reklama
reklama

Kto może tęsknić za handlowymi niedzielami?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Kto może tęsknić za handlowymi niedzielami? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Ostatnie badanie socjologiczne zidentyfikowało sporą grupę społeczną, dla której niedzielna wizyta w centrum handlowym to po prostu świetna rozrywka. Co jeszcze może sprawiać, że żal nam utraty handlowych niedziel?
reklama

Powodom, dla których Polacy odwiedzali centra handlowe w niedzielę, zanim wprowadzono zakaz handlu w ten dzień tygodnia, postanowili się przyjrzeć badacze z SW Research i Danae. Okazuje się, że niemal co piąty badany (18,8 proc.) niedzielną wizytę w galeriach handlowych traktował jako okazję, by spędzić wolny czas z rodziną i przyjaciółmi albo skorzystać z dostępnych tam punktów gastronomicznych (18,4 proc.).

Kto i czego może żałować

Wyniki badania socjologicznego pokazały, że najliczniejszą grupą wśród osób traktujących niedzielne wizyty w centrach handlowych jako okazję do spędzenia czasu z bliskimi czy w gronie przyjaciół, byli mieszkańcy wsi i małych miejscowości.

Deklarowane przez respondentów motywy niedzielnych wizyt w galeriach handlowych były różne, najczęściej wiązały się jednak z zakupami, głównie odzieżowymi  (37,8 proc.). Zdarzało nam się w niedziele zaopatrywać w artykuły spożywcze (36 proc.), ale szukaliśmy też elementów wyposażenia domu (24,9 proc.).

Element życia społecznego?

Niedzielne zakupy związane z garderobą silniej przyciągały do centrów handlowych panie, przyznało się do tego 41,9 proc. zapytanych kobiet. Mężczyźni w niedziele szli do marketów raczej po produkty spożywcze (41,4 proc.). Różnice w deklaracjach badanych kobiet i mężczyzn były nieznaczne, a to zdaniem ekspertów z SW Research i Danae oznacza, że prawie dla co piątego Polaka bogata oferta kulturalna czy gastronomiczna, dostępna w centrach handlowych - obok możliwości zwykłych zakupów - stanowiła znaczący element życia społecznego. 

Z badania motywów niedzielnych wizyt Polaków w centrach handlowych wynika, że ich społeczny wymiar miał nieco inny kontekst dla mieszkańców większych aglomeracji, w porównaniu z mieszkańcami małych miast czy wsi. Galerie handlowe w niedziele najczęściej stanowiły miejsce spędzania czasu z bliskimi dla mieszkańców wsi i mniejszych miejscowości (do 100 tys. mieszkańców). W miastach, w których populacja przekracza 500 tys. mieszkańców badani deklarowali, że w niedziele głównie odwiedzali restauracje, kawiarnie czy bary znajdujące się na terenie kompleksów handlowych. 

Mniejszy dostęp do kultury i rozrywki?

Niektórzy z respondentów podnosili jako problem to, że w mniejszych miejscowościach dostęp do kultury i rozrywki jest ograniczony, nieraz tylko sezonowy. Niedzielny wyjazd do centrum handlowego stanowił dla mieszkańców miasteczek i wiosek okazję do zrobienia zakupów, ale też ciekawą formę spędzenia wolnego czasu.

Autorzy raportu wysnuwają wniosek, że zakaz niedzielnego handlu nie tylko może utrudniać swobodę zakupów, ale również ograniczać możliwość korzystania z oferty kulturalno-rozrywkowej, co szczególnie mają odczuwać mieszkańcy wsi oraz małych miejscowości. W mniejszym stopniu ten problem może dotykać mieszkańców większych miast, twierdzą badacze.

Szansa na nową niedzielną ofertę

Fakt, że nie zakupy, a deklarowane rozrywka i kultura przyciągały Polaków w głównej mierze do centrów handlowych w niedziele, może stanowić ważny sygnał dla samorządów, instytucji kultury i lokalnych biznesów, by szukały możliwości zaspokojenia tych społecznych potrzeb w miejsce luki, jaką stworzył Ustawodawca wprowadzeniem zakazu niedzielnego handlu. Parki, miejskie baseny, zoo i ogrody botaniczne w niewielkim stopniu wypełniają wachlarz ofert, z jakich mogłyby korzystać osoby i całe rodziny, które ostatnio szukają nowych sposobów na niedzielny czas. 

źródło: Wirtualne Media

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama