Trwa zabudowywanie i przysypywanie gruntem komór startowych dla tarcz TBM.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią - co słychać na placu budowy?
Na początku drążenia tarcze rozpoczynały w tym miejscu swoją pracę. W przyszłości będą się tutaj znajdować pomieszczenia techniczne, a całość zostanie zabudowane tak, aby wkomponować obiekt w otoczenie.
- Pod warstwą betonu i ziemi znikają komory na Żubardziu, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora Faustyny została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej – Katarzyny, roboty konstrukcyjne właśnie trwają. Nowym przeznaczeniem obiektów będzie zaplecze techniczne dla tunelu
- informuje Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy tunelu średnicowego pod Łodzią.
I dodaje:
- Między ulicami Stolarską a Odolanowską, równolegle do ul. Drewnowskiej, znajduje się kluczowy fragment tunelu średnicowego. Składa się on z dwóch komór, w których prace rozpoczynały tarcze TBM oraz znajdującego się między nimi, mającego około 150 m długości łącznika - tu duży dwutorowy tunel zbiega się z dwoma jednotorowymi korytarzami.
Pierwsza komora, która znajduje się od strony ulicy Stolarskiej została już zabudowana betonem, a także przysypana ziemią. Druga natomiast komora znajduje się przy ul. Odolanowskiej i jej zamykanie właśnie trwa.
- Powstał już strop poziomu pośredniego, który tworzy piętro nad tunelem. Nad nim pojawi się strop zamykający - gdy będzie gotowy, także zostanie przykryty warstwą ziemi
- dodaje Grabowski.
Trwa zabudowywanie komór startowych, w których startowały tarcze TBM
Zarówno jedna, jak i druga ma łącznie około 30 metrów średnicy oraz głębokości. Poruszanie się po nich umożliwi specjalna klatka schodowa, której budowa właśni trwa. Pojawiają się także już pierwsze konstrukcje peronów. Co się pod nimi znajdzie?
- Pod peronami zamontowane zostaną m.in. pompy odwadniające. Nad torowiskiem i siecią trakcyjną w komorach w poziomie pośrednim znajdzie się przestrzeń, w której umieszczone będą różnego typu instalacje i kanały wentylacyjne. Na powierzchni powstaną wejścia do klatek schodowych i budynek wentylatorni
- opisuje rzecznik.
Jedną z najważniejszych konstrukcji do wykonania są przejścia ewakuacyjne. Następne po komorach startowych zostaną zabudowane dwa otwory technologiczne, z których wydostają się resztki powstałe przy obrotach tarczy.
- W łączniku trwa obecnie wykonywanie chodników ewakuacyjnych, natomiast w niemal gotowej konstrukcji głównej, w stropie zostały jeszcze dwa prostokątne otwory technologiczne, które zostaną zabudowane w końcowych etapach inwestycji. Jeden z nich służy do wyprowadzenia na zewnątrz taśmociągu, którym wydobywany jest urobek pozyskany podczas drążenia przez TBM Katarzynę. Drugi wykorzystywany będzie do wprowadzania dźwigami pod ziemię różnych materiałów potrzebnych do dalszej budowy, np. szyn kolejowych.
Przypomnijmy, klatki schodowe, perony techniczne i pomieszczenia powstające w obu komorach nie będą dostępne dla podróżnych. Korzystać z nich będą pracownicy kolei i obsługa tunelu.
Przez cały czas trwa również przygotowywanie tarczy TBM Katarzyna do ponownego jej uruchomienia. Maszyna od tygodni stoi na wysokości alei 1 Maja, a mieszkańcy, którzy zostali relokowani rozpoczynają właśnie kolejny miesiąc w hotelach - początkowo ich pobyt miał potrwać dwa tygodnie, poza domem przebywają od 31 sierpnia 2024 r. W ostatnich tygodniach pojawiły się także doniesienia o rzekomym zabetonowaniu tarczy TBM Katarzyna. Informację tę zdementował rzecznik wykonawcy tunelu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.