Dotychczasowe przepisy w tym zakresie stanowiły, że maszynista pociągu zbliżając się do przejazdu kolejowo-drogowego był zobowiązany podać sygnał Rp 1 „Baczność”, bez względu na kategorię takiego przejazdu. Rzecz jasna, trąbienie pociągów to czynnik uciążliwy dla mieszkańców okolic linii kolejowych.
Ustawodawca postanowił wyjść naprzeciw problemowi i rozporządzeniem w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, zniósł obowiązek stosowania sygnału Rp 1 „Baczność” na przejazdach kolejowo-drogowych należących do najbezpieczniejszych.
– Najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczbie mieszkańców okolic skrzyżowań dróg kołowych z liniami kolejowymi poprzez sukcesywne eliminowanie uciążliwego hałasu trąbiących pociągów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Przez najlepiej zabezpieczone przejazdy kolejowo-drogowe rozumie się takie, które są wyposażone w półsamoczynny albo samoczynny system przejazdowy zabezpieczający całą szerokość przejazdu i powiązany z urządzeniami stacyjnymi lub uzależniony od nich. Wyjątkami będą sytuacje awaryjne, gdy maszynista spostrzeże możliwe zagrożenie bezpieczeństwa.
Przepisy wejdą w życiu po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia i najpierw obejmą ponad 750 przejazdów kolejowo-drogowych. Realizacja inwestycji ujętych w Krajowym Planie Kolejowym powinna sprawić, że ilość przejazdów kolejowo-drogowych, które zakwalifikują się do nowych przepisów, będzie się sukcesywnie zwiększana.
Źródło: gov.pl
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.