Jak rozumieć SXO?
We wstępie krótko wyjaśniliśmy czym jest SXO. Spróbujemy to jednak jeszcze doprecyzować. Z pewnością słyszałeś nie raz termin SEO, czyli Search Engine Optimization. Ostatnio w dyskusji na temat stron internetowych pojawia się również skrót UX, czyli User Experience. SXO stanowi swojego rodzaju połączenie znaczeń obu tych terminów. Działania z zakresu SXO łączą zalety z UX oraz SEO, dając tym samym jeszcze lepsze efekty. Mówiąc inaczej, jeśli zdecydujesz się na Search Experience Optimization, doświadczenia użytkowników na stronie zostaną zoptymalizowane, co przełoży się na poprawę widoczności witryny w sieci.Mówiąc o SXO, należy wyraźnie podkreślić, że jest to szereg strategii, których celem jest po prostu sprostanie wymaganiom, jakie przed właścicielami stron internetowych stawia Google. Obecnie roboty wyszukiwarki cenią te strony, które są dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO, koncentrują się na pozytywnych doświadczeniach użytkownika, a jednocześnie zaspokajają wiedzę na dany temat.
Jak wygląda relacja między SEO a SXO?
Pozycjonowanie stron internetowych jest terminem, którego nie da się uniknąć, prowadząc sklep działający w sieci. Warto jednak pamiętać, że przed laty – kiedy sprzedaż internetowa dopiero zyskiwała na popularności – pozycjonowanie było zdecydowanie prostsze. Mniejsza konkurencja i mniej problemów związanych z trafieniem do pierwszych dziesięciu stron w Google sprawiały, że wszystko było zdecydowanie prostsze. Jednocześnie zapominano tak naprawdę o Internautach. Strony były mało użyteczne, publikowane na nich treści często bezwartościowe. Ich jedyną istotną cechą była ogromna ilość słów kluczowych. Dzisiaj wygląda to zgoła inaczej. Działania, o których trzeba pamiętać to oczywiście nadal optymalizacja strony i budowanie struktury linków, ale duży nacisk położony jest również na doświadczenia użytkowników. Strony projektowane są tak, aby ci, którzy na nie weszli nie chcieli ich opuszczać. Ma to oczywiście na celu skłonienie do podejmowania określonych działań.
Kto powinien zdecydować się na wdrożenie strategii SXO?
Działania z zakresu SXO są naprawdę skuteczne. Dzięki nim Twój serwis będzie się rozwijał, a podejmowane działania biznesowe będą charakteryzowały się rentownością na określonym poziomie. Jeśli strategia SXO jest odpowiednio opracowana, sprawdzi się niezależnie od tego, jaki charakter ma serwis internetowy. Szczególnie jednak poleca się ją w przypadku:
- sklepów internetowych;
- działalności usługowych;
- serwisów zasięgowych.
Na jakie obszary należy zwrócić uwagę, decydując się na wdrożenie strategii SXO?
Wyjaśniliśmy już, czym dokładnie jest SXO. Warto więc przyjrzeć się teraz tym obszarom, które mają duże znaczenie, jeśli decydując się na wdrożenie założeń Search Experience Optimization. Najważniejsze jest pięć obszarów:
- treść znajdująca się na stronie;
- pozytywne doświadczenia użytkownika;
- dostępność witryny na urządzeniach mobilnych;
- zasięg witryny;
- kwestie techniczne działania strony.
Treść, jaka znajduje się na stronie
Błędem popełnianym przez wielu właścicieli serwisów internetowych jest publikowanie treści, które w ogóle nie pasują do grupy docelowej. Do tego często jest ona skupiona na frazach kluczowych, a nie na tym, czego potrzebują potencjalni odbiorcy. W efekcie Internauci – jeśli w ogóle wejdą na stronę – bardzo szybko ją opuszczają. Nie znajdują bowiem treści, które byłyby dla nich przydatne i interesujące.
Pozytywne doświadczenia użytkownika
Niezwykle istotne jest, czego doświadcza Internauta korzystający z Twojej strony. Nie brakuje witryn, które są chaotyczne, a korzystanie z nich to prawdziwa mordęga. Takie strony użytkownicy opuszczają naprawdę bardzo szybko, nie podejmując żadnych oczekiwanych działań. Jeśli strona jest przygotowana rzetelnie pod kątem SXO, charakteryzuje się przede wszystkim prostą i intuicyjną obsługą. Ważne jest, aby potencjalni odbiorcy mogli naprawdę szybko znaleźć to, co ich interesuje. Tworząc stronę, musisz też mieć pewność, że serwis ładuje się naprawdę szybko.
Wersja mobilna strony
Obecnie coraz więcej Internautów korzysta z sieci nie na komputerze, a na urządzeniach mobilnych. Musisz o tym pamiętać, jeśli chcesz osiągnąć sukces. Jeżeli witryna nie będzie dostępna na smartfonach czy tabletach, musisz liczyć się z tym, że wiele osób po prostu z niej nie skorzysta. To najprostszy sposób, aby stracić potencjalnych klientów, a tym samym notować zdecydowanie mniejszy zysk.
Zasięg witryny
Jeśli zadbasz o to wszystko, co opisaliśmy powyżej, możesz mieć pewność, że zasięg Twojej strony będzie naprawdę dobry. Internauci będą zostawali na witrynie dłużej, będą podejmowali działania, na których Ci zależy, a dodatkowo będą na nią wracać. Co ważne, dobrze oceniana strona, która wzbudza pozytywne doświadczenia w użytkowniku będzie naprawdę chętnie udostępniana.
Kwestie techniczne witryny
Wielu właścicieli stron www kompletnie lekceważy aspekty techniczne działania stron. Tymczasem należy pamiętać o odpowiednim linkowaniu zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym, certyfikacie SSL oraz wdrożeniu mapy witryny. Dla SXO duże znaczenie ma także przejrzyste menu oraz prosta nawigacja, która nie sprawia problemów.
Strategie SXO są niezwykle istotne, jeśli chcesz, aby użytkownicy nie tylko trafiali na Twoją stronę internetową, ale również by na niej pozostawali. To najprostsza droga do tego, by współczynnik konwersji kształtował się na odpowiednim poziomie. Stawiając na SXO, pamiętaj, że jest to kompleks działań, które idealnie wpisują się w to, czego aktualnie oczekuje od witryn internetowych wyszukiwarka Google.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.