reklama
reklama

Uwaga na mandaty. Nie każdy kierowca wie, że te przepisy właśnie się zmieniły

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Uwaga na mandaty. Nie każdy kierowca wie, że te przepisy właśnie się zmieniły - Zdjęcie główne

Wielka zmiana dla kierowców. To koniec dotychczasowych zasad! | foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światNa polskich drogach zaczyna się nowa era. Kierowcy starszych aut, którzy do tej pory musieli balansować na granicy prawa, w końcu dostali zielone światło. Zmiana przepisów otworzyła możliwość stosowania rozwiązań, które do tej pory były zakazane, a mimo to wielu kierowców i tak się na nie decydowało. Teraz zamiast obaw o utratę dowodu rejestracyjnego mogą wreszcie korzystać z legalnych i homologowanych technologii. Jednocześnie warto pamiętać, że w ślad za tym idą także surowe kontrole – policja i diagności nie będą pobłażliwi wobec nielegalnych przeróbek.
reklama

Nowe prawo pozwala na montaż homologowanych LED-ów w klasycznych reflektorach halogenowych. To przełom dla właścicieli starszych aut, którzy do tej pory musieli męczyć się z halogenami o słabej mocy. Pierwszym dopuszczonym rozwiązaniem są żarówki LED w kategorii H11. Jeszcze niedawno każda próba takiej modernizacji mogła skończyć się odebraniem dowodu rejestracyjnego i kosztownymi konsekwencjami.

– W lampach samochodowych można stosować tylko homologowane źródła światła o kategorii przewidzianej przez producenta – przypomina dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS. – Kierowcy często oczekują lepszego oświetlenia, ale problemem są zwykle zużyte lampy: zmatowiałe klosze czy zniszczone odbłyśniki. Wtedy nawet LED nie rozwiąże sprawy, a może dodatkowo oślepiać innych uczestników ruchu.

reklama

Słowa eksperta pokazują, że sama wymiana żarówki to nie wszystko – konieczne jest dbanie o stan całego reflektora.

OSRAM i Philips – pierwsi na rynku z legalnymi LED-ami

Producenci oświetlenia błyskawicznie zareagowali na zmiany prawa. OSRAM wprowadził retrofit Night Braker LED Smart ECE H11 z homologacją E1. Żarówka emituje białe światło o temperaturze barwowej do 6000 K, działa nawet sześć razy dłużej niż halogen i pobiera 60 proc. mniej energii.

Philips z kolei opracował model Ultinon Pro6000 Boost H11, również z homologacją zgodną z ECE. Dzięki temu żarówka jest legalna we wszystkich państwach UE oraz w krajach stowarzyszonych z porozumieniem.

reklama

– Homologowany zamiennik LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej współpracującej z tą kategorią – wyjaśnia dr Kaźmierczak. – Jednak ze względu na liczne przypadki stosowania nielegalnych retrofitów, radziłbym, aby kierowcy mieli przy sobie wydruk świadectwa homologacji. Podczas kontroli drogowej może to rozwiać wątpliwości.

To praktyczna rada – wielu policjantów nie ma możliwości na miejscu zweryfikować każdej żarówki, a dokument z homologacją pozwala uniknąć problemów.

LED H4 i H7 – kierowcy wciąż czekają

Żarówki H11 są przełomowe, ale w Polsce najczęściej stosowane są kategorie H4 i H7. Kiedy pojawią się ich odpowiedniki LED z homologacją? – Proces homologacji kolejnych kategorii żarówek jest w toku – zapewnia ekspert ITS. – Jednak wymaga to technicznego dostosowania i spełnienia rygorystycznych norm.

reklama

Policja sprawdzi światła LED – mandat za brak homologacji

Policja przypomina, że nawet jeśli LED pasuje do gniazda, to bez homologacji jest nielegalny. – Prawidłowo wyregulowane światła to podstawa bezpieczeństwa. Pozwalają kierowcy szybciej zauważyć przeszkodę czy pieszego – mówi nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Za jazdę bez świateł w dzień grozi 100 zł i 2 punkty karne. Brak świateł po zmroku to już 300 zł i 6 punktów.

Od 1 czerwca 2024 r. diagności zatrzymują dowód rejestracyjny wirtualnie – wpisując informację w systemie CEP. – Jeżeli wykryta zostanie usterka niebezpieczna, diagnosta nie może dopuścić auta do ruchu – podkreśla Karol Rytel z Polskiej Izby SKP.

reklama

To oznacza, że niesprawne reflektory lub nielegalne LED-y przekreślają szansę na pozytywny wynik przeglądu.

Lista 41 najczęstszych usterek według ITS

Instytut Transportu Samochodowego przygotował katalog 41 usterek, które najczęściej eliminują pojazd z ruchu. To między innymi:

  • nadmierne zużycie sworznia lub sworzni wahaczy,
  • luzy w układzie kierowniczym,
  • uszkodzone światła tablicy rejestracyjnej,
  • niesprawny hamulec po jednej stronie,
  • amortyzatory z wyciekami,
  • nieszczelne przewody hamulcowe,
  • brak wyraźnej granicy światła i cienia,
  • uszkodzone światło STOP,
  • korozja osłabiająca konstrukcję,
  • awaria systemu poduszek powietrznych,
  • zbyt płytki bieżnik opony,
  • uszkodzone światła pozycyjne,
  • emisja spalin ponad normę,
  • nierównomierne hamowanie,
  • niesprawny hamulec postojowy,
  • błędy w systemie OBD,
  • zużyte klocki hamulcowe,
  • pęknięta szyba,
  • niesprawne światła mijania,
  • brak działania ABS,
  • skorodowana podłoga pojazdu,
  • uszkodzone reflektory,
  • różne opony na jednej osi.

Każda z tych usterek może skończyć się negatywnym wynikiem badania, a w wielu przypadkach – wirtualnym zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Mandaty nawet do 3000 zł

Kierowca, którego auto ma niesprawne oświetlenie, musi liczyć się z surowymi konsekwencjami. Policja może wystawić mandat sięgający 3000 zł. Dopiero naprawa i pozytywne badanie techniczne pozwalają na powrót auta na drogę.

Nowe przepisy to rewolucja dla kierowców. Starsze auta mogą wreszcie zyskać światła na miarę XXI wieku. Legalne LED-y oznaczają bielsze światło, lepszą widoczność i większe bezpieczeństwo. Jednak jedno pozostaje niezmienne: bez homologacji każdy LED jest nielegalny i grozi wysokimi karami.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
logo