reklama

Nowy system opłat za przejazdy MPK Łódź. Gorąca dyskusja na sesji

Opublikowano:
Autor:

Nowy system opłat za przejazdy MPK Łódź. Gorąca dyskusja na sesji - Zdjęcie główne
Autor: Tomasz Śliwiński/archiwum | Opis: Nowa taryfa przystankowa zakłada opłatę wyłącznie za liczbę przystanków, którą przejedziemy. Bilety będziemy kasować za pomocą kodów QR.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
MPK ŁódźNowa taryfa przystankowa w Łodzi. Radni przyjęli projekt uchwały w tej sprawie. Głosowanie poprzedziła gorąca dyskusja. PiS krytykowało koalicję rządzącą za stan komunikacji miejskiej. Przewodniczący rady zarzucił z kolei radnym Prawa i Sprawiedliwości brak inicjatywy.
reklama

Nowa taryfa przystankowa w Łodzi

Nowa taryfa przystankowa zakłada opłatę wyłącznie za liczbę przystanków, którą przejedziemy.

– Staramy się poszerzać naszą ofertę w komunikacji miejskiej i od 1 stycznia wprowadzić taryfę zupełnie nową. Skierowana będzie do osób, które na co dzień nie korzystają z komunikacji miejskiej, np. w drodze na imprezę na Piotrkowską wybierają taksówkę, a my chcemy, żeby wybrali publiczny transport

– tłumaczył podczas spotkania z dziennikarzami Tomasz Piotrowski, wiceprezydent Łodzi i dodaje:

Uchwała w tej sprawie miała trafić pod obrady na listopadowej sesji, jednak w ostatniej chwili została zdjęta z porządku obrad. 

reklama

– Chcielibyśmy dograć kilka elementów. Pojawiła się autopoprawka ze strony państwa radnych. Chcemy popracować jeszcze chwilkę nad cennikiem w gronie zaangażowanych radnych i wrócić z projektem 3 grudnia

– tłumaczył wówczas wiceprezydent Piotrowski.

Chodziło o stawki. Radni koalicyjni nie zgadzali się m.in. na to, by dwa pierwsze przystanki kosztowały po złotówce każdy. Cennik zmieniono. Teraz uchwała w tej sprawie zakłada opłatę w wysokości 1 zł za pierwszy przystanek, za przystanki od drugiego do dziewiętnastego 0,50 zł za każdy, a od 20 przystanku 0 zł.

Przypomnijmy, że pilotażowy projekt opłaty za liczbę przejechanych przystanków obowiązywał już w Łodzi. Można było z niego skorzystać na liniach na trasie W-Z do początku tego roku. Stawki w ramach pilotażu były niższe. 

reklama

Kierowcy przesiądą się do komunikacji miejskiej?

Głosowanie w tej sprawie poprzedziła gorąca dyskusja.

– Mam nadzieję, że ta taryfa zachęci wielu kierowców takich jak ja, żeby zostawić samochód i przesiąść się do autobusu lub tramwaju. Przejechać 2-3 przystanki i załatwić swoje sprawy

– mówi Tomasz Kacprzak, KO.

Radni Prawa i Sprawiedliwości nie poparli tego projektu, wstrzymali się od głosu.

– To dobry moment, żeby przypomnieć, jak wygląda komunikacja miejska w Łodzi. Z naszych rozmów z mieszkańcami wynika, że ona wymaga uzdrowienia. Nie należy realizować działań doraźnych, eksperymentach, tylko wprowadzić kompleksowe rozwiązane, poparte badaniami i głosem mieszkańców. Przypomnę, że 1 stycznia 2025 roku miała miejsce podwyżka cen komunikacji miejskiej i usłyszeliśmy, że to początek rewolucji. Wprowadzacie rzeczy, które są pr-em, marketingiem, a nie kompleksowym rozwiązaniem dla mieszkańców

reklama

– stwierdził Marcin Buchali, PiS.

Dyskusja wewnątrz koalicji

Na małą uszczypliwość w stosunku do koalicjanta zdecydował się Krzysztof Makowski z Nowej Lewicy.

– Nas niepokoi moment, kiedy sprawy proste stają się bardzo skomplikowane, a uchwały są trudnym orzechem do zgryzienia. Wydawało się, że projekt uchwały w tej sprawie jest dość jasny i czytelny, a rozpoczęła się batalia o różne pomysły

– stwierdził.

Nowa Lewica poparła uchwałę warunkowo i zapowiedziała własny projekt skierowany do najmłodszych mieszkańców miasta, który ma przedstawić w marcu przyszłego roku.

– Po rozmowie z wiceprezydentem Piotrowskim i przewodniczącym Domaszewiczem uznaliśmy, że mamy pewne propozycje zmiany, jeśli chodzi o cennik, dlatego uchwale dano czas do dyskusji. Spotkanie było kreatywne i twórcze

reklama

– odpowiedział Makowskiemu Damian Raczkowski (KO).

Nowa taryfa od nowego roku

Przypomnijmy, że pilotażowy projekt opłaty za liczbę przejechanych przystanków obowiązywał na liniach na trasie W-Z do początku tego roku. Jednak jak przyznawał w rozmowie z dziennikarzami prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski, "projekt się rozjechał". Stawki w ramach pilotażu były niższe. 

Radny Kosma Nykiel (Łódź Cała Naprzód) stwierdził, że powinny zostać. Jego zdaniem kierowców nie da się przekonać do wybrania komunikacji miejskiej w sytuacji, gdy ta jest awaryjna.

Dyskusję podsumował przewodniczący Bartosz Domaszewicz.

– Oferta przystankowa nie będzie alternatywą dla biletów jednorazowych. Skierowana będzie do tych, którzy albo rezygnowali z komunikacji zbiorowej, albo jechali na gapę, co też się zdarzało, albo dla turysty. Gdyby radni klubu PiS byli w stanie cokolwiek wykrzesać i powiedzieli, że mają propozycje, to by z nami dyskutowali, takiej propozycji państwo nie zgłosiliście

– powiedział.

Ostatecznie projekt uchwały w tej sprawie przyklepano stosunkiem głosów 21 do 7

Nowa taryfa będzie dostępna w aplikacjach mobilnych: Łódź.pl oraz uruchomionej niedawno przez MPK Łódź MigAppce. Ma obowiązywać od stycznia.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo