To pojazdy znane łodzianom od miesięcy, pochodzą z Niemiec, są używane, ale niskopodłogowe i dwukierunkowe.
Kiedy kolejna dostawa tramwajów z Jeny dla MPK Łódź?
Mowa o wagonach GT6M-ZR, które po łódzkich torowiskach jeżdżą od roku. Pierwszy skład dotarł do Łodzi jesienią 2023 roku. Ich największymi plusami są: niska podłoga oraz dwie kabiny, które umożliwiają zmianę kierunku bez standardowej krańcówki. Wśród minusów, które wymieniają pasażerowie jest brak klimatyzacji.
fot. MPK Łódź (archiwum)
Przetarg na transport ośmiu używanych tramwajów z niemieckiej Jeny do Łodzi ogłoszono w czwartek 12 grudnia.
- Przedmiotem umowy jest usługa transportu 8 tramwajów typu GT6MZR z Jeny (Niemcy) do Łodzi (Polska)
- czytamy w projekcie umowy zamówienia.
I dalej:
- Zamawiający zleca, a Wykonawca zobowiązuje się wykonać na jego rzecz usługi przewozowe transportem samochodowym w zakresie przewozu 8 sztuk (wagonów) tramwajów, o masie około 31 000 kg każdy i wymiarach gabarytowych: długość 27 260 mm, szerokość 2 300 mm, wysokości bez pantografu 2 930 mm, wysokość z pantografem 3 320 mm oraz rozstawie kół 1000 mm, na trasie Jena – Łódź.
Tramwaje mają przyjechać do łódzkiej zajezdni przy ul. Telefonicznej do końca marca 2025 r. Kluczowe w dotrzymaniu terminu będzie jednak to, czy obecny przewoźnik zdąży je przygotować do wyruszenia w trasę.
- Zamawiający może dokonać zmiany powyższego terminu realizacji usługi, jednak nie później niż do dnia 30 września 2025 r., z uwagi na zmianę terminu przygotowania wagonów przez Jenaer Nahverkehr GmbH (miejski przewoźnik w Jenie – przyp.red)
- brzmi projekt umowy.
Obecnie MPK Łódź posiada siedem takich tramwajów, które również zostały sprowadzone z Jeny. Do tego dochodzą również używane tramwaje NF6D (28 sztuk plus 6 sztuk typu Enika) oraz M8CN w liczbie 18 sztuk (po modernizacji).
Tramwaje GT6M-ZR możemy spotkać najczęściej na trasach tramwajowych, które docierają do tzw. tymczasowych krańcówek. Na terenie Łodzi to rondo Powstańców 1863 roku, Doły, cm. Ogrodowa przy przystanek Legionów/Włókniarzy.
Nowoczesne tramwaje Moderus Gamma dla łódzkiego MPK - może być ich nawet 30
To ostatnie tramwaje, które w najbliższym czasie dotrą do Łodzi. Niebawem do łódzkiego przewoźnika mają także dotrzeć nowoczesne tramwaje Moderus Gamma, które do Łodzi trafią prosto z fabryki w Poznaniu.
- Niezależnie od dostaw używanych tramwajów miasto kupuje także nowe. Przypomnę o dostawie w zeszłym roku 30 szt. fabrycznie nowych Moderusów Gamma. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na dostawę 15 szt. z perspektywą zwiększenia do 30 szt. fabrycznie nowych tramwajów
- mówi Mateusz Walasek, wiceprzewodniczący klubu radnych Koalicji Obywatelskiej Rady Miejskiej w Łodzi.
I dodaje:
- Jedyna ofertę, która jest teraz sprawdzana złożył producent znanych już w Łodzi Moderusów Gamma firma Modertrans z Poznania.
fot. MPK Łódź (archiwum)
Radny podkreśla, że dokładnej liczby nowych tramwajów jeszcze nie znamy – na to, ile nowych tramwajów będzie dokładnie wpływa sposób finansowania.
- To ile pojazdów nam przybędzie, zależy od możliwości uzyskania finansowania. Niezależnie jednak, czy w łódzkim MPK pojawiają się pojazdy nowe, czy używane to najważniejsze jest to, że są to pojazdy niskopodłogowe i dzięki temu można wycofywać z ruchu tramwaje wysokopodłogowe, które sprawiają części osób problemy z wejściem do nich
- podkreśla Walasek.
Najnowsze tramwaje Moderus Gamma trafiły do MPK Łódź ostatnio w 2023 roku i przyjechało ich łącznie 30 sztuk.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.