reklama
reklama

Coraz bliżej połączenia systemów rowerowych w Łódzkiem. „Jesteśmy w tej chwili na dobrej drodze”

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński (archiwum)

Coraz bliżej połączenia systemów rowerowych w Łódzkiem. „Jesteśmy w tej chwili na dobrej drodze” - Zdjęcie główne

Rowery systemu Rowerowe Łódzkie i Łódzkiego Roweru Publicznego | foto Tomasz Śliwiński (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźDwa różne systemy – Rowerowe Łódzkie i Łódzki Rower Publiczny, dylematy, na których stacjach można oddawać rowery i ograniczona dostępność – tak prezentują się doświadczenia użytkowników rowerów publicznych w Łodzi i miastach ościennych. Już niedługo oba systemy mają być połączone, a jak podkreślają łódzcy politycy wszystko jest na dobrej drodze.
reklama

O połączeniu systemów Łódzkiego Roweru Publicznego z systemem Rowerowe Łódzkie mówi się od wielu miesięcy.

Co dalej z połączeniem systemów rowerowych w Łódzkiem?

Na nowo dyskusja powróciła w momencie nowego systemu Łódzkiego Roweru Publicznego, który działa od 2 kwietnia. 

Już pierwsze tygodnie jego funkcjonowania pokazały, że spora część użytkowników rowerów publicznych nie odróżnia dwóch różnych systemów. Rowery były oddawane na niewłaściwych stacjach co oznaczało konieczność zapłaty opłaty dodatkowej oraz mylone były cenniki za usługę.

O połączeniu obu systemów rozmawiali we wtorek 29 października radni Rady Miejskiej w Łodzi oraz Sejmiku Województwa. 

reklama

- Jest to pewnego rodzaju otwarcie. Radni zapoznali się z tym jak funkcjonuje wojewódzki rower publiczny, ile mamy wypożyczeń, ile jest rowerów i w jaki sposób zbudowany jest system, jak funkcjonuje również rower miejski, mieliśmy również gości w postaci operatora obydwu systemów, który na szczęście akurat w tym przypadku jest to jeden operator firma Nextbike. Padło bardzo wiele pytań. Myślę, że jesteśmy w tej chwili na dobrej drodze, żeby te dwa systemy w przyszłości być może zintegrować, ale oczywiście to wszystko zależy od decyzji zarówno władz miasta jak i władz województwa

- mówi Hanna Gill-Piątek, radna wojewódzka, przewodnicząca Komisji Rozwoju Regionalnego Gospodarki i Bezpieczeństwa Województwo Łódzkie.

reklama

Województwo Łódzkie łączy siły z miastem Łódź - integracja systemów rowerów publicznych przed nami

Jak mówi przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi, spotkanie radnych miało pokazać potencjał, który niosą za sobą oba systemy rowerów publicznych.

- Chcieliśmy na tej komisji pokazać jak duży jest potencjał tej komunikacji rowerowej właśnie jeśli chodzi o rowery publiczne, że ten system mogą być rozwijane, że jest przed nimi bardzo duża przyszłość, że wprowadzając do nich, chociażby rowerów elektrycznych i integrując z przewoźnikiem, jakim jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna można osiągać naprawdę znakomite wyniki, jeśli chodzi o liczbę wypożyczeń idące nawet do liczby pół miliona wypożyczeń miesięcznie w szczytach sezonu

reklama

- mówi Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.

I dodaje:

Będziemy dalej tę dyskusję kontrolować. To oczywiście będzie decyzja zarządu województwa i prezydent miasta Łodzi, ale chcieliśmy tym naszym spotkaniem dzisiaj zrodzić taką myśl, że ten system można rozwinąć do fajnego zintegrowanego połączonego systemu o charakterze przynajmniej aglomeracyjnym, a może i wojewódzkim.  Szczególnie że mamy ten niezwykle niezbędny do tego kręgosłup komunikacyjny, jakim jest Łódzka Kolei Aglomeracyjna

Zmiany w systemie rowerów wojewódzkich są potrzebne, a pokazują to bardzo wyraźnie statystyki. Z roku na rok liczba wypożyczeń maleje, a rośnie za to liczba miast, które zastanawiają się nad rezygnacją z rowerów publicznych.

reklama

Jaka przyszłość czeka system Rowerowe Łódzkie i Łódzki Rower Publiczny?

Jak wynika z danych przedstawionych na komisji, z 2019 roku liczba spadła z 180 tys. do 40 tys. w 2023 r. Fotografie ze statystykami opublikowała na swoim profilu Rowerowa Łódź.

- Może dlatego, że właśnie brakowało tej integracji. Widzimy inny alternatywny system zrealizowany w województwie pomorskim, które jest rozłożony na ościenne gminy, które ma kompletnie inne wyniki, ale to wynika właśnie z tej integracji. Jeśli mamy dwie, trzy stacje na terenie gminy, to z całym szacunkiem, przejechanie z dworca Łódź Widzew na Łódź Niciarnianą być może jest atrakcyjne, ale pewnie nie będzie generowało zbytnie dużej liczby wypożyczeń. Te systemy działają wtedy, kiedy mają odpowiednią gęstość stacji, odpowiednią gęstość floty i łatwość wypożyczenia

- mówi Domaszewicz.

Radna Gill-Piątek zwraca uwagę, że konkurencją dla rowerów publicznych jest dynamicznie rozwijający się system hulajnóg.

- Jeżeli chodzi o spadek liczby wypożyczeń systemu Rowerowe Łódzkie wpłynęła na to nie tylko pandemia, ale również wprowadzenie systemów hulajnóg, ale także to, że największe miasto w centrum województwa ma swój własny system

- podkreśla Gill-Piątek.

Połączenie systemów ma sprawić, że korzystanie zarówno z Łódzkiego Roweru Publicznego, jak i z systemu Rowerowe Łódzkie ma być jeszcze łatwiejsze.

- A im więcej komplikacji, tym większa niechęć użytkownika do korzystania z tego systemu

- dodaje radna wojewódzka.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama