reklama
reklama

Łódzki tunel średnicowy. Na przystanku Łódź-Polesie coraz bliżej budowy peronów [zdjęcia]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Łodzianie chcą być na bieżąco z budową podziemnej linii kolejowej łączącej Łódź Fabryczną ze Stacją Żabieniec i Łodzią Kaliską. PKP PLK informuje o postępach prac na budowie przystanku Łódź-Polesie. Jak idą prace w tej części miasta? Co dzieje się na placu budowy innych przystanków?
reklama

Przystanek Łódź-Polesie. Na jakim etapie jest wykonawca? 

Budowany u zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego  przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny -1; zaplecze techniczne -2. Na poziomie -3, około 24 m poniżej ulicy będą perony. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.

Na przystanku Łódź Polesie wykonano ściany szczelinowe sięgające 30 m głębokości. To zewnętrzny korpus przystanku. Gotowe są stropy na poziomie 0 i -1. Powstaje strop na kondygnacji -2. Wykonawca zaczął wydobywanie gruntu z poziomu -3. W kolejnych etapach budowana będzie konstrukcja poziomu -3 i płyta denna przystanku.

Wykonawca zaczął wydobywanie gruntu z poziomu -3. W kolejnych etapach budowana będzie konstrukcja poziomu -3 i płyta denna przystanku.

Przystanki Łódź-Śródmieście i Łódź-Koziny 

Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) przebudowywane są ściany szczelinowe między ulicami: Zachodnią i Wólczańską. Wykonawca przekłada podziemne instalacje elektryczne i teletechniczne. Na maj zaplanowano rozpoczęcie wykopów między ścianami szczelinowymi. Na czas prac, po przygotowaniu i ustaleniu z miastem, wprowadzono tymczasową organizację ruchu drogowego. 

Zgodnie z wymogami prowadzone są inne działania. Na terenie dawnej synagogi pracują archeolodzy. Na przystanku Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej) powstają wewnętrzne ściany szczelinowe. Budowana jest płyta stropowa poziomu -1. Następnie powstaną kolejne elementy przystanku tj. płyta pośrednia i denna.

Aby zapewnić sprawne drążenie tuneli przy ul. Skarpowej i ul. Żniwnej budowane są komory (demontażowa i startowa) dla TBM Faustyny.

Katarzyna i Faustyna drążą tunele podziemnej kolei. Kiedy zakończą prace? 

Maszyny TBM drążące tunele pod Łodzią wybudowały już ponad 1600 m podziemnych tras. 17 lutego Faustyna zakończyła pierwszy z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Po przeglądzie Faustyna zostanie obrócona o 180 stopni. W drugiej połowie kwietnia planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku przystanku Koziny i stacji Łódź Żabieniec.

Katarzyna wykonała ponad 680 metrów głównego tunelu dwutorowego w kierunku Łodzi Fabrycznej. Wykonawca zakłada, że w drugiej połowie kwietnia maszyna TBM dotrze do przystanku Łódź Polesie. Drążenie zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Faustyna m.in. pokonywała duże głazy polodowcowe i żwir pomiędzy al. Włókniarzy i ul. Stolarską.

Prace budowlane zakończą się w 2023 roku. Kolejny rok potrwa wyposażanie tuneli w konieczne systemy oraz testy wszystkich urządzeń. Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama