Cztery wielopoziomowe parkingi w Łodzi są realizowane w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Co oznacza, że miasto przekazuje teren, formalnie jest jego właścicielem, ale to partner prywatny jest zobowiązany do ich zaprojektowania, wybudowania i przez 29 lat zarządzania, czerpiąc z nich korzyści. Po tym czasie parkingi powinny nieodpłatnie przejść na własność miasta.
Parkingi wielopoziomowe w Łodzi z problemami
Parkingi mają zostać wybudowane w czterech lokalizacjach: przy ul. Wschodniej 62-64 (256 miejsc parkingowych), Wschodniej 67 (226 miejsc), ul. Tuwima (118 miejsc), al. Kościuszki 42 (292 miejsca parkingowe).Umowę w tej sprawie podpisano cztery lata temu. W 2022 roku firma Mota-Engil miała gotowe projekty, zabrała się więc za uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń do rozpoczęcia inwestycji. We wrześniu 2023 roku prace ruszyły, ale na chwilę.
Udało się jedynie uporządkować działki, usunąć tzw. kolizje z infrastrukturą, czyli rozebrać istniejące na działkach budynki. Prace przerwano. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił bowiem zgodę na budowę parkingu przy al. Kościuszki. Stwierdził, że ta została wydana wadliwie. Wykonawca wstrzymał tym samym prace na wszystkich działkach, bo uznał, że parking przy Kościuszki to kluczowa lokalizacja i jej ewentualnie niewybudowanie spowoduje brak rentowności całej inwestycji.
- Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 29 listopada 2023 roku uchylił decyzję o pozwoleniu na budowę parkingu przy al. Kościuszki. W związku z tym roboty zostały tymczasowo wstrzymane do czasu rozstrzygnięcia sprawy. Jako wykonawca zabezpieczyliśmy teren budowy, a także ograniczyliśmy ilość sprzętu w celu minimalizacji kosztów powstałego przestoju
- wyjaśniał nam wówczas Tomasz Banaś, kierownik działu komunikacji i relacji zewnętrznych firmy Mota-Engil, która prowadzi inwestycję.
Na jakim etapie jest teraz realizacja tej inwestycji?
- W ostatnim czasie prezydent miasta Łodzi wydała nową decyzję o pozwoleniu na budowę dla parkingu przy al. Kościuszki 42. Rozpoczęcie budowy w tej lokalizacji nastąpi po uprawomocnieniu się decyzji o PnB
- tłumaczy Tomasz Banaś i dodaje, że obecnie firma dopracowuje wraz z urzędnikami Urzędu Miasta Łodzi rozwiązania, które umożliwią rozpoczęcie inwestycji w trzech lokalizacjach, przy Wschodniej i Tuwima, a zatem niezależnie od decyzji dla parkingu przy al. Kościuszki 42.
Radny miejski Kosma Nykiel: "Będą to budynki wyjątkowo nijakie"
Interpelacje w sprawie parkingów wielopoziomowych złożył w lipcu radny Kosma Nykiel (Łódź Cała Naprzód).
"Na realizację parkingów wielopoziomowych w śródmieściu Łodzi mieszkańcy oczekują od lat. [...] Co do samej inwestycji i jej przygotowania można wyrazić pewne zastrzeżenia. Ulokowanie blisko 500 miejsc parkingowych na bardzo krótkim odcinku ulicy Wschodniej, która już dziś jest mocno zakorkowana, może doprowadzić do trwałych problemów komunikacyjnych w okolicy. Co więcej, wizualizacje parkingów budowanych w ramach PPP pokazują, że będą to budynki wyjątkowo nijakie, niepasujące do wspaniałej i bogatej architektury łódzkiego śródmieścia"
- napisał radny.
Zapytał również m.in. o to, czy w trakcie przygotowywania inwestycji i wyboru lokalizacji przeprowadzano analizy ruchu dla każdej z proponowanych miejscówek. Interesowało go także, czy Biuro Architekta Miasta opiniowało projekty parkingów wielopoziomowych oraz jakie kary umowne zapisano w umowie na budowę tych obiektów.
W odpowiedzi wiceprezydenta Tomasza Piotrowskiego czytamy między innymi, że głównym celem przedsięwzięcia jest "likwidacja deficytu miejsc parkingowych oraz uporządkowanie sposobu parkowania, w tym likwidacja tzw. dzikiego parkowania w centrum miasta".
"W trakcie przygotowywania inwestycji, dla każdej z lokalizacji parkingów, określone zostały obszary, w których analizowane były ogólnodostępne miejsca postoju samochodów na terenach będących we władaniu miasta"
- można przeczytać w odpowiedzi.
Dowiadujemy się z niej również, że na każdym z parkingów przewidziano miejsca do ładowania samochodów elektrycznych: przy al. Kościuszki 42 i Wschodniej 62/64 po sześć tego typu miejsc. Z kolei przy Wschodniej 67 - pięć, a przy Tuwima trzy miejsca postojowe z możliwością ładowania tzw. elektryków.
Prace mają ruszyć jesienią tego roku. Miasto zapytane przez radnego o harmonogram inwestycji odpowiedziało, że ten musi zostać zaktualizowany i trwają rozmowy. Wykonawca przekazał nam, że umowa obliguje go do oddania parkingów do użytku po 24 miesiącach od rozpoczęcia inwestycji. Zatem skorzystamy z nich najwcześniej w 2026 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.