Policja ostrzega przed spoofingiem
Jak podaje policja, spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo. Polega ono na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery - w tym konsultanta z banku.
- Taka osoba ostrzega nas przed planowanym atakiem hakerskim i prosi o to, by przelać pieniądze na wskazany rachunek - podpowiadają funkcjonariusze policji. - Tam nasze oszczędności mają być bezpieczne. Liczy się czas - im szybciej tym lepiej.
Oczywiście stosując się do podanych instrukcji żegnamy się z pieniędzmi bezpowrotnie.
Dlaczego oszuści mają taką możliwość?
- Technicznie taką możliwość dają nowe rozwiązania technologiczne gdzie aparat jest podłączony do sieci komputerowej - tłumaczą w komendzie policji. - Dzięki temu dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące.
Spoofing - jak działają oszuści?
W ten sposób oszuści dzwonią do losowo wybranych osób podszywając się pod konsultantów banków, a także przedstawicieli urzędów i instytucji, w tym także funkcjonariuszy policji.
- Sprawcy wykorzystują różne legendy i historie po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego - zdradzają policjanci. - Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem - dodaje.
We wszystkich rozmowach zawsze występuje jeden element – presja czasu i poczucie zagrożenia. Przestępca stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji.
Jak przekonują policyjni technicy, w praktyce zablokowania spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe.
- Zapobieganie tego typu oszustwom polega przede wszystkim na zwiększaniu świadomości ludzi - przestrzega policja. - Aby nie dać się oszukać musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto - od razu powinniśmy się rozłączyć.
Dobrym rozwiązaniem w tym wypadku jest samodzielne zadzwonienie do oddziału naszego banku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.