reklama
reklama

Kontrolerzy MPK Łódź powinni mieć na sobie kamery? Na takie rozwiązanie decydują się już kolejne miasta

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński (archiwum)

Kontrolerzy MPK Łódź powinni mieć na sobie kamery? Na takie rozwiązanie decydują się już kolejne miasta - Zdjęcie główne

Wnętrze autobusu MPK Łódź | foto Tomasz Śliwiński (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźJuż niebawem szczecińscy kontrolerzy biletów w komunikacji miejskiej będą mieć na swoim ubiorze specjalne kamery. Uruchamiane w momencie kontroli mają nie tylko pomóc w rozwiązywaniu potencjalnych nieporozumień, ale także i usprawnić ich pracę. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już m.in. w Opolu, a kolejny ma być Kraków. Jakie są szanse, że do tego grona dołączy Łódź?
reklama

Kontrole biletów w pojazdach MPK Łódź budzą kontrowersje nie od dziś, ale w ostatnich miesiącach dla wielu jest to praktycznie temat numer jeden.

Szczecin wprowadza kamery na ubraniach kontrolerów biletów, Opole już je ma

Część podróżnych uważa, że kontrolerzy przekraczają swoje prawa, są agresywni, a także chamscy. Dochodzi także do sytuacji, gdzie podróżni twierdzą, że ważny bilet przy sobie posiadali, a mandat jest niesłusznie nałożony. Kontrolerzy natomiast odpowiadają, że niektórzy podróżni specjalnie jadą bez biletu, a kasują go dopiero, gdy rozpoczyna się kontrole.

Często dochodzi także do sytuacji, kiedy to podróżujący kupuje zły bilet, nie kasuje go lub jedzie pomimo upływu jego ważności dalej licząc, że kontrola będzie "wyrozumiała". Pomóc w rozwiązywaniu takich niejasności może np. monitoring.

reklama

Niestety, praktyka ostatnich tygodni pokazuje, że albo dochodzi do jego awarii, albo nagrania się nadpisują po dwóch tygodniach i możliwość powrotu do nich znika.

Czy w wyjaśnianiu takich sporów pomogłoby zamontowanie na ubraniu kontrolera dodatkowej kamery? Jednym z miast w Polsce, które zdecydowało się wprowadzić takie rozwiązanie jest Opole.

Jak mówi w rozmowie z portalem TuLodz.pl Ewelina Laxy z Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu pierwsze kamery podczas kontroli biletów w opolskich autobusach pojawiły się już od ponad 13 lat.

reklama

- Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu pierwsze kamery wprowadził w 2012 roku. Były to urządzenia testowe. Od 2015 roku kamery mają szersze zastosowanie podczas wszystkich kontroli w autobusach. Obecnie w użyciu jest 26 takich sprzętów. Są one wyposażone w możliwość rejestracji wideo i audio. Każdy kontroler musi wcisnąć przycisk, którym uruchamia nagrywanie

- mówi Ewelina Laxy, Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu.

Jak to wygląda w momencie rozpoczęcia kontroli w opolskim autobusie?

- Kontrolerzy wchodząc do autobusu, ogłaszając kontrolę, włączają nagrywanie. Przez cały proces kontroli nagrywanie jest aktywne, a po zakończeniu jest wyłączane. Dane w systemie monitoringu są nadpisywane po około 14 dniach. Żaden z naszych kontrolerów nie ma możliwości ingerowania w film - nie może go także przesyłać np. za pomocą Wi-Fi

reklama

- dodaje Laxy.

Świadomość pasażerów o tym, że kontrola jest nagrywana sprawiła, że liczba odmów okazania dokumentów kontrolerowi spadła - nie kryje MZK Opole.

- Zauważamy, że wprowadzenie kamer znacząco wpłynęło na poczucie bezpieczeństwa zarówno kontrolerów, jak i pasażerów. Rzadziej zdarzają się sytuacje, w których agresywni pasażerowie atakują osoby sprawdzające bilety. Dodatkowo każde nagranie jest dowodem na poprawnie przeprowadzoną kontrolę. W sytuacji złożenia na przykład skargi na sposób przeprowadzenia kontroli możemy w szybki sposób to zweryfikować

- podkreśla Ewelina Laxy, MZK Opole.

I dodaje:

- Ważnym aspektem jest to, że kontrole przebiegają szybciej i płynniej. Cały proces jest przeprowadzany sprawnie i szybko. Pasażerowie wiedząc, że kontrola jest nagrywana i rzadziej nie chcą okazać biletu lub, w przypadku braku biletu, dokumentu tożsamości.

reklama

Kolejnym miastem, które decyduje się na montaż kamer na ubiorze kontrolerów biletów jest Szczecin.

Kontrole biletów w Szczecinie pod okiem dodatkowych kamer - dlaczego je wprowadzono?

Jedną z takich sytuacji, która przyczyniła się do tego, że szczeciński Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zdecydował się na to rozwiązanie była sytuacja z 2024 roku.

- Bezpośredni wpływ na podjęcie decyzji o wyposażeniu kontrolerów w kamery nasobne miało zdarzenie z lipca ubiegłego roku, jakie stało się przedmiotem zainteresowania zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich mediów

- informuje portal TuLodz.pl Kacper Reszczyński z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.

Mowa o sytuacji, w której jeden z podróżnych, podczas rozpoczętej już kontroli, nie posiadał biletu i postanowił wysiąść z tramwaju. Kontrolerzy uniemożliwili mu wyjście z pojazdu. Następnie pasażer złożył skargę, w której wyznał, że w jego opinii kontrolerzy byli agresywni i stosowali wobec niego przemoc.

Aktualnie szczecińscy kontrolerzy biletów mają 30 takich urządzeń, a decyzji o zakupie kolejnych, póki co, nie podjęto.

- Obecnie ZDiTM dysponuje 30 kamerami nasobnymi dla kontrolerów a całym system kosztował 67 785,30 zł brutto. Zarząd nie posiada wiedzy na temat planów kupna kolejnych urządzeń

- dodaje Reszczyński, ZDiTM w Szczecinie.

Jak się prezentują dane dotyczące wystawionych mandatów? Niestety, ta liczba z biegiem lat rośnie.

- Jednocześnie informujemy, że nasi kontrolerzy nałożyli w 2022 r. 19 481 opłat dodatkowych na kwotę 7 344 480 zł; w 2023 r. było to 24 797 opłat dodatkowych na kwotę 9 464 600 zł; w 2024 r. 28 604 opłaty dodatkowe na kwotę 10 912 840 zł

- wylicza ZDiTM w Szczecinie.

Czy podobne rozwiązanie uda się wprowadzić także i w Łodzi?

Czy kontrolerzy MPK Łódź będą mieć na sobie kamery? Spółka nie mówi "nie"

Rzecznik prasowy MPK Łódź nie kryje, że spółka przygląda się wprowadzeniu kamery przez Szczecin i nie wyklucza wprowadzenia takiego rozwiązanie również i u nas.

- Z pewnością będziemy przyglądać się rozwiązaniu, które wprowadził Szczecin, a także analizowali rozwiązania prawne w tym zakresie

- mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy MPK Łódź.

Jak wyglądają statystyki dotyczące liczby wystawionych mandatów za ostatnie lata? Zestawiając rok 2024 i 2023 wynika, że z roku na rok wystawionych mandatów jest mniej.

- W ubiegłym roku opłaty dodatkowe zostały nałożone na ponad 74 tysiące osób. W porównaniu z rokiem 2023 liczba ta zmalała o ok. 6 tysięcy. Liczymy, że z roku na rok coraz mniej osób będzie jeździło bez ważnego biletu

- dodaje Wasiak, MPK Łódź.

Od początku 2025 roku łącznie przeprowadzono ponad 40 tysięcy kontroli - 20 960 w styczniu i 20 024 w lutym. W pierwszym miesiącu wystawiono 6457 wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu, natomiast w lutym było to już 5738.

- Jako kontrolę określa się wejście do pojazdu zespołu kontrolerskiego i są to zazwyczaj dwie osoby. Podczas jednej kontroli sprawdzane są zazwyczaj bilety u kilku, kilkunastu osób. Z naszych danych wynika, że osoby podróżujące bez ważnego biletu stanowią ok. 3 procent kontrolowanych osób

- podkreśla spółka.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Najciekawsze wiadomości z Łodzi i aglomeracji łódzkiej w jednym miejscu. Codziennie ciekawe treści specjalnie dla Ciebie! Zobacz co się dzieje Dziś w Łodzi Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama