Petycję do tej pory podpisał prawie 1000 osób. Wśród argumentów, ludzie pisali, że projekt niszczy wyjątkowe tereny zielone Uroczyska-Lublinek, że inwestycja jest nieprzemyślany i jest to marnotrawienie pieniędzy. Inni zauważyli, że wjazd i wyjazd z tunelu generuje duży hałas, pisali również, że są przeciwni niszczeniu aktualnej infrastruktury i terenów zielonych!
Kolej Dużych Prędkości. Łodzianie wskazują ich zdaniem"słabe" strony projektu
Budowa linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią nazywana jest najbardziej potrzebną inwestycją kolejową w Polsce. Połączenie to umożliwi przejazd pociągom z prędkością do 250 km/h. W przyszłości będzie ona mogła się zwiększyć do 350 km/h. Po zrealizowaniu inwestycji, przejazdu pociągiem pomiędzy tymi miastami, który obecnie wynosi ponad 3 godziny, ma skrócić się do godziny.Część mieszkańców Retkini nie wyobraża sobie jednak, żeby pociągi z taką prędkością przejeżdżały pod ich oknami. To jednak niejedyny problem, który zgłaszają. Jak napisali autorzy petycji: "tunel KDP wyłaniać się ma z biegu podziemnego w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Handlowego Retkinia oraz bloków na ul. Maratońskiej / Falistej, a następnie przecinać tereny zielone na terenie znanym jako Uroczysko Lublinek".
Być może, mamy do czynienia z tragikomicznym nieporozumieniem rodem z filmów Stanisława Barei. Przedstawiciel projektu KDP zapewniał w mediach, że w zachodniej części Łodzi tunel wyjdzie na powierzchnię "na Lublinku", w okolicach stacji kolejowej i poza obszarem zabudowanym. To byłoby prawdą, gdyby portal tunelu zaplanowano w pobliżu mało uczęszczanej stacji Łódź-Lublinek, na obrzeżu miasta. Natomiast na osiedlu Lublinek-Pienista znajduje się - w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego wylotu z tunelu - sporo bloków oraz stacja Łódź-Retkinia, która ma iść do rozbiórki z uwagi na plany nowych torów naziemnych - choć została otwarta w 2021 roku i dofinansowana ze środków unijnych, a wedle niedawnych szacunków korzysta z niej 10 tysięcy osób miesięcznie
- napisano.
Autorzy petycji domagają się zmiany planów. Nie chcą likwidacji kładki i torów pod oknami
W piśmie wymieniono również szereg innych "niedogodności". I tak wskazano, że:
- rozebrana ma zostać stacja Łódź-Retkinia, a także kładka pomiędzy ul. Czerwonego Kapturka i Maratońską;
- planowe jest wybudowanie nowych torów naziemnych w bezpośrednim sąsiedztwie nowego bloku na ul. Falistej 181;
- zamknięty zostanie przejazd Plocka/Maratońskiej (przy policji), a także przejazd przy ul. Spartańskiej/Maratońskiej; w konsekwencji, jedyną i niewątpliwie skrajnie zakorkowaną drogą dojazdową do osiedli Lublinek-Pienista zostanie wąska ulica Pienista;
- istotna część terenów zielonych na terenie znanym jako Uroczysko Lublinek, w tym ogródki działkowe, zostanie zniszczona;
- dojdzie do wywłaszczeń, wysiedleń i wyburzeń części domków jednorodzinnych, położonych w okolicach ulic Ostowej, Zamiejskiej, Spartańskiej, Pilotów i Szkutniczej.
Wykonawcy wybrani, trwają prace projektowe. Nie za późno na zmiany?
Pierwsze prace związane z Koleją Dużych Prędkości mają ruszyć jeszcze w tym roku. Do tej pory Centralny Port Komunikacyjny wybrał wykonawców wszystkich części nowej trasy kolejowej pomiędzy Łodzią a Wrocławiem.Obecnie nowa trasa jest projektowana, a jej budowa zostanie zrealizowana w ramach umowy, która została podpisana w lipcu 2022 roku. Obowiązuje ona przez 8 lat i jest warta maksymalnie 7 miliardów złotych. Czy więc na tym etapie nie jest za późno na zmiany związane z przebiegiem i czy jest możliwy kompromis pomiędzy mieszkańcami a inwestorem? Zapytaliśmy o to Centralny Port Komunikacyjny. - Tunel dla KDP w Łodzi jest najbardziej zaawansowaną inwestycją spółki CPK - przyznał Zespół Prasowy.
Mamy zarówno projekt budowlany jak i pakiet decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych. Jest też pozwolenie na budowę dla pierwszego etapu realizacji całości projektu, czyli wzmocnienia fundamentów ŁDK. Analizujemy oferty w przetargu na etap drugi prac, czyli wykonanie komory startowej Retkinia i odbiorczej Fabryczna dla maszyny drążącej TBM, która wykona tunel. Już, chociażby z tego powodu, zaawansowanego etapu realizacji - zakończenia etapu przygotowawczego i projektowego i uzyskania niezbędnych zgód, nie są możliwe w projekcie tak daleko idące zmiany.
Ponadto, jak się dowiedzieliśmy, z uwagi na konieczność wybudowania tzw. posterunku odgałęźnego Retkinia, który połączy linie kolejowe 85 i 14, nie ma technicznej możliwości poprowadzenia całkowitego układu torowego w tunelu poza linię zabudowań i terenów zielonych. Funkcjonowanie przystanku Łódź Retkinia w trakcie realizacji robót będzie ograniczone, ale nie zlikwidowane. Projekt zakłada fazowanie prac przez wykonawcę, co powinno umożliwić funkcjonowanie przystanku. Oczywiście konieczność połączenia linii kolejowych 85 i 14 wymusza przebudowę stacji Retkinia i kładki, ale oba obiekty zostaną odbudowane po wykonaniu zasadniczej części prac.
Wybrany wariant przebiegu tunelu dla KDP w Łodzi został najlepiej oceniony w konsultacjach społecznych, nie naruszał budynków mieszkalnych przebiegając pod nimi m.in wzdłuż ulicy Karolewskiej i Bratysławskiej. Wybór technologii drążenia tarczą TBM jest najbardziej korzystny dla tkanki miejskiej. Pozwala zachować zarówno zabudowę i zieleń miejską, jest też korzystny dla środowiska, gdyż nie obniża poziomu wód podziemnych. Wylot tunelu znajdzie się w rejonie pustej przestrzeni za skrzyżowaniem ulic Obywatelskiej z Maratońską wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 14. Budowa powinna ruszyć jeszcze w tym roku.
Czytaj również: Port Lotniczy w Łodzi przed dużą szansą. Może wzrosnąć ruch pasażerów i przybyć połączeń
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.