Nowym terminem ukończenia budowy łódzkiego tunelu kolejowego jest czerwiec 2026 r.
Kiedy będzie metro w Łodzi?
Prace przy budowie tunelu kolejowego trwają zarówno w Nowym Centrum Łodzi, w Śródmieściu, jak i na Polesiu. Powstają nowe przystanki kolejowe oraz nowe tunele, które połączą dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Żabieńcem.Jednym z kluczowych momentów tej budowy jest wznowienie pracy dużej tarczy TBM. „Katarzyna” o średnicy ponad 13 metrów stoi bez ruchu od września 2023 r. Od tego czasu m.in. przeniesiono małą tarczę TBM „Faustynę” nad torami kolejowymi łączącymi Łódź Kaliską z Łodzią Żabieńcem oraz powstało tymczasowe torowisko tramwajowe przy skrzyżowaniu al. Kościuszki z ul. Zieloną.
Mała tarcza tj. „Faustyna” wydrążyła już połowę trzeciego tunelu, a czwarty będzie następnym do wybudowania.
- Faustyna wykonała blisko 375 metrów, osiągając półmetek drążenia. Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 940 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej
- mówi Rafał Wilgusiak, zespół prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
W przeciwieństwie do mniejszej maszyny, duża tarcza „Katarzyna” odpoczywa od wielu miesięcy. Kluczowa w jej drążeniu jest trasa, a ta biegnie tuż pod ścisłym centrum Łodzi. Maszyna przejdzie m.in. pod ulicami takimi jak Gdańska i Więckowskiego, gdzie dalej skieruje się w stronę przyszłego przystanku Łódź Śródmieście (skrzyżowanie al. Kościuszki z ul. Zieloną).
Kiedy ruszy tarcza "Katarzyna"?
Gdzie aktualnie znajduje się tarcza TBM „Katarzyna”?
- Duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia pod centrum miasta nastąpi po wzmocnieniu gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej. W tym celu budowane są tzw. szachty, czyli wykopy technologiczne o rozmiarze walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m, w których specjalistyczna maszyna wykona iniekcje polegające na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki
- dodaje Rafał Wilgusiak.
Piotr Malepszak na konferencji prasowej w środę 15 maja wskazał konkretny dzień, do którego tarcza ma ruszyć na 21 czerwca.
- W jednym z punktów kamieni milowych w aneksie, którym mamy podpisane Katarzyna ma zacząć drążenie do 21 czerwca, czyli mamy 30 kilka dni na rozpoczęcie drążenia i zakończenie drążenia w kierunku Fabrycznej do końca marca 2025 r.
- mówił 15 maja 2024 r. Piotr Malepszak, ekspert w branży kolejowej, podsekretarz stanu, w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada za transport kolejowy.
Na wakacje 2024 zaplanowano zakończenie budowy kolejnych szachtów.
- Do tej pory wybudowano 5 szachtów. Trwa budowa kolejnych 2 szachtów między przystankami Polesie i Śródmieście. Pozostałe 2 szachty zostaną wybudowane do lipca br. Łącznie na tym odcinku będzie 9 szachtów
- podkreśla Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK.
Przez cały czas prace prowadzone są także przy budowie podziemnych przystanków kolejowych.
Gdzie będą przystanki metra w Łodzi?
Powstaną one kolejno: Łódź Śródmieście (skrzyżowanie al. Kościuszki z Zieloną), Łódź Polesie (ulica Ogrodowa, okolice centrum handlowego Manufaktura) oraz Łódź Koziny (al. Włókniarzy, ul. Drewnowska/Kasprzaka).Prace trwają także na odcinku tuż przy dworcu Łódź Fabryczna.
- Na Polesiu po przejściu dużego TBM postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na Kozinach kontynuowane są prace na najniższym poziomie przystanku -3. Rozpoczęto też budowę tzw. kołyski dla mniejszej tarczy TBM Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego. Przy dworcu Fabrycznym postępuje budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM
- zaznacza.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.