reklama
reklama

Jak będzie przebiegać tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią? Gdzie się zatrzymają superszybkie pociągi?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Śliwiński (archiwum)

Jak będzie przebiegać tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią? Gdzie się zatrzymają superszybkie pociągi? - Zdjęcie główne

Remontowany budynek dworca Łódź Kaliska | foto Tomasz Śliwiński (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźŁódzki magistrat przypomniał w sobotę 18 stycznia przebieg tunelu Kolei Dużych Prędkości. Informacja o tym, jak będzie przebiegać pojawiła się zarówno na portalu miejskiej gazety, jak i została udostępniona dalej na grupach. Do wiadomości dołączono również infografikę, i to właśnie ona zdziwiła sporą liczbę internautów.
reklama

Już wkrótce Łódź będzie się mogła pochwalić nie jednym, a dwoma tunelami kolejowymi, które powstaną pod ścisłym centrum miasta.

Centralny Port Komunikacyjny buduje w Łodzi drugi tunel - gdzie pojadą pociągi KDP?

Pierwszy tunel – mowa o tym średnicowym realizowanym przez PKP PLK – ma połączyć dworzec Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec z dworcem Łódź Fabryczna przez nowe, podziemne przystanki kolejowe Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście.

Drugi tunel natomiast to już inwestycja realizowana w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego i ma połączyć tory kolejowe od osiedlowego przystanku Łódź Retkinia z dworcem Fabrycznym. Docelowo będą tutaj jeździć pociągi Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa - Poznań/Wrocław.

reklama

I choć informacja o początku i końcu tunelu jest w informacji magistratu, dołączoną infografikę wielu interpretuje inaczej.

- Trasa będzie miała 4,6 km długości i średnicę 14 metrów. Punktem startowym będzie dworzec Łódź Fabryczna. Następnie pociąg przejedzie pod Łódzkim Domem Kultury, Starym Polesiem i Karolewem. Na powierzchnię wyjedzie na Retkini, zaraz koło skrzyżowania ul. Obywatelskiej z ul. Maratońską

- informuje Urząd Miasta Łodzi.

Łódź. Drugi tunel pod Łodzią coraz bliżej budowy

fot. UMŁ.

reklama

Patrząc na dołączoną przez magistrat infografikę widzimy pomarańczono-białą linię, która biegnie od torów na Retkini pod ulicą Krzemieniecką, następnie pod dworcem Kaliskim, dalej przez Żeromskiego, Zachodnią, Piotrkowską do punktu finalnego Łódź Fabryczna.

Część internautów interpretuje to tak, jakby pociągi kursujące tunelem Kolei Dużych Prędkości miały się zatrzymywać właśnie na wspomnianym wcześniej dworcu Łódź Kaliska.

- Ale mapkę to można byłoby poprawić. Sugeruje, że pociągi KDP będą zatrzymywać się na Łodzi Kaliskiej, a tak przecież nie będzie

- komentuje post miasta profil komunikacjazbiorowa.pl.

- Czy jest potwierdzony przystanek Łódź Kaliska? Bo jeśli nie to proszę poprawić grafikę, bo wprowadza ona w błąd mieszkańców

reklama

- pisze niżej pani Kamila.

- Myląca grafika, ten tunel nie połączy Dworca Kaliskiego i Fabrycznego!

- dodaje pan Mateusz.

Podobne głosy możemy przeczytać na facebookowych grupach dotyczących mieszkańców Karolewa i Retkini.

Jak pojadą pociągi Kolei Dużych Prędkości przez Łódź? Gdzie się zatrzymają?

Czy rzeczywiście pociągi KDP będą się zatrzymywać na dworcu kolejowym Łódź Kaliska? Nie. Takich planów nie ma, a widoczna na infografice „Łódź Kaliska” wskazuje na lokalizację samej stacji, a nie stacji, przez którą przejadą pociągi KDP. Jadąc od strony Wrocławia i Poznania pociągi zatrzymają się na stacji Łódź Fabryczna.

- Przygotowując naszą inwestycję, wyciągamy wnioski z prowadzonych obecnie prac tunelowych w Polsce, w tym w Łodzi i dlatego stosujemy dodatkowe zabezpieczenia

reklama

- mówił w grudniu 2024 r. Filip Czernicki, prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

I dodaje:

- Nasz tunel będzie miał zupełnie inny przebieg i głębokość kilka razy większą niż ten drążony obecnie w Łodzi przez PKP PLK. Tunel CPK przebiegać będzie nie na głębokości kilku, ale 25-35 metrów, co zmniejsza ryzyko wpływu na zabudowę powierzchniową.

Podpisanie umowy z wykonawcą zapowiada się na II połowę 2025 roku. Łącznie wykonawca będzie miał na wybudowanie tunelu 46 miesięcy – zgodnie z planem jego drążenie ma się rozpocząć w IV kwartale 2026 roku i zakończyć do końca września 2028 r.

- Cały fragment linii 85 między Warszawą a Łodzią zostanie oddany do użytku w 2032 r., czyli razem z otwarciem nowego lotniska krajowego. Podróż pociągiem między wspomnianymi wyżej miastami skróci się wówczas do ok. 40 minut

- podsumowuje Centralny Port Komunikacyjny.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Najciekawsze wiadomości z Łodzi i aglomeracji łódzkiej w jednym miejscu. Codziennie ciekawe treści specjalnie dla Ciebie! Zobacz co się dzieje Dziś w Łodzi Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama