Minimalne wynagrodzenie w tej grupie zawodowej wzrośnie do 14 070 zł brutto. Co istotne – pieniądze trafią na konta samorządowców z wyrównaniem od 1 lipca 2025 roku. Decyzja ma znaczenie nie tylko dla samych zainteresowanych, ale także dla budżetów gmin i województw. Podwyżki objęły bowiem grupę, która do tej pory była pominięta w zmianach wprowadzonych wiosną.
Podwyżki dla pracowników samorządowych pochodzących z wyboru
Rozporządzenie podpisane przez minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk wprowadziło 5-procentowe podwyżki dla osób pełniących funkcje z wyboru i powołania. Chodzi o prezydentów, burmistrzów, wójtów, marszałków województw oraz ich zastępców, a także sekretarzy i skarbników.
– Podpisałam już rozporządzenie, które wprowadza podwyżki z wyrównaniem od 1 lipca. W najbliższych dniach zostanie ono opublikowane i wejdzie w życie po 14 dniach
– poinformowała minister.
5-procentowe podwyżki z wyrównaniem od lipca
Pierwotnie planowano, że wzrost wynagrodzeń obejmie wszystkich pracowników samorządowych już od marca 2025 roku. Jednak w maju, podczas nowelizacji rozporządzenia, podwyżki dla włodarzy i urzędników powoływanych zostały niespodziewanie wykreślone. W efekcie tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę mogły liczyć na wyższe wypłaty z wyrównaniem od marca.
Dopiero latem rząd przygotował kolejną nowelizację, która przywróciła podwyżki dla pominiętej grupy. Zapowiedziano wówczas, że decyzja wejdzie w życie w trzecim kwartale roku. Teraz rozporządzenie zostało formalnie zatwierdzone.
Ile zarobią samorządowcy po podwyżkach?
Zgodnie z projektem, maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkiem funkcyjnym będzie zróżnicowany w zależności od wielkości jednostki samorządowej. Stawki przedstawiają się następująco:
- marszałkowie województw powyżej 3 mln mieszkańców – 16 180 zł (wzrost o 4,95 proc.),
- marszałkowie województw liczących od 2 do 3 mln mieszkańców – 16 050 zł (4,11 proc.),
- marszałkowie województw do 2 mln mieszkańców – 15 610 zł (4,98 proc.),
- prezydenci miast powyżej 300 tys. mieszkańców – 15 610 zł (4,98 proc.),
- prezydenci miast do 300 tys. mieszkańców – 14 960 zł (5,20 proc.),
- wójtowie i burmistrzowie w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców – 14 960 zł (5,20 proc.),
- wójtowie i burmistrzowie w gminach od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców – 14 600 zł (5,19 proc.),
- wójtowie i burmistrzowie w gminach do 15 tys. mieszkańców – 14 070 zł.
To właśnie ta ostatnia kwota – 14 070 zł – stała się minimalnym poziomem pensji dla włodarzy najmniejszych gmin.
Średnia pensja w samorządach a nowe stawki
Według danych GUS przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w administracji samorządowej w 2023 roku wyniosło 7407,45 zł. Oznacza to, że nowe stawki dla wójtów, burmistrzów, prezydentów i marszałków są ponad dwukrotnie wyższe niż średnia pensja w samorządach.
Dla wielu mniejszych jednostek budżetowych podwyżki mogą stanowić poważne wyzwanie finansowe. Związek Miast Polskich interweniował w tej sprawie u ministerstwa, podkreślając, że samorządy powinny otrzymać dodatkowe środki, aby udźwignąć koszty rosnących wynagrodzeń.
Dlaczego podwyżki były konieczne?
Argumentem za wzrostem wynagrodzeń było nie tylko zrównanie sytuacji pominiętej wcześniej grupy, ale także chęć dostosowania pensji do rosnących kosztów życia i odpowiedzialności, jaka spoczywa na włodarzach.
Samorządowcy od dawna podkreślali, że pełnienie funkcji wójtów, burmistrzów czy prezydentów wiąże się z odpowiedzialnością za wielomilionowe budżety, inwestycje oraz bezpieczeństwo mieszkańców. Bez adekwatnych płac coraz trudniej było zachęcać kompetentnych kandydatów do obejmowania stanowisk.
Co dalej z wynagrodzeniami w samorządach?
Rozporządzenie, które właśnie weszło w życie, nie zamyka dyskusji o zarobkach w administracji. Związek Miast Polskich zapowiedział dalsze rozmowy z rządem na temat wsparcia finansowego samorządów.
Choć nowe stawki zostały przyjęte z ulgą, to w wielu gminach i powiatach pojawiają się pytania, czy lokalne budżety poradzą sobie z dodatkowymi obciążeniami. Z jednej strony rosną oczekiwania wobec samorządów, z drugiej – ograniczone dochody własne i rosnące koszty utrzymania instytucji publicznych stają się coraz poważniejszym problemem.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.