Najnowszy nabór do ogólnopolskiego programu stypendialnego otwiera przed nimi właśnie takie możliwości, a trzyletnie wsparcie finansowe ma szansę stać się impulsem, który zmieni ich edukacyjną codzienność.
IKR Junior i 15 tys. zł na dziecko – zasady i cele programu
Program kierowany jest do 6 tysięcy uczniów i uczennic, którzy uczęszczają do klas od czwartej wzwyż lub do dowolnego typu szkoły ponadpodstawowej. Obejmuje więc zarówno licealistów, jak i młodzież z techników, szkół branżowych pierwszego i drugiego stopnia oraz ze szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Konstrukcja programu została stworzona tak, aby obejmować szeroką grupę młodych ludzi, których rozwój może być ograniczony sytuacją materialną domu.
Aby móc przystąpić do naboru, dziecko musi znajdować się w jednej z trzech sytuacji: otrzymywać zasiłek rodzinny, być objęte programem Posiłek w szkole i w domu albo przebywać w pieczy zastępczej. Kryteria te mają jasno wskazać grupę uczestników, których potrzeby rozwojowe wymagają dodatkowego wsparcia.
Stypendium obejmuje trzy kolejne lata, a na każdy rok przypada 5 tys. zł, co łącznie daje 15 tys. zł przeznaczonych na indywidualne potrzeby dziecka. To jedna z nielicznych inicjatyw, które w tak długiej perspektywie umożliwiają finansowanie edukacyjnych pasji.
Równe szanse i wsparcie dla rodzin
Program nie tylko dostarcza środków finansowych, ale przede wszystkim zmienia sposób myślenia o dostępie do dodatkowej edukacji. Jak tłumaczy na stronie projektu przedstawicielka resortu funduszy i polityki regionalnej Monika Sikora – Talent nie zależy od poziomu zamożności. Są w Polsce dzieci, które marzą o kursie programowania, lekcjach gry na gitarze czy treningu karate, ale te marzenia rozbijają się o brak pieniędzy. Projekt IKR Junior jest odpowiedzią na wykluczenie. Pozwala dzieciom i młodzieży rozwijać talenty i zainteresowania, gwarantując równy dostęp do różnorodnych form edukacji po szkole.
To jedno z najbardziej wyrazistych podsumowań celu programu. W projekcie podkreślane jest, że dzieci nie odpowiadają za dochody rodziców, a każdemu z nich należy się szansa na edukację zgodną z zainteresowaniami.
Zajęcia, kursy i warsztaty – na co można przeznaczyć pieniądze?
Środki z programu można wykorzystać na szeroką gamę aktywności: od zajęć sportowych, przez językowe czy komputerowe, po warsztaty artystyczne i wyjazdy edukacyjne. Regulamin dopuszcza zarówno zajęcia online, jak i stacjonarne, indywidualne oraz grupowe. Tak elastyczna konstrukcja powoduje, że dzieci mogą dostosować swoje wybory zarówno do zainteresowań, jak i miejsca zamieszkania czy dostępności lokalnych ofert.
Co ważne, to dzieci samodzielnie decydują, na jakie kursy i aktywności wydadzą środki. To rozwiązanie zmniejsza presję środowiskową i społeczną, a jednocześnie pozwala młodym ludziom rozwijać poczucie sprawczości.
IKR Junior – dwa modele składania wniosków
Proces aplikacji został podzielony na dwie ścieżki, aby jak najwięcej rodzin i szkół mogło uczestniczyć w rekrutacji. Możliwe jest złożenie wniosku:
- przez rodziców, opiekunów prawnych lub pełnoletnich uczniów – w ścieżce indywidualnej,
- przez szkoły oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze – w ścieżce instytucjonalnej.
Dzięki temu program stara się dotrzeć również do tych uczniów, których rodziny mogą mieć trudności organizacyjne lub techniczne z samodzielnym zgłoszeniem.
Wnioski składane są za pośrednictwem strony internetowej FRSE, gdzie znajduje się szczegółowy opis procedury.
54 mln zł do podziału i poprzednia edycja programu
Na aktualny nabór przeznaczono minimum 54 mln zł w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego. To kwota wystarczająca, aby zapewnić pełną pulę miejsc dla 6 tysięcy uczniów i uczennic uczestniczących w programie.
Pierwsza edycja zakończyła się dużym zainteresowaniem — złożono prawie 2,9 tys. wniosków, z czego blisko 2,4 tys. uzyskało ocenę pozytywną. Statystyki te wskazują na rosnącą świadomość społeczną dotyczącą tego typu programów oraz na realną potrzebę wsparcia edukacyjnego wśród rodzin o niższych dochodach.
IKR Junior jako inwestycja w przyszłość uczniów
W projekcie ważne jest nie tylko wsparcie finansowe, ale także idea wyrównywania szans. Program ma charakter inkluzyjny, nie nakazuje kierunku edukacji i nie zamyka uczestników w sztywnych ramach. Każde dziecko może wybrać zajęcia, które najbardziej je interesują, a różnorodność opcji sprawia, że wsparcie trafia zarówno do osób uzdolnionych artystycznie, sportowo, jak i przyszłych programistów czy techników.
To inwestycja, której realne efekty będą widoczne dopiero za kilka lat, gdy dzisiejsi nastolatkowie zaczną wchodzić na rynek pracy z doświadczeniami, których bez wsparcia mogliby nie zdobyć nigdy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.