reklama
reklama

Fotoradary nie reagują na drobne wykroczenia? Czy to prawda?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: TuŁódź

Fotoradary nie reagują na drobne wykroczenia? Czy to prawda? - Zdjęcie główne

Przekroczenie prędkości o kilka kilometrów może zakończyć się mandatem? Sprawdzamy | foto TuŁódź

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światPolscy kierowcy przez lata żyli w przekonaniu, że jeśli przekroczy się dozwoloną prędkość o mniej niż 10 km/h, to nic się nie stanie. Ale dziś rzeczywistość wygląda inaczej. Systemy są dokładniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, a margines błędu to jedyne, na co możemy liczyć. Dziś fotoradar nie daruje nawet jednego kilometra na godzinę za dużo.
reklama

W Polsce kontrolę nad ruchem prowadzi Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), działające w strukturach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).

W pierwszej połowie 2025 roku ich urządzenia zarejestrowały 324 000 przypadków przekroczenia prędkości, z czego najwięcej – 5 631 – w Warszawie.

Absolutnym liderem jest jednak odcinek autostrady A4: 24 585 naruszeń między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi.

reklama

Przyzwyczajenia kierowców kontra bezwzględny system

Wielu wciąż żyje dawnymi zasadami. Ale czasy, w których fotoradary działały z dużym zapasem, dawno się skończyły.

Po wejściu w życie nowego taryfikatora 1 stycznia 2022 roku, każde – nawet minimalne – przekroczenie może skutkować mandatem. Tolerancja 10 km/h dotyczy wyłącznie technologicznego marginesu błędu, a nie jakiegokolwiek przywileju kierowcy.

– Czasy, kiedy progi aktywacji urządzeń rejestrujących były często ustawiane znacznie powyżej ustawowych limitów, mamy już za sobą – przypominają specjaliści z GITD.

reklama

Statystyki i prewencja – cel: mniej wypadków

To nie tylko cyfry. Każde wykroczenie to potencjalna tragedia. Fotoradary działają tam, gdzie są najbardziej potrzebne – w miejscach o dużym natężeniu ruchu i ryzyku wypadków.

– W Polsce fotoradary są montowane głównie w miejscach, gdzie jest duże natężenie ruchu, a kierowcy często nie zdejmują nogi z gazu mimo ograniczenia prędkości – mówi CANARD.

A przyczyny ignorowania przepisów? Znane wszystkim: rutyna, stres, presja czasu, nadmierna pewność siebie.

reklama

Polska sieć fotoradarów będzie rosła

CANARD nie zwalnia. W planach na 2025 rok znajdują się nowe instalacje oraz modernizacje istniejących urządzeń. Dziś to nie są już „fotopułapki” – to inteligentne systemy prewencji, które mają jeden cel: chronić życie.

Nie chodzi o strach przed mandatem. Chodzi o świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo. Jeśli trzy minuty szybciej mają kosztować ludzkie życie – czy naprawdę warto?

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo