reklama
reklama

Jak nie dać się oszukać na zakupach? Rzecznik konsumenta radzi, na co zwrócić uwagę

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Canva

Jak nie dać się oszukać na zakupach? Rzecznik konsumenta radzi, na co zwrócić uwagę - Zdjęcie główne

Jak robić bezpiecznie zakupy? Rzecznik konsumentów radzi | foto Canva

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i świat Przedświąteczny szał zakupowy trwa w najlepsze. Warto przypomnieć sobie kilka zasad, którymi powinniśmy kierować się robiąc zakupy w okresie okołoświątecznym i na co dzień. Miejski Rzecznik Konsumentów radzi, na co zwrócić uwagę.
reklama

Jak bezpiecznie robić zakupy? Skorzystajcie z tych podpowiedzi

Aby nie dać się oszukać w świątecznym szale zakupów, Miejski Rzecznik Konsumenta zwraca uwagę na kilka ważnych zasad, których przestrzeganie ochroni nasz interes i sprawi, że zakupy będą bezpieczne. 

Na co powinniśmy zwrócić uwagę w szale przedświątecznych zakupów? 

Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę, czy sprzedawca nie wprowadza nas w błąd co do ceny towaru. Niektóre z ofert świątecznych prezentowane są jako wyjątkowo korzystne cenowo, gdy w rzeczywistości cena produktu nie uległa zmianie.

Po drugie, nie zostawiać zakupów, zwłaszcza tych internetowych, na ostatnią chwilę. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy towar okazuje się wadliwy, albo w ogóle nie zostaje dostarczony w umówionym terminie.

Po trzecie, należy zachowywać dowody zakupu rzeczy, gdyż częstym problemem są zwroty i reklamacje nietrafionych prezentów. 

Na co powinniśmy zwrócić uwagę, gdy robimy zakupy w sieci?

W pierwszej kolejności warto zweryfikować kontrahenta, czyli sprawdzić sklep,

w którym zamierzamy zrobić zakupy. W takiej sytuacji najrozsądniej będzie otworzyć stronę internetową tego sklepu i przeczytać jego regulamin. Powinniśmy tam znaleźć informacje o właścicielu sklepu, zasadach zwrotu towaru i sposobie składania reklamacji, akceptowanych metodach płatności i szacunkowym terminie dostawy towaru.

Dlaczego ta wiedza jest dla kupującego tak ważna?

W sieci działa wiele sklepów, które nie mają siedziby w Polsce, tylko są przedstawicielstwami przedsiębiorców zagranicznych, w tym często chińskich, albo zajmują się jedynie pośrednictwem w sprzedaży towarów z Chin. Często zdarza się, że konsumenci dopiero po uregulowaniu płatności za towar i przedłużającym się czasie oczekiwania na przesyłkę orientują się, że zamówienie ma być dostarczone

z zagranicy, a czas realizacji dostawy jest bardzo długi. Często też dochodzi do sytuacji, gdy chcą skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy, a to okazuje się utrudnione ze względu na konieczność odesłania towaru zagranicę, co wiąże się ze znacznym kosztem.

Jak zabezpieczyć się przed oszustwami w sieci?

Należy najlepiej wybierać sklepy, które oferują możliwość dokonania płatności dopiero przy odbiorze towaru. Zasadne jest przy tym, aby przy obiorze otworzyć paczkę i sprawdzić jej zawartość. Coraz częściej zdarzają się bowiem sytuacje, gdy w przesłanych paczkach nic nie ma, albo znajdują się rzeczy bezwartościowe. Warto też przed zakupem sprawdzać opinie i fora internetowe.

Co w sytuacji, kiedy zapłacimy za towar, a zamówienie do nas nie dotrze przed Świętami, a dodatkowo sprzedawca nie reaguje na próby kontaktu z naszej strony?

Przepis mówi, że przedsiębiorca ma nie więcej niż 30 dni na to, aby dostarczyć do konsumenta zamówione rzeczy. W przypadku jednak, gdy zależy nam na szybszej dostawie, to jeszcze przed upływem tego terminu możemy zrezygnować z zakupu. Natomiast, jeśli nie ma kontaktu z przedsiębiorcą, sprawa wygląda podejrzanie, nikt nie odbiera telefonów i nie odpisuje na maile, możemy podejrzewać, że doszło do oszustwa i trzeba zawiadomić organy ścigania. 

Co w sytuacji, gdy paczka dociera do nas uszkodzona?

Jeśli korzystaliśmy z kuriera zaproponowanego przez sprzedawcę i otrzymujemy uszkodzony towar, powinniśmy niezwłocznie zgłosić to sprzedawcy i żądać dostarczenia towaru pełnowartościowego. Jednocześnie warto sporządzić protokół szkody. Jeśli uszkodzenia paczki były widoczne przy odbiorze, taki protokół powinien być sporządzony przez kuriera już w momencie wydania paczki. Jeśli uszkodzeń nie było można zauważyć od razu, protokół szkody powinniśmy sporządzić w terminie 7 dni od dnia wydania towaru. Sporządzenie takiego protokołu ułatwi nam załatwienie sprawy ze sprzedawcą, dodatkowo, w przypadku sporu ze sprzedawcą, będziemy mogli spróbować odzyskać odszkodowanie za uszkodzoną paczkę od przewoźnika.

Jakie mamy prawa, jeśli dostarczony do nas towar nie jest zgodny z opisem?

W przypadku zakupów dokonywanych przez internet możemy - niezależnie od tego, czy dany towar nam odpowiada czy nie - skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Mamy na to 14 dni. Niezależnie, w przypadku każdego rodzaju zakupów możliwe jest złożenie reklamacji na towar, w ramach której możemy żądać wymiany towaru na zgodny z umową, albo zwrotu pieniędzy, jeśli sprzedawca nie może dokonać niezwłocznej wymiany.

Czy każdy towar kupiony przez Internet możemy odesłać? 

Co do zasady w przypadku zakupów przez internet konsument może odstąpić od umowy w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru. Są jednak wyjątki od tej reguły. Za taki wyjątek uznaje się przykładowo zwrot bielizny czy kosmetyków. Wprawdzie są sklepy, które bez problemu przyjmują tego typu zwroty i wprowadzają je do obrotu, ale są też takie, które nie chcą przyjmować powołując się na zasady higieny. Interpretacja tego przepisu budzi spory. Aby unikać problemów, najlepiej przed zakupem dokładnie przeczytać regulamin sklepu i upewnić się, czy sklep przyjmie zwrot. 

Czy takie same prawa mamy w sklepach stacjonarnych?

Nie, tu nie obowiązują przepisy o prawie zwrotu pełnowartościowego towaru. Oczywiście jest wiele sklepów, które takie prawo przyznaje, jednak nie jest to regułą. Dlatego gdy nie jesteśmy pewni, czy towar będzie trafionym prezentem, powinniśmy przed zakupem ustalić, czy będzie można go zwrócić i w jakim terminie, a także czy otrzymamy z powrotem gotówkę, czy np. będziemy musieli wybrać coś innego z asortymentu sklepu.

Gdzie szukać pomocy w przypadku sporu ze sprzedawcą?

W każdym powiecie działa rzecznik konsumentów, do którego można zgłosić się po poradę. Ponadto można zgłaszać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, a także organizacji konsumenckich. Pełna lista instytucji, które zajmują się udzielaniem pomocy konsumentom znajduje się na stronie UOKiK https://www.polubowne.uokik.gov.pl/.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama