reklama
reklama

Twarde zasady na drogach. Nawet jedno wykroczenie może skończyć się poważnie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum

Twarde zasady na drogach. Nawet jedno wykroczenie może skończyć się poważnie - Zdjęcie główne

Rewolucja dla kierowców. Masz punkty karne? Będziesz tego żałować | foto Archiwum

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światKierowcy w Polsce muszą przygotować się na ogromne zmiany. Nowelizacja ustawy o ruchu drogowym obejmuje ostrzejsze sankcje, bardziej wymagające zasady zdobywania uprawnień i nowe obowiązki dla rowerzystów. W życie wejdą też rozwiązania, które nawiązują do dawnych przepisów, jak choćby powrót słynnego „zielonego listka” na samochodach młodych kierowców.
reklama

Zmiany mają charakter kompleksowy – dotkną zarówno doświadczonych zmotoryzowanych, jak i nastolatków rozpoczynających przygodę za kółkiem.


Punkty karne – bez szans na ulgę

Nowe przepisy mocno ograniczają możliwość redukcji punktów karnych. Specjalne kursy w WORD będą pozwalały zdjąć maksymalnie 6 punktów, ale tylko za mniejsze wykroczenia, takie jak nieprawidłowe parkowanie czy niewielkie przekroczenie prędkości.

Nie będzie możliwości usunięcia punktów za trzy najpoważniejsze przewinienia:

  • przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h – od 13 do 15 punktów i mandat do 2500 zł, a w recydywie aż 5000 zł,
  • wyprzedzanie na przejściu dla pieszych – 15 punktów i 1500 zł, recydywa 3000 zł,
  • przejazd na czerwonym świetle – 15 punktów i mandat 500 zł.

Dla wielu kierowców oznacza to, że prawo jazdy można stracić w ekspresowym tempie.

reklama


Kurs reedukacyjny dla „nadpunktowanych” kierowców

Każdy, kto w okresie próbnym przekroczy 12 punktów karnych, zostanie zobowiązany do udziału w specjalnym szkoleniu. Kurs potrwa godzinę, kosztować będzie 300 zł i obejmie zajęcia praktyczne na torze.

Ćwiczenia mają na celu pokazanie, jak trudne jest panowanie nad autem w zakrętach czy podczas nagłego hamowania. Kierowcy sprawdzą, jak różni się zachowanie samochodu przy włączonym i wyłączonym systemie ESP, a także przećwiczą hamowanie awaryjne z ABS-em przy różnych prędkościach.


Utrata prawa jazdy – szybciej i częściej

Rząd zdecydował, że kierowcy przekraczający dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych będą tracić prawo jazdy na 3 miesiące. To rozszerzenie zasad, które dotąd obowiązywały głównie w miastach.

reklama

– „Wyniki badań europejskiego projektu Baseline przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego pokazują, że aż 79 proc. polskich kierowców przekracza limity dozwolonych prędkości poza obszarem zabudowanym” – wyjaśnia Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Z danych ministerstwa wynika, że aż 80 proc. wypadków ma miejsce właśnie na takich drogach, a 87 proc. ofiar śmiertelnych ginie na trasach jednojezdniowych dwukierunkowych.


Prawo jazdy dla 17-latków – ale pod opieką

Nowelizacja przewiduje możliwość zdania egzaminu na prawo jazdy kat. B już w wieku 17 lat. Kandydat potrzebuje pisemnej zgody rodziców lub opiekunów. Jednak nawet po zdaniu egzaminu nie będzie mógł jeździć samodzielnie.

reklama

Przez pierwsze 6 miesięcy będzie obowiązkowo prowadził samochód w towarzystwie opiekuna – osoby w wieku co najmniej 25 lat, z 5-letnim doświadczeniem za kierownicą. Co ważne, opiekun musi być całkowicie trzeźwy, a policja podczas kontroli ma prawo sprawdzić jego stan.


Zielony listek i okres próbny

Każdy młody kierowca będzie oznaczony „zielonym listkiem”. Oznaczenie musi znaleźć się z przodu i z tyłu pojazdu.

Dodatkowo na wszystkich nowych kierowców nałożony zostanie okres próbny – 2 lata dla osób, które zdadzą egzamin w wieku 18 lat, oraz 3 lata dla 17-latków. W przypadku dwóch wykroczeń okres próbny zostanie przedłużony o kolejne 2 lata. Trzecie przewinienie oznacza cofnięcie prawa jazdy.

reklama

Obowiązywać będzie też zerowy limit alkoholu – 0,0 promila i 0,0 ng/ml innych środków działających podobnie.


Obowiązek kasku dla dzieci i nastolatków

Zmiany nie ominą najmłodszych uczestników ruchu. Dzieci i nastolatki do 16. roku życia będą musiały jeździć w kaskach – dotyczy to zarówno rowerów, jak i hulajnóg elektrycznych czy innych urządzeń transportu osobistego.

Przepis obejmie także dzieci do 7 lat przewożone na dodatkowym siodełku. Wyjątkiem będą sytuacje, gdy jazda odbywa się pod opieką rodzica – wtedy kask nie będzie wymagany. – „Nieletni w towarzystwie rodzica zachowuje się mniej ryzykownie, korzysta ze wskazówek dorosłego i prowadzi ostrożniej” – tłumaczy resort.

Za złamanie przepisu mandat od 20 do 100 zł zapłaci rodzic lub opiekun.


TIR-y będą mogły wyprzedzać nocą

Od 2023 roku obowiązywał zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych na drogach ekspresowych i autostradach z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku. Teraz przepisy zostaną złagodzone.

Ciężarówki o masie powyżej 3,5 t będą mogły wyprzedzać między 23:00 a 5:00 rano. Rozwiązanie wzorowane jest na praktykach z Niemiec i innych krajów UE. W Polsce skutki tej zmiany będą analizowane przez 2 lata.


Elektryki i karetki na buspasach

Zachętą dla kierowców ma być przedłużenie przywileju jazdy buspasami dla samochodów elektrycznych i wodorowych aż do końca 2027 roku. Przywilej obejmie także karetki, nawet bez używania sygnałów świetlnych i dźwiękowych.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 3 miesiące po publikacji w Dzienniku Ustaw. Obowiązek jazdy w kasku dla dzieci i młodzieży do 16 lat wejdzie w życie po 6 miesiącach.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo