reklama
reklama

Szykują się nowe wypłaty. Takiego wsparcia jeszcze nie było. Nawet 4500 zł

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Szykują się nowe wypłaty. Takiego wsparcia jeszcze nie było. Nawet 4500 zł - Zdjęcie główne

Nadchodzi nowy program wsparcia. Nawet 4500 zł złotych do odebrania | foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światRząd pracuje nad nowym dofinansowaniem dla Polaków. Dzięki niemu będzie można pozyskać nawet 4,5 tys. zł. Chodzi o dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych, które – zgodnie z rządową strategią – mają być kolejnym elementem transformacji transportu indywidualnego w stronę bardziej zrównoważonej mobilności. Ministerstwo Klimatu i Środowiska, odpowiedzialne za ten projekt, wreszcie uchyliło rąbka tajemnicy, prezentując pierwsze konkretne założenia nowego programu.
reklama

Program, działający pod nazwą „Mój Rower Elektryczny”, ma przynieść realne korzyści finansowe dla osób chcących przesiąść się na nowoczesny, ekologiczny środek transportu. W przypadku standardowych rowerów elektrycznych maksymalna kwota wsparcia wyniesie 2500 zł.
Jeszcze większe środki przewidziano dla bardziej specjalistycznych jednośladów. „W przypadku rowerów transportowych typu cargo oraz specjalistycznych wózków rowerowych kwota wsparcia może sięgnąć nawet 4,5 tys. zł” – czytamy w rządowych zapowiedziach.

W obu przypadkach obowiązywać będzie jednak zasada, że dopłata nie przekroczy 50 procent wartości kosztów kwalifikowanych. Oznacza to, że nawet przy maksymalnej kwocie dotacji druga połowa wartości pojazdu musi zostać pokryta z własnej kieszeni nabywcy. Co istotne, wykluczono możliwość otrzymania wsparcia w sytuacji, gdy rower zostanie nabyty w formie leasingu – co może ograniczyć dostępność programu dla części przedsiębiorców.

reklama

Nie tylko dla wielkich miast

Jednym z kluczowych celów programu, zgodnie z deklaracjami resortu, jest „promocja ekologicznej mobilności w miastach i mniejszych miejscowościach poprzez ułatwienie dostępu do rowerów elektrycznych, które mogą być alternatywą dla samochodów w codziennych dojazdach czy transporcie towarów”. Oznacza to, że program ma nie tylko wspierać zielone rozwiązania komunikacyjne w aglomeracjach, ale także zachęcać mieszkańców mniejszych gmin do rezygnacji z auta na rzecz jednośladu.

To właśnie potencjalna funkcja transportowa rowerów cargo sprawia, że dopłaty do takich modeli są wyższe – mogą one bowiem zastąpić nie tylko samochody osobowe, ale również lekkie pojazdy dostawcze, szczególnie w przypadku niewielkich firm usługowych lub gospodarstw rolnych na terenach wiejskich.

reklama

Program z długim horyzontem czasowym

Zgodnie z obecnymi planami, nabór do programu „Mój Rower Elektryczny” ma rozpocząć się w trzecim kwartale 2025 roku. Zakłada się, że wsparcie będzie dostępne przez cztery kolejne lata – aż do końca 2029 roku. Tak długi okres działania programu ma umożliwić zarówno producentom, jak i dystrybutorom dostosowanie oferty do wymagań formalnych oraz oczekiwań potencjalnych beneficjentów.

Choć dokładne zasady realizacji projektu nie zostały jeszcze opublikowane, wiadomo, że dopłaty będą skierowane do osób fizycznych, które zdecydują się na zakup roweru elektrycznego z listy modeli spełniających określone kryteria techniczne i pochodzeniowe. „Dotowane mają być wyłącznie wybrane modele spełniające określone wymogi techniczne oraz kryteria dotyczące pochodzenia” – informuje ministerstwo.

reklama

Wspieranie rodzimego rynku i jakości

Zgodnie z projektowanymi przepisami, dofinansowanie ma przysługiwać tylko na zakup rowerów elektrycznych, które będą spełniać określone wymagania jakościowe oraz będą pochodzić od producentów lub dystrybutorów operujących na polskim rynku. Takie podejście ma na celu nie tylko zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa wspieranych technologii, ale również stymulację rozwoju krajowej produkcji i sektora dystrybucyjnego.

Celem tego rozwiązania – jak podkreślają przedstawiciele resortu – jest „zapewnienie jakości pojazdów oraz wsparcie krajowego rynku produkcji i dystrybucji rowerów elektrycznych”. Może to oznaczać większe szanse dla polskich firm oferujących nowoczesne jednoślady, zwłaszcza tych, które już dostosowały swoje linie produkcyjne do europejskich norm.

reklama

Nie wszystko jeszcze jasne

Wciąż jednak pozostaje wiele pytań bez odpowiedzi. Choć resort klimatu zakończył już proces konsultacji społecznych – który trwał do końca lutego – nie przekazano jeszcze szczegółowych informacji dotyczących ewentualnych zmian w pierwotnym projekcie. Wiadomo jedynie, że napłynęło wiele uwag i sugestii od różnych grup społecznych i branżowych. „Trwają obecnie prace nad ostatecznym kształtem zasad programu” – poinformowano w odpowiedzi na pytania mediów.

Nie wiadomo, czy ostatecznie zostaną uwzględnione postulaty dotyczące:

  • rozszerzenia katalogu beneficjentów,
  • umożliwienia zakupu używanych rowerów elektrycznych,
  • zmiany sposobu wypłaty środków – np. w formie zaliczki lub zwrotu po dokonaniu zakupu.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo