Reklama

Reklama

Pandemia a pozycjonowanie - warto czekać, czy wręcz przeciwnie?

Opublikowano: pon, 2 lis 2020 01:47
Autor:

Pandemia a pozycjonowanie - warto czekać, czy wręcz przeciwnie? - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Materiały partnerskie Rok 2020 okazał się nie lada zaskoczeniem dla wszystkich. Szereg zdarzeń, jak pandemia koronawirusa, wpłynęła na wiele aspektów codziennego życia nie tylko osób zamieszkujących Polskę, ale obywateli świata w ogóle. Jest to czas, kiedy wiele osób stara się ciąć zbędne koszty - i w takiej sytuacji pojawia się w pełni uzasadnione pytanie: czy warto inwestować w pozycjonowanie sklepów internetowych? Dziś postaramy się wyjaśnić to zagadnienie.

Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie?

Kwestia obcinania kosztów jest bardzo istotna w niemalże każdej gałęzi gospodarki. Trudno jest jasno wskazać przedsiębiorców, którzy nie ucierpieli choćby w niedużym stopniu na wydarzeniach ostatnich miesięcy. Bardzo wiele osób uważa pozycjonowanie sklepu internetowego jako usługę nadprogramową, dodatkową - coś, z czego w przypadku braku pieniędzy można bardzo łatwo zdecydować.

Jednak obecne na całym świecie trendy sprawiają, że każdy kto rozważa takie rozwiązanie, powinien poważnie zastanowić się, czy na pewno mu się to opłaci. Wiosenne zamknięcie kraju, "zamrożenie gospodarki" pokazało, że Polacy w większości przerzucili się na zakupy drogą internetową, co więcej - wielu z nich ta nowa forma kupowania na tyle przypadła do gustu, że nie powrócili do tradycyjnych zakupów w sklepach. Wystarczy zajrzeć do sklepów internetowych najpopularniejszych sieciówek, a potem sprawdzić ich punkty stacjonarne, by przekonać się, że towar który już dawno wyprzedał się online - stacjonarnie jest dostępny. Mimo to - nie widać wcale zbyt wielu kupujących, chętnych na zakupowe szaleństwo.

Zmiana upodobań Polaków

Taka zmiana trendów jest powiązana z dwoma aspektami: przede wszystkim - duża część Polaków wciąż obawia się zakażenia. Jednak pojawia się również druga - znacznie istotniejsza z punktu widzenia pozycjonowania stron kwestia - wszyscy zauważyli wygodę, jaką oferują zakupy online. Możliwość złożenia zamówienia o dowolnie wybranej porze - czy to podczas nocnego karmienia dziecka, czy w trakcie drogi do pracy środkami komunikacji miejskiej - okazała się dla Polaków niezwykle wygodną sprawą.

Dodatkowo, podczas pandemii zdarzały się sytuacje, że pewne towary stały się deficytowe w sklepach. Choć były regularnie dostarczane do punktów stacjonarnych - rozchodziły się w ciągu kilku chwil, zatem zakupy przypominały swego rodzaju polowanie. To sprawiło, że klienci coraz częściej zaczęli wybierać właśnie zakupy w sieci. Nie mniejszy wpływ na upodobania zakupowe Polaków miało również to, że wprowadzenie ograniczeń co do ilości osób w sklepach powodowało duże kolejki do punktów określonych branż. To z kolei powodowało zwiększoną niechęć do zakupów w formie stacjonarnej.

Kiedy nie warto rezygnować z pozycjonowania sklepów internetowych?

Zasadniczo - nigdy, jednak takie działanie jest szczególnie nieopłacalne, gdy inwestycje w SEO trwają od kilku lat. Rezygnując z pozycjonowania na czas trwania pandemii sprawi, że efekty całej tej pracy po prostu znikną. Zatem jeśli zachodzi konieczność ograniczenia kosztów - lepszym pomysłem może okazać się kontrolowane ograniczenie budżetu przeznaczonego na pozycjonowanie. W tej kwestii warto skonsultować się z opiekunem SEO: z pewnością uda się znaleźć rozwiązanie, które nie pogrzebie w całości efektów, jakie udało się uzyskać w poprzednich latach, a jednocześnie - zmniejszy tymczasowo wydatki na pozycjonowanie.

Jest to o tyle istotne, że utracona pozycja w Google oznacza, że w przypadku powrotu do pracy nad pozycjonowaniem strony - na nowo potrzeba czasu. W takiej sytuacji, choć na krótką metę uda się uzyskać oszczędności - długofalowo takie działanie będzie zupełnie nieopłacalne. Zajdzie bowiem konieczność kolejnego opłacania żmudnych miesięcy pracy nad odpowiednim umiejscowieniem strony w Google.

Działania w czasie pandemii

Mnóstwo sklepów w okresie pandemii i związanych z nią ograniczeń (m.in. w funkcjonowaniu sklepów czy gastronomii) sprawia, że trzeba szukać alternatyw. Tym przedsiębiorcom, dla których internetowy kanał sprzedaży był do tej pory tylko dodatkiem do działań w sieci - polecamy skorzystać z profesjonalnych usług pozycjonowania. Podczas gdy jeszcze kilka lat temu być może bardziej opłacalna byłaby reklama w lokalnej gazecie czy billboard przy drodze - dziś mają one marginalne znaczenie.

Przede wszystkim - mało kto w chwili obecnej czyta papierowe wydania gazet. Dodatkowo, gdy wiele osób pracuje zdalnie w dobie koronawirusa, nie ma aż takiego ruchu na drogach, który sprawiłby, że przydrożna reklama zostanie zauważona. W chwili obecnej to właśnie w Google toczy się lwia część większości biznesów - a sprzedaż ma miejsce właśnie za pośrednictwem internetu. Konkurencja znacząco rośnie i samodzielne działania nakierowane na odpowiednie ustawienie strony w Google mogą być zwyczajnie niewystarczające.

Ograniczenie kosztów, czyli jak targetować działania?

Aby zminimalizować wydatki marketingowe, warto zastanowić się, jaki rodzaj reklamy ma obecnie największe znaczenie. Już w ciągu ostatnich kilku lat można było zauważyć wzrostową tendencję dla wszelkiego rodzaju reklam, a także pozycjonowania w sieci. Podczas pandemii zjawisko to jeszcze bardziej się nasiliło, co oznacza, że dużo korzystniejsze finansowo będzie zrezygnowanie z reklam w gazetach, telewizji czy w formie plakatów lub billboardów. Co więcej - może okazać się, że sprawne i fachowe pozycjonowanie sklepów internetowych jest dużo korzystniejszą finansowo opcją niż wyżej wspomniane formy marketingu.

Dzięki odpowiednio nakierowanym działaniom, możliwe jest znaczące cięcie kosztów, tak bardzo istotne w czasie pandemii. Co więcej - w czasie, gdy większość osób przebywa w domach - po prostu ułatwi trafienie do stałych klientów. Znalezienie słabo wypozycjonowanych firm jest bardzo trudne - nawet dla osób, które znają dokładną nazwę przedsiębiorstwa. Wyszukiwanie po określonych frazach bywa nieskuteczne, dlatego tak bardzo istotnym jest, aby zadbać o to, by wyświetlanie pośród wyników Google było odpowiednie.

Inwestycja w przyszłość

Część przedsiębiorców widząc, że ich konkurenci zaprzestają inwestowania w SEO czy wręcz zamykają firmy - również rozpoczęła gwałtowne cięcia budżetu w tym zakresie. Jednak nie jest to dobra decyzja z kilku względów. Przede wszystkim - dostanie się do najlepszych 10 wyników wyszukiwania Google jest bardzo trudne i czasochłonne. W momencie, w którym w określonej branży wytwarza się nieco "luzu" - odpowiednie pozycjonowanie jest znacznie łatwiejsze. Gdy zaś uda się zająć wysokie miejsce w Google - po zakończeniu kryzysu związanego z pandemią, pozycja będzie ugruntowana i konkurencja nie zajmie tej lokaty.

To sprawia, że inwestowanie w pozycjonowanie sklepów internetowych w dobie koronawirusa jest swoistą inwestycją na nadchodzące lata. Wielu ekspertów przewiduje, że choć stan pandemii z pewnością prędzej czy później nas opuści - wiele trendów wśród ludzi na całym świecie może pozostać. Wśród nich powszechnie wskazuje się między innymi właśnie wygodne kupowanie w sieci, które już teraz w dużej mierze wypiera zakupy w formie stacjonarnej.

Treść artykułu została dostarczona przez serwis www.empressia.pl

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.