W Łodzi mamy obecnie czynne dwie zajezdnie tramwajowe, na ul. Telefonicznej i ul. Pabianickiej. Zajezdnia przy Pabianickiej obsługuje połowę tramwajowego taboru MPK Łódź, około 220 składów. Tylko zajezdnia Telefoniczna, jest przystosowana do obsługi tramwajów niskopodłogowych, a takich w naszym mieście ma się pojawić wkrótce coraz więcej.
- Zajezdnia Chocianowice jest przystosowana wyłącznie do obsługi wagonów wysokopodłogowych, starszego typu. Czekamy więc na remont, by móc obsługiwać wagony niskopodłogowe
- mówił, przed rozpoczęciem remontu, Michał Zagajewski z zajezdni przy Pabianickiej.
Konieczna była decyzja o remoncie zajezdni Chocianowice, aby dostosować ją do gotowości obsługi nowych tramwajów. O tym, jak bardzo zajezdnia potrzebuje remontu, pisaliśmy na TuLodz.pl.
- Tramwaje niskopodłogowe, które przyjadą w najbliższym czasie do Łodzi, będą mogły być tutaj myte, czyszczone i serwisowane
- zapowiadała, w 2021 r. Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi.
To właśnie, do zajezdni Chocianowice, trafi 30 nowych Moderusów Gamma, które będą mogły tutaj stacjonować.
Zajezdnia Chocianowice ma być nowoczesna, ale z zabytkowymi elementami
Przebudowa zajezdni to nie tylko remont budynku, ale i całego placu wokół. Będą nowe torowiska, słupy i sieć trakcyjna, a cały teren będzie oświetlony i pod nadzorem kamer.Pojawią się także nowoczesne stanowiska do mycia i sprzątania tramwajów, a także zaplecze techniczne. Przy planowaniu inwestycji nie zapomniano o zabytkowych elementach i nawiązaniach do prawie 122-letniej historii zajezdni.
- By przywołać zabytkowy charakter i odnieść się do okresu powstania budynku, architekci wrócili do formy i estetyki elewacji frontowej z lat 30. XX wieku. Odtworzone zostały trzy charakterystyczne trójkątne zwieńczenia bramowe odzwierciedlające funkcjonalność, która wprowadza trakcję do wnętrza budynku. Celem podkreślenia neogotyckiej proweniencji obiektu przywrócono dwie wieżyczki flankujące główny korpus bramowy
- informuje Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi.
W istniejących już pojedynczych halach została zaplanowana, także przestrzeń pod jednym dachem.
- Innym zabiegiem architektonicznym odnoszącym się do istniejącego układu pojedynczych hal jest zaplanowanie przestrzeni pod jednym, swobodnie ukształtowanym dachem. Odwrócone łuki zadaszenia obłożone połyskującą blachą stanowią kontynuację eklektycznego stylu z pierwszej połowy XX w.
- dodaje.
Umowa na remont modernizacji zajezdni Chocianowice została podpisana we wrześniu 2021 r. a wartość inwestycji to 136 milionów zł. Prace mają zakończyć się pod koniec 2023 r.
Port Łódź i IKEA bez tramwajów
Przy modernizacji zajezdni Chocianowice pojawiły się dla podróżnych także zmiany w kursowaniu tramwajów. W lutym 2022 z pętli przy Pabianickiej zniknęły linie tramwajowe 3A, 3B, ówczesne 11A, 11B oraz 17. Dojazd w kierunku Portu Łódź i sklepu IKEA został zaplanowany liniami autobusowymi 68, 75 i zastępczymi Z41, a następnie Z11.Jak informuje Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, tramwaje na pętlę przy Porcie Łódź wrócą, jak tylko będzie to możliwe.
- Powrót tramwajów do krańcówki Chocianowice-IKEA nie jest zależny od zakończenia projektu przebudowy, a od wykonania prac torowych wzdłuż ul. Pabianickiej i jak tyko nastąpi taka możliwości, tramwaje ponownie wrócą na swoją trasę
- mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT w Łodzi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.