reklama
reklama

Jest data wznowienia pracy tarczy TBM „Katarzyna” na budowie łódzkiego metra. Zobacz szczegóły!

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński

Jest data wznowienia pracy tarczy TBM „Katarzyna” na budowie łódzkiego metra. Zobacz szczegóły! - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
90
zdjęć

Plac budowy przystanku kolejowego Łódź Koziny | foto Tomasz Śliwiński

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości ŁódźPojawił się nowy termin ukończenia budowy tunelu kolejowego pod Łodzią, jest także nowa data dotycząca wznowienia pracy tarczy TBM „Katarzyna”. Prace przy tej inwestycji cały czas trwają, część prac udało się już zakończyć. Wciąż jednak do zrobienia jest sporo, to m.in. ukończenie budowy pozostałych tuneli oraz budowa i wyposażenie podziemnych przystanków kolejowych.
reklama

Nowym terminem ukończenia budowy łódzkiego tunelu kolejowego jest czerwiec 2026 r.

Kiedy będzie metro w Łodzi?

Prace przy budowie tunelu kolejowego trwają zarówno w Nowym Centrum Łodzi, w Śródmieściu, jak i na Polesiu. Powstają nowe przystanki kolejowe oraz nowe tunele, które połączą dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Żabieńcem.

Jednym z kluczowych momentów tej budowy jest wznowienie pracy dużej tarczy TBM. „Katarzyna” o średnicy ponad 13 metrów stoi bez ruchu od września 2023 r. Od tego czasu m.in. przeniesiono małą tarczę TBM „Faustynę” nad torami kolejowymi łączącymi Łódź Kaliską z Łodzią Żabieńcem oraz powstało tymczasowe torowisko tramwajowe przy skrzyżowaniu al. Kościuszki z ul. Zieloną.

reklama

Mała tarcza tj. „Faustyna” wydrążyła już połowę trzeciego tunelu, a czwarty będzie następnym do wybudowania.

- Faustyna wykonała blisko 375 metrów, osiągając półmetek drążenia. Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 940 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej

- mówi Rafał Wilgusiak, zespół prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

W przeciwieństwie do mniejszej maszyny, duża tarcza „Katarzyna” odpoczywa od wielu miesięcy. Kluczowa w jej drążeniu jest trasa, a ta biegnie tuż pod ścisłym centrum Łodzi. Maszyna przejdzie m.in. pod ulicami takimi jak Gdańska i Więckowskiego, gdzie dalej skieruje się w stronę przyszłego przystanku Łódź Śródmieście (skrzyżowanie al. Kościuszki z ul. Zieloną).

reklama

Kiedy ruszy tarcza "Katarzyna"?

Gdzie aktualnie znajduje się tarcza TBM „Katarzyna”?

- Duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia pod centrum miasta nastąpi po wzmocnieniu gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej. W tym celu budowane są tzw. szachty, czyli wykopy technologiczne o rozmiarze walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m, w których specjalistyczna maszyna wykona iniekcje polegające na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki

reklama

- dodaje Rafał Wilgusiak.

Piotr Malepszak na konferencji prasowej w środę 15 maja wskazał konkretny dzień, do którego tarcza ma ruszyć na 21 czerwca.

- W jednym z punktów kamieni milowych w aneksie, którym mamy podpisane Katarzyna ma zacząć drążenie do 21 czerwca, czyli mamy 30 kilka dni na rozpoczęcie drążenia i zakończenie drążenia w kierunku Fabrycznej do końca marca 2025 r.

- mówił 15 maja 2024 r. Piotr Malepszak, ekspert w branży kolejowej, podsekretarz stanu, w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada za transport kolejowy.

Na wakacje 2024 zaplanowano zakończenie budowy kolejnych szachtów.

- Do tej pory wybudowano 5 szachtów. Trwa budowa kolejnych 2 szachtów między przystankami Polesie i Śródmieście. Pozostałe 2 szachty zostaną wybudowane do lipca br. Łącznie na tym odcinku będzie 9 szachtów

reklama

- podkreśla Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK.

Przez cały czas prace prowadzone są także przy budowie podziemnych przystanków kolejowych.

Gdzie będą przystanki metra w Łodzi?

Powstaną one kolejno: Łódź Śródmieście (skrzyżowanie al. Kościuszki z Zieloną), Łódź Polesie (ulica Ogrodowa, okolice centrum handlowego Manufaktura) oraz Łódź Koziny (al. Włókniarzy, ul. Drewnowska/Kasprzaka).

Prace trwają także na odcinku tuż przy dworcu Łódź Fabryczna.

- Na Polesiu po przejściu dużego TBM postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na Kozinach kontynuowane są prace na najniższym poziomie przystanku -3. Rozpoczęto też budowę tzw. kołyski dla mniejszej tarczy TBM Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego. Przy dworcu Fabrycznym postępuje budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM

- zaznacza.

Kiedy otwarcie tunelu Łódź?

Aktualnym terminem zakończenia prac przy budowie łódzkiego tunelu kolejowego jest czerwiec 2026 r.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama