reklama
reklama

Prezes BGK: region Trójmorza potrzebuje dwa razy więcej pieniędzy na digitalizację niż na transport

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Prezes BGK: region Trójmorza potrzebuje dwa razy więcej pieniędzy na digitalizację niż na transport   - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości ŁódźPotrzebujemy dwa razy więcej pieniędzy na infrastrukturę teleinformatyczną w porównaniu do tego, co musimy wydać na transport - podkreśliła Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes BGK w czwartek na konferencji dot. Funduszu Trójmorza w Tallinie.
reklama

Prezes BGK, która jest jednocześnie przewodniczącą rady nadzorczej Funduszu Trójmorza, ekonomicznego wymiaru Inicjatywy Trójmorza, wzięła udział w moderowanym przez prezydent Estonii Kersti Kaljulaid panelu nt. opinii i oczekiwań dotyczących inwestycji infrastrukturalnych.

„Potrzebujemy dwa razy więcej pieniędzy na infrastrukturę teleinformatyczną w porównaniu do tego, co musimy wydać na transport. Jeśli myślimy o drogach, o kolei, o logistyce, mówimy o ogromnych kwotach. Natomiast na cyfryzację, infrastrukturę ICT musimy wydać dwukrotnie więcej. Widzimy, jak potężne to wyzwanie” - zaznaczyła prezes BGK.

Szacuje się, że nakłady tylko na projekty infrastrukturalne w regionie Trójmorza, który obejmuje 12 krajów zamieszkanych przez ok. 110 mln Europejczyków, do 2030 r. powinny wynieść od 200 miliardów do nawet biliona euro.

reklama

Daszyńska-Muzyczka zaznaczyła, że zmagamy się z globalnym kryzysem na świecie i jest to właściwy czas na bliższą współpracę, współpracę sektora prywatnego i publicznego. „Bez tej współpracy nie będzie możliwa odbudowa naszych gospodarek” - przekonywała.

Zdaniem prezes BGK Fundusz Trójmorza i Inicjatywa Trójmorza to przykład, że taka współpraca i zaspokajanie tych dużych potrzeb jest możliwe. Podkreśliła, że budując połączenia, należy skupić się na digitalizacji, logistyce, transporcie i energii, w rozumieniu bezpieczeństwa energetycznego.

„Jednak chcemy się skupić nie tylko na bezpieczeństwie energetycznym, ponieważ musimy myśleć też o naszych kolejnych pokoleniach, o tym, jak będziemy chronić nasze środowisko, jak zbudujemy zieloną energię w tym regionie” - podkreśliła.

Prezydent Estonii Kersti Kaljulaid w swoim wystąpieniu skupiła się na deficycie infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej, ograniczającym - jej zdaniem - naturalny rozwój, wzrost gospodarczy i jedność międzynarodową.

reklama

„Rozwiązaniem jest znalezienie sposobów na stworzenie zaufania, stworzenie przejrzystości, tak aby transgraniczne inwestycje infrastrukturalne na dużą skalę były atrakcyjne dla sektora prywatnego, w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego oraz zwiększenia spójności i bezpieczeństwa” - zaznaczyła estońska polityk.

To właśnie transgraniczne inwestycje są - w ocenie Sandrine Croset z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - najbardziej interesującym elementem Funduszu Trójmorza. „Interesującą rzeczą w funduszu są projekty transgraniczne i kooperacja, co jest czymś unikalnym” - wskazała.

Przedstawicielka EBI zwróciła uwagę, że ze względu na globalną pandemię, która się jeszcze nie skończyła, jesteśmy w zupełnie innej sytuacji niż ta, w której ta inicjatywa została uruchomiona.

„Stoimy w obliczu ogromnej potrzeby odbudowy (…) i konieczności zapewnienia transformacji naszej gospodarki w gospodarkę cyfrową i zieloną. Dlatego moment, w przypadku tej inicjatywy, wydaje się być bardzo odpowiedni” - oceniła.

reklama

Pierre Heilbronn z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) zwrócił uwagę, że luka infrastrukturalna znacznie wydłuża czas podróży w regionie. „Jest on o 56-100 proc. dłuższy - poprzez fakt braku bezpośrednich tras i wolniejszej średniej prędkości - niż obserwowany w krajach o lepiej rozwiniętych sieciach” - zauważył.

Z kolei prezes Nordyckiego Banku Inwestycyjnego, André Küüsvek zaznaczył, że połączenia, które ma zapewnić Fundusz, są bardzo istotne dla rynków i dla ludzi. „Łączenie sprawia, że rynki są większe, łączenie transferuje wiedzę, pozwala na przepływy handlowe i inwestycyjne. Myślę, że inicjatywa Trójmorza jest czymś, co nadaje nowy wymiar, wymiar północno-południowy” - podkreślił Küüsvek.

Fundusz Trójmorza jest ekonomicznym wymiarem Inicjatywy Trójmorza. Uzupełnia i wzmacnia zaangażowanie kapitałowe poszczególnych krajów i instrumentów finansowych Unii Europejskiej. Jest inicjatywą komercyjną i rynkową, która ma zapewnić zróżnicowane możliwości inwestycyjne, a jej celem jest zarabianie i przynoszenie zysków inwestorom. Może realizować również projekty komercyjne w formie partnerstwa publiczno-prywatnego.

reklama

Inicjatywa Trójmorza powstała w 2015 roku jako projekt, którego celem było wzmocnienie współpracy 12 krajów w regionie Morza Adriatyckiego, Bałtyckiego oraz Czarnego.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Lubisz newsy na naszym portalu? Załóż bezpłatne konto, aby czytać ekskluzywne materiały z Łodzi i okolic.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama