reklama
reklama

Mieszkańcy Retkinii i Lublinka protestują. Chcą zmiany przebiegu trasy Kolei Dużych Prędkości. Nie jest za późno?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Mieszkańcy Retkinii i Lublinka protestują. Chcą zmiany przebiegu trasy Kolei Dużych Prędkości. Nie jest za późno? - Zdjęcie główne

Projekt nazywany jest najbardziej potrzebną inwestycją kolejową w Polsce | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Łódź Cześć mieszkańców Łodzi nie chcę się zgodzić, aby trasa Kolei Dużych Prędkości przechodziła przez Retkinię oraz osiedle Lublinek. Dlatego też stworzyli petycję, w której dokładnie wyjaśnili powody swojej decyzji oraz napisali, jakie mają oczekiwania.
reklama

Petycję do tej pory podpisał prawie 1000 osób. Wśród argumentów, ludzie pisali, że projekt niszczy wyjątkowe tereny zielone Uroczyska-Lublinek, że inwestycja jest nieprzemyślany i jest to marnotrawienie pieniędzy. Inni zauważyli, że wjazd i wyjazd z tunelu generuje duży hałas, pisali również, że są przeciwni niszczeniu aktualnej infrastruktury i terenów zielonych!

Kolej Dużych Prędkości. Łodzianie wskazują ich zdaniem"słabe" strony projektu 

Budowa linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią nazywana jest najbardziej potrzebną inwestycją kolejową w Polsce. Połączenie to umożliwi przejazd pociągom z prędkością do 250 km/h. W przyszłości będzie ona mogła się zwiększyć do 350 km/h. Po zrealizowaniu inwestycji, przejazdu pociągiem pomiędzy tymi miastami, który obecnie wynosi ponad 3 godziny, ma skrócić się do godziny. 

Część mieszkańców Retkini nie wyobraża sobie jednak, żeby pociągi z taką prędkością przejeżdżały pod ich oknami. To jednak niejedyny problem, który zgłaszają. Jak napisali autorzy petycji: "tunel KDP wyłaniać się ma z biegu podziemnego w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Handlowego Retkinia oraz bloków na ul. Maratońskiej / Falistej, a następnie przecinać tereny zielone na terenie znanym jako Uroczysko Lublinek".

Być może, mamy do czynienia z tragikomicznym nieporozumieniem rodem z filmów Stanisława Barei. Przedstawiciel projektu KDP zapewniał w mediach, że w zachodniej części Łodzi tunel wyjdzie na powierzchnię "na Lublinku", w okolicach stacji kolejowej i poza obszarem zabudowanym. To byłoby prawdą, gdyby portal tunelu zaplanowano w pobliżu mało uczęszczanej stacji Łódź-Lublinek, na obrzeżu miasta. Natomiast na osiedlu Lublinek-Pienista znajduje się - w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego wylotu z tunelu - sporo bloków oraz stacja Łódź-Retkinia, która ma iść do rozbiórki z uwagi na plany nowych torów naziemnych - choć została otwarta w 2021 roku i dofinansowana ze środków unijnych, a wedle niedawnych szacunków korzysta z niej 10 tysięcy osób miesięcznie

 - napisano. 

Autorzy petycji domagają się zmiany planów. Nie chcą likwidacji kładki i torów pod oknami 

W piśmie wymieniono również szereg innych "niedogodności". I tak wskazano, że:

  • rozebrana ma zostać stacja Łódź-Retkinia, a także kładka pomiędzy ul. Czerwonego Kapturka i Maratońską;
  • planowe jest wybudowanie nowych torów naziemnych w bezpośrednim sąsiedztwie nowego bloku na ul. Falistej 181;
  • zamknięty zostanie przejazd Plocka/Maratońskiej (przy policji), a także przejazd przy ul. Spartańskiej/Maratońskiejw konsekwencji, jedyną i niewątpliwie skrajnie zakorkowaną drogą dojazdową do osiedli Lublinek-Pienista zostanie wąska ulica Pienista;
  • istotna część terenów zielonych na terenie znanym jako Uroczysko Lublinek, w tym ogródki działkowe, zostanie zniszczona;
  • dojdzie do wywłaszczeń, wysiedleń i wyburzeń części domków jednorodzinnych, położonych w okolicach ulic Ostowej, Zamiejskiej, Spartańskiej, Pilotów i Szkutniczej.
Autorzy petycji domagają się odrzucenia tzw. "wariantu inwestorskiego C" w południowo-zachodnim odcinku jej przebiegu przez Łódź, zbadania przez audyt wewnętrzny oraz instytucje zewnętrzne prawidłowości procedur podejmowanych przy tym zadaniu, a także modyfikacji planu przebiegu KDP w południowo-zachodniej części Łodzi – tak, by stacja Retkinia i kładka nie musiały być demontowane, a tunel sięgał za linię zabudowań mieszkalnych oraz terenów zielonych w obrębie miasta.

Wykonawcy wybrani, trwają prace projektowe. Nie za późno na zmiany? 

Pierwsze prace związane z Koleją Dużych Prędkości mają ruszyć jeszcze w tym  roku. Do tej pory Centralny Port Komunikacyjny wybrał wykonawców wszystkich części nowej trasy kolejowej pomiędzy Łodzią a Wrocławiem. 

Obecnie nowa trasa jest projektowana, a jej budowa zostanie zrealizowana w ramach umowy, która została podpisana w lipcu 2022 roku. Obowiązuje ona przez 8 lat i jest warta maksymalnie 7 miliardów złotych. Czy więc na tym etapie nie jest za późno na zmiany związane z przebiegiem i czy jest możliwy kompromis pomiędzy mieszkańcami a inwestorem? Zapytaliśmy o to Centralny Port Komunikacyjny.  -  Tunel dla KDP w Łodzi jest najbardziej zaawansowaną inwestycją spółki CPK - przyznał Zespół Prasowy.

Mamy zarówno projekt budowlany jak i pakiet decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych. Jest też pozwolenie na budowę dla pierwszego etapu realizacji całości projektu, czyli wzmocnienia fundamentów ŁDK. Analizujemy oferty w przetargu na etap drugi prac, czyli wykonanie komory startowej Retkinia i odbiorczej Fabryczna dla maszyny drążącej TBM, która wykona tunel. Już, chociażby z tego powodu, zaawansowanego etapu realizacji - zakończenia etapu przygotowawczego i projektowego i uzyskania niezbędnych zgód, nie są możliwe w projekcie tak daleko idące zmiany.

Ponadto, jak się dowiedzieliśmy, z uwagi na konieczność wybudowania tzw. posterunku odgałęźnego Retkinia, który połączy linie kolejowe 85 i 14, nie ma technicznej możliwości poprowadzenia całkowitego układu torowego w tunelu poza linię zabudowań i terenów zielonych. Funkcjonowanie przystanku Łódź Retkinia w trakcie realizacji robót będzie ograniczone, ale nie zlikwidowane. Projekt zakłada fazowanie prac przez wykonawcę, co powinno umożliwić funkcjonowanie przystanku. Oczywiście konieczność połączenia linii kolejowych 85 i 14 wymusza przebudowę stacji Retkinia i kładki, ale oba obiekty zostaną odbudowane po wykonaniu zasadniczej części prac. 

Wybrany wariant przebiegu tunelu dla KDP w Łodzi został najlepiej oceniony w konsultacjach społecznych, nie naruszał budynków mieszkalnych przebiegając pod nimi m.in wzdłuż ulicy Karolewskiej i Bratysławskiej. Wybór technologii drążenia tarczą TBM jest najbardziej korzystny dla tkanki miejskiej. Pozwala zachować zarówno zabudowę i zieleń miejską, jest też korzystny dla środowiska, gdyż nie obniża poziomu wód podziemnych. Wylot tunelu znajdzie się w rejonie pustej przestrzeni za skrzyżowaniem ulic Obywatelskiej z Maratońską wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 14. Budowa powinna ruszyć jeszcze w tym roku.

 

 

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama