań. Bazując na modelu AIDA, uda Ci się wzbudzić zainteresowanie klienta, który ostatecznie podejmie działania, na jakich Ci zależy. Spróbujemy przybliżyć model AIDA, wskazując na jego poszczególne etapy, a także przyjrzymy się temu, co można zyskać, decydując się na jego zastosowanie.

Dlaczego stosowanie odpowiednich strategii marketingowych jest tak ważne?

Branża e-commerce jest jedną z intensywniej rozwijających się. Oznacza to, że konkurencja na rynku jest naprawdę bardzo duża. W efekcie pozyskanie nowych klientów może być bardzo trudne. Tym, co przychodzi z pomocą są odpowiednio dobrane strategie marketingowe. Aby produkt w sklepie internetowym przyciągnął uwagę klienta, niezbędne są właściwie skonstruowane treści marketingowe. Tworząc te, warto opierać się na modelu AIDA. Stosowanie się do niego przynosi naprawdę dobre efekty.

Jak działa model AIDA?

Model AIDA świetnie sprawdza się, kiedy tworzone są treści marketingowe. Ich zadaniem jest przyciąganie uwagi konsumenta, a także wzbudzenie zainteresowanie produktem/usługą. Można po niego sięgnąć zarówno w przypadku krótkich postów publikowanych w mediach społecznościowych, jak i długich, rozbudowanych treści. Wyjaśnienie modelu AIDA jest następujące:

  • Attention – uwaga;
  • Interest – zainteresowanie;
  • Desire – pożądanie;
  • Action – działanie.
Jeśli będziesz stosować się do tego modelu, uda Ci się stworzyć skuteczną reklamę oferowanych przez Ciebie produktów bądź usług. Podkreślić należy, że model AIDA to tak zwany język korzyści, który silnie oddziałuje na potencjalnych odbiorców.

Attention

Aby w ogóle liczyć na osiągnięcie sukcesu sprzedażowego, trzeba przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta. Jest to jedno z najtrudniejszych zadań. Pierwszy komunikat, który kierowany jest do odbiorców powinien być przede wszystkim pozytywny. Należy sformułować go tak, aby konsumenci zwrócili na niego uwagę, a nie przeszli obok, nie zauważając go.

Tym, co sprawdza się naprawdę dobrze są chwytliwe nagłówki. Co ciekawe, sprawdzają się one zarówno w przypadku tradycyjnych artykułów prasowych, jak i tych publikowanych na stronach internetowych. W 2017 roku przeprowadzono badania, które pokazały, że największą uwagę przyciągają nagłówki sformułowane tak, że wskazują szybkie rozwiązanie problemu. Dobrze działają również te budzące silne emocje. Uwagę klientów można również przyciągnąć, sięgając po odpowiednie kolory, grafiki, rodzaj czcionki. Świetnie sprawdzają się intrygujące wstępy.

Interest

Jeśli przyciągnąłeś uwagę klienta, pora przejść do kolejnego etapu. Model AIDA jasno wskazuje na konieczność wzbudzenia zainteresowania. Jeśli decydujesz się na rozbudowany opis, pamiętaj, aby treści były sformatowane w sposób przejrzysty. Pamiętaj, że obecnie wielu konsumentów w ogóle nie chce czytać rozbudowanych artykułów. Podzielenie na krótkie akapity i stosowanie wytłuszczeń sprawia, że coś może przykuć uwagę potencjalnego klienta. Świetnie sprawdzają się wypunktowania i śródtytuły, które są najlepszym sposobem na podzielenie dużych bloków tekstu. Dobrym posunięciem jest sięgnięcie również po rozmaite dane i statystyki. To sposób na to, aby pokazać, że Twoja marka jest naprawdę wiarygodna.

Desire

Kiedy zainteresowałeś klienta, musisz wzbudzić w nim pożądanie posiadania danego produktu bądź skorzystania z danej usługi. Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z tworzeniem treści marketingowych po prostu wymienia zalety produktu/usługi. Tymczasem okazuje się, że do wzbudzenia pożądania to nie wystarcza. Należy wskazać na korzyści, jakie odniesie klient, jeśli zdecyduje się po nie sięgnąć. Należy tak tworzyć treści, aby wzbudzały one w odbiorcy przekonany, że dany produkt lub usługa są mu po prostu potrzebne.

Action

Kolejny krok, na który wskazuje model AIDA to po prostu nakłonienie klienta do tego, aby podjął określone działanie. To niezwykle ważny etap, od którego ostatecznie zależy, czy klient kupi dany produkt bądź skorzysta z danej usługi. Bardzo ważne są na tym etapie komunikaty określane jako call to action. Jest to tak zwane wezwanie do działania. Zalicza się do nich na przykład „Kup teraz” czy „Zarejestruj się”. Warto jednak pamiętać, że mogą one mieć bardziej rozbudowaną formę, na przykład „Kup teraz – oferta obowiązuje tylko do 31 grudnia”.

Jak wygląda rozbudowany model AIDA?

Coraz częściej mówi się o rozbudowanym modelu AIDA. W takim przypadku wskazuje się na kolejne elementy, do których zalicza się:

  • Loyalty – lojalność;
  • Repetitive purchase – powtarzające się zakupy;
  • Engagement – zaangażowanie.
Omówimy krótko każdy z tych dodatkowych elementów.

Loyalty

Bazowanie na jednorazowych transakcjach nie jest najlepszym rozwiązaniem. Zdecydowanie lepiej sprawdza się budowanie długoterminowych relacji z klientami. Pamiętaj, że powracający klienci zapewnią Ci stałe przychody. Są więc niezbędni do tego, aby Twój biznes naprawdę dobrze prosperował.

Repetitive purchase

Powtarzające się zakupy są związane z lojalnością. Osoby odpowiedzialne za tworzenie treści powinny robić to tak, aby klienci nie robili tylko jednorazowych zakupów w danym sklepie bądź korzystali z danych usług więcej niż raz.

Engagement

Jeśli wzbudzisz w kliencie zaangażowanie, możesz liczyć na to, że będzie on polecał Twoją firmę przyjaciołom i znajomym. To prosty sposób na to, aby grono klientów powiększało się, a Twoje zyski nieustannie rosły.

Model AIDA jest obecnie absolutnym standardem, jeśli chcesz tworzyć skuteczne treści marketingowe. Decydując się na jego wykorzystanie, musisz jednak pamiętać, że niezwykle istotne jest określenie grupy docelowej. Musisz wiedzieć kim jest Twój potencjalny klient. Treści muszą być bowiem zgodne z modelem, a jednocześnie dopasowane do odbiorcy. Tylko wówczas przyniosą oczekiwany efekt. Pamiętaj, że inaczej będziesz zwracać się do kobiet po pięćdziesiątym roku życia, a inaczej do nastolatków. Jeśli zastosujesz ten sam sposób przekazu, model AIDA raczej się nie sprawdzi.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy