reklama
reklama

Droga ekspresowa S12 w Łódzkiem. Mieszkańcy zdecydują, którędy poprowadzi

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Droga ekspresowa S12 w Łódzkiem. Mieszkańcy zdecydują, którędy poprowadzi - Zdjęcie główne

Żaden z wariantów nowej drogi nie jest ostateczny. | foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźZakończył się pierwszy etap konsultacji społecznych w sprawie budowy drogi ekspresowej S12 przez województwo łódzkie.
reklama

Zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane odbędą się spotkania z mieszkańcami powiatów: tomaszowskiego, łódzkiego wschodniego, opoczyńskiego i piotrkowskiego.

Trwają rozmowy o przyszłej trasie nowej drogi ekspresowej S12 w Łódzkiem

Jak wyglądały przygotowania do aktualnej fazy projektowania nowej drogi ekspresowej S12?

- Przypomnijmy, w grudniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74)

- informowała pod koniec września br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jej przedstawiciele dodają:

- Zadaniem wykonawcy było wygenerowanie po minimum 150 wariantów przebiegu S12 dla każdego z trzech korytarzy, co dało w sumie 450 wariantów. Kolejnym krokiem było wyeliminowanie nieracjonalnych lub technicznie niemożliwych do realizacji wariantów. W efekcie wytypowano po trzy warianty dla każdego z trzech korytarzy do dalszych analiz (odrzucono 441 wariantów).

reklama

Droga ekspresowa S12 w Łódzkiem - którędy powinna być poprowadzona?

Odrzucono dwa korytarze tj. północny i środkowy, które łącznie dawały sześć wariantów. Dlaczego?

- O odrzuceniu korytarza północnego przesądziły przede wszystkim względy ochrony środowiska (biegł przez obszar Natura 2000, był też najdłuższy). Ponadto miały dwa duże węzły na DK48 i DW713 (w przypadku każdego pozostałego korytarza był jeden węzeł, który wypadał na drodze powiatowej). Poza tym, w przypadku korytarza północnego konieczne było przekroczenie aż czterech linii kolejowych (w pozostałych korytarzach tylko jednej)

- tłumaczy GDDKiA.

reklama

Korytarz środkowy, który został opracowany w dwóch wariantach został odrzucony z powodu bardzo dużej kolizyjności nie tylko z obecnymi, ale także i zaplanowanymi budynkach w miejscowościach Zawada i Kolonia Zawada. Na decyzję wpłynęło również występowania grot piaskowcowych w pobliżu planowanej drogi.

- Do dalszych prac trafiły trzy warianty z tzw. korytarza południowego. Uzyskały najwyższą punktację m.in. ze względu na małą kolizyjność z zabudowaniami, z obszarami chronionymi, takimi jak Natura 2000, a także za możliwość budowy węzła na przecięciu z istniejącą drogą ekspresową S8

- zaznacza dyrekcja.

Każdy z trzech wariantów mierzy od 54 do 55 kilometrów i przecina jedynie jedną linię kolejową – w pierwotnie zaproponowanej siatce przebiegów znalazła się propozycja przecięcia nawet czterech linii kolejowych, lecz została ona odrzucona.

reklama

"To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy"

Dyrekcja zaznacza, że przedstawione warianty nie są ostateczne i wciąż mogą ulec zmianie.

- Podkreślić należy, że każdy z tych trzech wariantów to niejako punkt wyjścia do dalszych prac i konsultacji. To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy. Możliwe są m.in. modyfikacje, łączenie ich między sobą oraz w trakcie konsultacji przyjmowanie nowych propozycji i rozwiązań

- podkreśla GDDKiA.

Głównym celem budowy drogi S12 jest lepszy przejazd z Wielkopolski w kierunku Kielc oraz Rzeszowa oraz zoptymalizowanie ruchu na leżących obok Łodzi autostrad A1 i A2.

reklama

- Według przeprowadzonych analiz już w 2034 r. prognozowane natężenie ruchu na drodze ekspresowej S12 wyniesie 34 tys. pojazdów na dobę, a ponad 46 tys. pojazdów na dobę w 2054 r. Dzięki budowie drogi ekspresowej zoptymalizujemy ruch na samej autostradzie A1 oraz A2.

Jak wygląda kalendarium tej inwestycji na najbliższe lata?

2024

  • 7-11 października 2024 r. - pierwsza tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa 
2025

  • luty 2025 r. - druga tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa 
  • IV kwartał 2025 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową 
2027

  • III kwartał 2027 r. - uzyskanie DŚU i rozpoczęcie etapu II STEŚ-R (uszczegółowienie rozwiązań) 
  • IV kwartał 2027 r. - trzecia tura spotkań informacyjnych 
2029

  • II kwartał 2029 r. - ogłoszenie przetargów na realizację w systemie Projektu i buduj 
  • IV kwartał 2029 r. - podpisanie umów z wykonawcami 
2031

  • IV kwartał 2031 r. - złożenie wniosków o decyzje ZRID 
2032

  • II kwartał 2032 r. - uzyskanie decyzji ZRID i rozpoczęcie robót budowlanych 
2035

  • III kwartał 2035 r. - zakończenie robót budowlanych.
Dołącz do kanału TuŁódź na WhatsAppie!

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama