W czasach pandemii Amazon jest pracodawcą, który zatrudnia bardzo chętnie. Jaka to skala w Polsce i w regionie łódzkim?
!reklama!
Amazon stworzył ponad 16 000 stałych miejsc pracy w Polsce, co plasuje nas na pierwszym miejscu pod względem zatrudnienia wśród amerykańskich firm, które inwestują w naszym kraju. Ta liczba wciąż rośnie, co pokazuje przykład regionu łódzkiego. W centrum logistycznym w Pawlikowicach, które zostało uruchomione jesienią ubiegłego roku, powstało 700 miejsc pracy, zaś w nowo powstałym obiekcie w Łodzi pracę znalazło ponad 100 osób. To nie koniec, bo w ciągu najbliższych 12 miesięcy planujemy utworzyć kolejne 500 miejsc pracy, zwiększając łączne zatrudnienie w regionie łódzkim do 1 300 etatów.
Na jakie profity mogą liczyć zatrudnione w Amazon osoby?
Amazon oferuje swoim pracownikom przejrzyste zasady, konkurencyjne stawki (od 20 złotych brutto za godzinę) oraz rozbudowane pakiety korzyści. Należą do nich między innymi dostęp do prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenie na życie oraz ciepłe posiłki za złotówkę. Pracownicy Amazon mogą również korzystać z bezpłatnego transportu do pracy i z powrotem na wybranych trasach oraz uzyskać bonus miesięczny do 15% (8% za frekwencję indywidualną i do 7% za wyniki zespołu).
Zapewniamy dobre warunki do rozwoju osobistego i zawodowego. W ramach programu „Postaw na swój rozwój” pokrywamy nawet 95% kosztów kształcenia na kursach (do 26 000 złotych w ciągu 4 lat), dzięki którym pracownicy zdobywają nowe umiejętności i kompetencje szczególnie poszukiwane na rynku pracy.
Co warte podkreślenia – nie tylko w okresie pandemii – zachęcamy do zainteresowania ofertami pracy w Amazon również osoby, które ze względu na trudną sytuację w swojej branży są tymczasowo bezrobotne i szukają zatrudnienia tylko na okres przejściowy.
W jaki sposób firma zareagowała na atak koronawirusa w Polsce, Europie i świecie?
Amazon przykłada ogromną wagę do bezpieczeństwa, zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników, partnerów oraz klientów. Wprowadziliśmy ok. 150 środków bezpieczeństwa w celu ochrony naszych pracowników, m.in. zakup maseczek ochronnych, wdrożenie procesu mierzenia temperatury ciała wszystkich osób wchodzących do budynku za pomocą kamer termowizyjnych, zwiększenie częstotliwości i intensywności sprzątania i dezynfekcji. Ponadto tak przeorganizowaliśmy wspólne przestrzenie, aby zwiększyć odstęp między osobami do 2 metrów. Wielu pracowników korzysta z naszego transportu do pracy, dlatego również tutaj wprowadziliśmy odpowiednie środki bezpieczeństwa, takie jak zwiększona liczba autobusów oraz ich ozonowanie. Oprócz tego informujemy i przypominamy naszym pracownikom o przestrzeganiu zasad higieny, częstym myciu rąk i zwracamy uwagę na to, aby w przypadku złego samopoczucia pozostali w domach i poinformowali odpowiednie służby.
Czy paradoksalnie pandemia nie wpłynęła na wzrost zainteresowania usługami Amazon?
Zakupy online stają się coraz bardziej popularne – zarówno w Polsce, jak i w Europie i dotyczy to wszystkich branż. W miarę wzrostu zapotrzebowania na usługi, pracujemy nad tym, aby utrzymać ciągłość dostaw do klientów najbardziej dotkniętych zaistniałą sytuacją, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo pracownikom.
Jak wyglądają środki bezpieczeństwa wobec COVID 19 podjęte w firmach, które obowiązują pracowników?
- Nic nie jest ważniejsze od bezpieczeństwa naszych pracowników. Od początkuwybuchu epidemii ściśle współpracujemy ze służbami odpowiedzialnymi za ochronę zdrowia, aby aktywnie reagować na ich zalecenia. Kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie znalazły żadnych uchybień w naszych procesach. Co więcej, wykazały, że w celu ochrony pracowników, Amazon zastosował szereg zabezpieczeń wykraczających ponad wytyczne rządowe oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
- Ogromną rolę w procesach związanych z bezpieczeństwem podczas pandemii pełnią pracownicy. Codzienne badamy ich satysfakcję z pracy, pytamy też o pomysły na kolejne usprawnienia czy zwiększenie bezpieczeństwa.
- Przykładowe działania podjęte przez Amazon w związku ze zagrożeniem epidemicznym:
- wprowadzono proces mierzenia temperatury ciała przy pomocy kamer termowizyjnych u wszystkich osób wchodzących do budynku,
- zwiększono częstotliwość i intensywność sprzątania - wszystkie klamki drzwiowe, poręcze schodów, przyciski w windach, schowki i ekrany dotykowe są regularnie dezynfekowane,
- udostępniono wszystkim pracownikom maseczki ochronne,
- poproszono wszystkich pracowników o częste mycie rąk wodą z mydłem przez co najmniej 30 sekund, zwłaszcza po wyjściu do łazienki, przed jedzeniem oraz po kaszlu, kichaniu lub wydmuchaniu nosa. Jeżeli mydło i woda nie byłyby łatwo dostępne, należy użyć środka do higieny rąk na bazie alkoholu o stężeniu powyżej 60 proc.,
- na terenie centrów logistycznych umieszczono dużą liczbę dozowników z płynem dezynfekującym,
- zobowiązano wszystkich pracowników do pozostania w domu i zwracania się o pomoc medyczną, jeśli się źle poczują,
- zwiększono liczbę autobusów, aby pracownicy mogli zachować bezpieczny dystans od siebie podczas podróży do i z miejsca pracy, autobusy są również ozonowane w celu dezynfekcji,
- przeorganizowano przestrzeń stołówek pracowniczych, tak aby zwiększyć przestrzeń pomiędzy osobami do min. 2 metrów,
- zrezygnowano ze spotkań organizacyjnych z pracownikami i wydłużono przerwy,
rozpoczęcie zmian zostało rozłożone w czasie, zmieniono harmonogram przerw i wydłużono czas ich trwania tak, aby wszyscy zdążyli skorzystać z wydawanych przez pracodawcę bezpłatnych posiłków, pomimo zredukowanej liczby miejsc w stołówkach, - tymczasowo ograniczono kontrolę osobistą pracowników przy wyjściu, zapobiegając gromadzeniu się osób blisko siebie,
- przygotowano proces zgłaszania potencjalnych przypadków COVID-19 w ramach Amazon oraz do zewnętrznych instytucji,
- rozmowy rekrutacyjne na większość stanowisk są przeprowadzane online, a podróże służbowe są ograniczone do minimum.
Amazon działa w Polsce od 2014 r. W tym czasie firma wygenerowała w kraju ponad 14 miliardów złotych inwestycji w potencjał ludzki, badania i rozwój oraz centra logistyczne. Do tej pory otworzyliśmy 9 nowoczesnych Centrów Logistyki E-commerce – wśród nich uruchomione w tym roku Gliwice oraz najnowsza inwestycja w Łodzi, która do końca roku zyska kolejne 33 000 m kw. – a co za tym idzie – jeszcze więcej miejsc pracy.
Amazon rekrutuje głównie na stanowiska pracy w magazynach, ale również szuka pracowników zarządzających. Jakie to są propozycje?
W związku z inwestycją w Łodzi uruchomiliśmy rekrutację na szereg nowo utworzonych stanowisk, w tym dla inżynierów, specjalistów HR i IT, specjalistów BHP i finansów oraz kierowników operacyjnych. Ponadto trwa rekrutacja do 2-letniego, płatnego programu stażowego dla absolwentów szkół średnich. W ramach stażu uczestnicy zdobędą wiedzę, umiejętności i doświadczenie w zakresie RME, czyli w dziale utrzymania ruchu, którego głównym celem jest zapewnienie ciągłości realizacji zamówień klientów. To niepowtarzalna okazja, aby kontynuować naukę, łącząc ją z pracą zarobkową w dynamicznie rozwijającym się obszarze inżynierii, zwłaszcza dla osób poszukujących alternatywy dla edukacji wyższej. Staż można odbyć m.in. w łódzkim centrum logistycznym Amazon.
Kiedy wystartuje polska edycja amazon.pl?
Polska jest dla nas bardzo ważnym rynkiem - jesteśmy tutaj obecni od ponad 5 lat i zatrudniamy 16 tys. świetnych pracowników. Nie komentujemy pogłosek odnośnie naszych planów rozwoju. Polska to wspaniały kraj i jesteśmy przekonani, że nasza współpraca w następnych latach będzie układać się równie pomyślnie co dotychczas.
Wciąż rozwijana jest także aplikacja mobilna Amazon, na co pozwala klientom firmy?
Mobilna aplikacja rozszerzona o polską wersję językową pozwala na swobodniejsze poruszanie się po serwisie Amazon, a co za tym idzie, łatwiejsze zakupy. Została przystosowana dla użytkowników przenośnych urządzeń i wzbogacona o przetłumaczoną stronę pomocy, nawigację oraz informacje na temat dostaw i przesyłek.
Jak wygląda droga towaru od producenta do odbiorcy np. w Polsce?
To kilkuetapowy proces, w który jest zaangażowanych wiele osób. Wszystko zaczyna się od tego, że wcześniej przesłane przez sprzedawców produkty są rozładowywane z samochodów dostawczych w naszych centrach logistycznych i dzielone na dwie kategorie: pochodzące od osób sprzedających na Amazon oraz przesyłane z innego centrum Amazon. Kiedy przychodzi zamówienie, pracownicy kompletują je w stacji odbioru. Osoba odpowiedzialna za jego skompletowanie odczytuje treść ekranu z pojemników, wyciąga właściwy przedmiot i umieszcza go w żółtym plastikowym pudełku. Każdy przedmiot jest poddawany kontroli na różnych etapach, co zapewnia sprawny przebieg całego procesu. Zespół ds. kontroli zapasów i zapewnienia jakości dba o to, aby fizyczna lokalizacja przedmiotu rzeczywiście odpowiadała temu, co znajduje się w komputerze. Zakupione przedmioty są sortowane i skanowane pod kątem adresu dostawy, a następnie wysyłane do stacji pakowania, gdzie system komputerowy segreguje rozmiary pudełek i dobiera odpowiednią ilość taśmy pakującej, tak aby jak najlepiej zabezpieczyć wysyłany towar. Zapakowane przesyłki transportowane z wykorzystaniem taśmociągów – wszystko to dzieje się pod nadzorem maszyn SLAM [skrót od pierwszych liter angielskich słów: Scan – skanuj, Label – etykietuj, Apply – zastosuj (tu przyklej), Manifest – zgłoś], które naklejają etykiety wysyłkowe. Gotowe przesyłki z przenośników są wysyłane do samochodów dostawczych – segregacja zależy od metody wysyłki, szybkości oczekiwanej dostawy i adresu dostawy. Każde drzwi w doku wysyłkowym przypisane są konkretnym firmom przewozowym oraz miastom, do których mają trafić przesyłki.
Gościem portalu tulodz.pl był Cezary Pieczetowski, dyrektor centrum logistycznego Amazon w Łodzi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.