reklama
reklama

ŁÓDZKIE METRO | Kolejny rekord na budowie największego tunelu kolejowego w Polsce [WIDEO | ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź 1,5 m grubości na 2,8 m szerokości i 11,2 metry wysokości, waga ok 29 ton. To wymiary chwytaka, który wykona ściany szczelinowe komory startowej dla tarczy TBM w Łodzi. Ściany tzw. łącznika będą miały grubość 150 cm i będą to najgrubsze sekcje wykonane w naszym kraju przez Soletanche Polska, światowego lidera w zakresie budownictwa  podziemnego. Oto kilka informacji z budowy „łódzkiego metra”.
reklama

Na budowie Komory Odolanowskiej prace związane z realizacją fundamentowania specjalistycznego idą zgodnie z harmonogramem. Na ten moment wykonane zostały ściany szybu, przez który będzie opuszczana największa w Polsce tarcza TBM (średnica tarczy wynosi 13 metrów).

!reklama!

Obecnie rozpoczęły się roboty związane z wykonaniem niestandardowej wielkości ciągu ścian szczelinowych łączących ze sobą dwa szyby. W czasie trwania prac budowlanych ściany będą stanowiły zabezpieczenie wykopu. W fazie docelowej staną się integralną częścią konstrukcji podziemnej obiektu. 

150 cm grubości zamiast standardowych 60 cm

- Skąd pomysł na takie rozwiązanie? Koncepcji na wykonanie łącznika pomiędzy dwoma szybami mieliśmy kilka. Ostatecznie generalny wykonawca, firma PBDiM Sp. z o.o., zadecydował się na rozwiązanie zakładające wykonanie niestandardowej szerokość ścian szczelinowych. Wynika ona z warunków hydro- geologicznych tj. parcia gruntu, wody oraz tzw. obciążeń użytkowych na poziomie terenu. Dzięki zwiększonej grubości ścian w fazie realizacyjnej nie będzie potrzebne jej dodatkowe rozparcie, co w znacznym stopniu ułatwi, a tym samym przyśpieszy wykonanie wykopu oraz prowadzenie robot ziemnych i żelbetowych – wyjaśnia Urszula Tomczak, Główny Projektant i Ekspert Soletanche Polska

Ściana o grubości 150 cm zrealizowana zostanie na głębokości od 10 do 35m  poniżej poziomu terenu i będzie to 310 metrów bieżących. Do jej wykonania zostanie zużyte 11 122 m³ betonu. Pole powierzchni ścian szczelinowych to 7 414 m². Po zakończeniu prac związanych z realizacją łącznika Soletanche przejdzie do kolejnego etapu jakim jest realizacja ścian drugiego szybu.

- Soletanche zna specyfikę gruntów na jakich stoi Łódź. Spędziłem blisko 3 lata nadzorując prace geotechniczne trasy W- Z oraz pobliskiego Hiltona – wspomina Jakub Morzywołek, Projekt Manager, Soletanche Polska. Jestem przekonany, że ta wiedza i doświadczenie przełożą się na efektywność i jakość naszej pracy na tym projekcie – zapewnia. Ta realizacja jest nietypowa, ponieważ bardzo rzadko zdarza się nam wykonywać tak szerokie ściany. Nawet na naszej brygadzie rozmiar chwytaka robi wrażenie. Jego wagę można porównać do 6 dorosłych. Lubimy niestandardowe realizacje i wyzwania z nimi związane, one właśnie sprawiają, że lubimy naszą pracę - podsumowuje Morzywołek.

Strategia jaką przyjęło w Łodzi wpisuje się w ogólnoświatowy trend polegający na oddawaniu przestrzeni dla ruchu pieszo – rowerowego chowając jednocześnie infrastrukturę drogową i kolejową pod ziemię, minimalizując tym samym hałas i emisję CO₂ do atmosfery. To plasuje Łódź w kręgu największych światowych aglomeracji, które przyjęły podobne cele. Inwestycja przyczyni się również do usprawnienia ruchu kolejowego w kraju dzięki połączeniu pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna, a Łódź Kaliska. Dzięki budowie mniejszych przystanków, powstaną dwie stacje w centrum miasta, Łódź Śródmieście, przy rogu ulic Kościuszki, Zachodniej i Zielonej, druga koło Manufaktury, tunel średnicowy będzie również alternatywną formą komunikacji względem autobusów i tramwajów dla mieszkańców Łodzi, dlatego też łodzianie nazywają ten projekt „łódzkim metrem” . Kto będzie chciał na przykład dojechać z Widzewa do Manufaktury, spokojnie będzie mógł dostać się tam koleją, skracając sobie przy tym znacznie czas podróży.

Tunel średnicowy jest jedną z większych realizacji tunelowych w jakich obecnie bierze udział Soletanche Polska. W tym samym czasie firma prowadzi prace na budowie krańcowej stacji II linii metra, C21 (M2 Bródno) w Warszawie (wraz z torami odstawczymi oraz podziemną halą, która ma pomieścić 11 torów umożliwiających pociągom zawracanie) oraz najdłuższego tunelu drogowego w Polsce realizowanego w technologii ścian szczelinowych w ramach zadania A Południowej Obwodnicy Warszawy. W Łodzi oprócz wspomnianej Komory Odolanowskiej firma wykonuje również fundamenty tunelu drogowego powstającego w ramach projektu pod nazwą Rynek Kobro.

Zakres prac zakontraktowanych przez Soletanche Polska ma zakończyć się w 4 kwartale 2020 roku, pod warunkiem, że nie zostanie on rozszerzony. Kontrakt  jest realizowany na zlecenie Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Natomiast zamawiającym jest PKP PLK.

Na czym polega technologia ścian szczelinowych?

Ściany szczelinowe to żelbetowe konstrukcje wykonywane w gruncie wykorzystywane jako pionowe obudowy głębokich wykopów. Technologia wykonywania zakłada prowadzenie wykopu wąskoprzestrzennego specjalnym chwytakiem hydraulicznym lub mechanicznym. Z postępem usuwania urobku z wykop wypełnia się go zawiesiną bentonitową, która zabezpiecza przed zawałem gruntu do wewnątrz.

Po osiągnięciu projektowej głębokości ściany szczelinowej następuje instalacja kosza zbrojeniowego i betonowanie metodą „contractor”. Soletanche Polska wykonuje ściany szczelinowe w technologii CWS® (continuous water stop).

Stateczność ściany zapewniana jest przez rozpory stalowe lub kotwy gruntowe.

Opis procesu wykonywania ścian szczelinowych wraz z modelem 3D:

  • Faza Pierwsza od lewej - Wykonanie murków prowadzących - liniowe elementy betonowe wyznaczające geometryczne położenie ściany szczelinowej, ograniczają odchylenie chwytaka w pierwszym etapie wykonywania wykopu szczelinowego oraz zapewniają stateczność ścian wykopanej szczeliny w jej górnej, przypowierzchniowej części. Następnie za pomocą charakterystycznego chwytaka (łyżki z tzw. szczęką) głębiona jest sekcja. Wraz z postępem wydobywania urobku, sekcja szczeliny zostaje wypełniona zawiesiną bentonitową zabezpieczającą wykop przed osuwaniem się gruntu do jego wnętrza
  • Faza Druga od lewej - Wprowadzanie zbrojenia - zbrojenie w postaci szkieletów wprowadza się na określoną głębokość do szczeliny wypełnionej zawiesiną bentonitową .Prefabrykaty zbrojeniowe skonstruowane są tak aby umożliwić swobodny przepływ betonu i centryczne położenie zbrojenia w szczelinie.
  • Faza Trzecia od lewej – Betonowanie sekcji - odbywa się metodą „contractor” czyli metodą betonowania podwodnego („beton do betonu”) przez leje rurowe na dno szczeliny wypełnionej zawiesiną bentonitową. Z postępem betonowania i wzrostem poziomu betonu w szczelinie zawiesina jest odpompowywana. Betonowanie sekcji musi być przeprowadzone bez przerw, w ciągu jednego procesu.
  • Faza Czwarta od lewej – Kontrola jakości - w każdej fazie wykonywania ściany szczelinowej kontrolowana jest prawidłowość min. następujących parametrów: pionowość i głębokość otworu oraz jakość zawiesiny w trakcie prowadzenia wykopu i betonowania, położenie klatek zbrojeniowych, jakość betonu i stopień wypełnienia szczeliny.
Soletanche Polska rozpoczęła działalność w 1996 roku. Firma wchodzi w skład grupy Soletanche Bachy, która jest światowym liderem budownictwa podziemnego oraz członkiem Grupy VINCI Construction. Firma realizuje prace z zakresu fundamentowania specjalistycznego oraz robót żelbetowych we wszystkich sektorach budownictwa. Soletanche Polska jest wykonawcą fundamentowania specjalistycznego takich obiektów jak: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (zrealizowano tu największe w Europie oraz jedno z największych na świecie podwodnych betonowań przesłony poziomej, co w efekcie pozwoliło na zrealizowanie suchego wykopu w niezwykle niesprzyjających warunkach hydro – geologicznych), Trasa W-Z w Łodzi, Obwodnica Miasta Stołecznego Warszawy, Stacje I i II linii Metra w Warszawie, podziemia największego kompleksu biurowego w Katowicach KTW I. i KTW II.

Źródło: Soletanche

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama