Airbus Helicopters Polska to część międzynarodowego koncernu zajmującego się produkcją samolotów. Po raz pierwszy o Airbusie głośno mówiło się w kontekście planów otwarcia linii produkcyjnej śmigłowców modelu HA225 Caracal. Fabryka miała być ulokowana w Łodzi. Projekt ostatecznie nie doszedł do skutku w związku z zerwaniem przez rząd umowy z koncernem. Jako powód podano brak należytego zabezpieczenia interesów ekonomicznych Polski w umowie offsetowej.
!reklama!
Równolegle do planów budowy fabryki, w Łodzi otwarto biuro konstrukcyjne koncernu. Jego specjaliści tworzą projekty śmigłowców cywilnych. Wielu obawiało się, że wraz z zerwaniem umowy na budowę śmigłowców wojskowych, również łódzkie biuro zostanie zamknięte lub zakres jego działania zostanie ograniczony. Obawy pozostały nieuzasadnione. Biuro od lat rozwija się prężnie, biorąc udział w projektowaniu podniebnych taksówek (CityAirbus) oraz zwiększając w tym roku zatrudnienie.
O dalszym rozwoju łódzkiego biura Airbusa świadczy fakt, że niedawno powiększyło ono swoje dotychczasową siedzibę w budynku Forum 76. Ten biurowiec klasy A zlokalizowany jest na “skrzyżowaniu marszałków”, jak wielu łodzian nazywa miejsce, gdzie krzyżują się al. Piłsudskiego z al. Śmigłego-Rydza.
Zajmowana powierzchnia w Forum 76 zwiększyła się z 800 mkw. do 1250 mkw. Airbus Helicopters Polska zatrudniał w lutym bieżącego roku 58 osób. Obecnie to już ok. 80 osób, a w roku 2020 najprawdopodobniej będzie to już 100 pracowników. Wszyscy to specjaliści najwyższej klasy.
— Jednym z czynników umożliwiających dynamiczny rozwój Airbus Helicopters w Łodzi jest dostęp do dużej grupy wysoko wykwalifikowanych techników i inżynierów - absolwentów łódzkich uczelni, w tym Politechniki Łódzkiej. Z tego potencjału czerpią najlepsze firmy i międzynarodowe koncerny, prowadzące działalność typu R&D, czego przykładem jest Airbus Helicopters — powiedział Marcin Włodarczyk, dyrektor regionalny Colliers International w Łodzi
Projekty, nad którymi pracują w Łodzi najzdolniejsi absolwenci politechnik są owiane tajemnicą. Wiadomo jedynie, że biuro z jednej strony zajmuje się modernizacją produkowanych obecnie modeli śmigłowców, a z drugiej – rozwija prototypy, które do seryjnej produkcji mogą trafić dopiero za kilka lat. Tak właśnie wygląda sprawa z Airbus Racer – to prototypowy superszybki śmigłowiec, którego pierwsze egzemplarze mają zacząć latać w 2020 roku.
Centrum testowe pod Łodzią
W tej chwili Airbus Helicopters przygotowuje się do rozpoczęcia inwestycji w centrum testowe pod Łodzią. Pierwsza część projektu jest warta 10 mln złotych i ma zostać otwarta w połowie przyszłego roku. Co więc już niedługo będzie działo się pod Łodzią?Łódzkie biuro europejskiego giganta chce tam testować opracowane przez siebie prototypy. Naturalnie nie chodzi o całe śmigłowce, ale o komponenty, z których później złożona zostanie cała maszyna. Firma nie zdradza na razie lokalizacji nowego centrum, z chęci uniknięcia nadmiernego medialnego zainteresowania.
– O pracowników walczymy z przedsiębiorstwami w całej Unii Europejskiej, a nie tylko w Polsce czy w Łodzi – powiedziała Renata Graczyk, szefowa łódzkiego biura Airbus Helicopters
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem już niedługo działania rozpocznie wspominane wcześniej centrum testowe. Jest szansa na to, aby stało się ono zalążkiem większej inwestycji – centrum badawczo-rozwojowego. Wszystko to jednak sprawy przyszłości i wielkich pieniędzy, które trzeba będzie zainwestować, jeśli te plany miałyby się spełnić.
Źródło: Wyborcza Łódź / Property News
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.